Δευτέρα, 21 Μαρτίου 2011

Δύο εκθέσεις στην αίθουσα «ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ δεξαμενή»


Την Πέμπτη 7 Απριλίου εγκαινιάζονται στην Αίθουσα Τέχνης ΑΣΤΡΟΛΑΒΟΣ δεξαμενή η έκθεση ζωγραφικής της Kristina Ristic, με τίτλο: "Encounters" και η έκθεση ζωγραφικής και σχεδίων της Σταματίνας Ντούτσουλη με τίτλο:
"Μορφές σε Σιωπή"।

Η νέα ενότητα δουλειάς της Kristina Ristic, με τίτλο: Συναντήσεις, απεικονίζει μια σειρά έργων με κύριο θεματικό άξονα τα πρόσωπα ή κεφάλια, ως ζωγραφικές μεταφορές στη μεταμοντέρνα ζωγραφική. Πρόκειται για παραστάσεις αφαιρετικές – γεωμετρικές, που συνοψίζουν στη φόρμα, στο κεφάλι του ενός, το αρχέτυπο - την έννοια, που είναι το κεφάλι των πολλών. Το καθολικό στην ανθρώπινη φύση, εκείνο που υπάρχει ανεξάρτητα από τις χρονολογικές, γεωγραφικές, γενεαλογικές ή οποιεσδήποτε άλλες συνθήκες.

Οι εκφράσεις του προσώπου, ή κίνηση των ματιών, η στάση του σώματος, η μιμητική, η απόσταση ανάμεσα σε δύο άτομα, είναι οι εκδηλώσεις της μεταγλώσσας και των μέσων επικοινωνίας που υπάρχουν ανεξάρτητα από τους επίκτητους ή αποδεκτούς κανόνες συμπεριφοράς, αλλά και οι αφορμές για μία ζωγραφική καταγραφή του έσω κόσμου, της φύσης των όντων. Η αλληλεπίδραση ως επιταγή, παρά ως ανάγκη, τα κρίσιμα σημεία συνάντησης, οι δυνατότητες αυτής της πράξης συνένωσης, η επικοινωνία, η αποκατάσταση ιδανικής ισορροπίας, ή ακόμα και η σύγκρουση των ενεργειακών πεδίων δύο όντων, αποτελούν το βασικό θεματικό άξονα αυτών των έργων.

Σταματίνας Ντούτσουλη
Σταματίνας Ντούτσουλη

Η συνάντηση συνεπάγεται πάντα την αναπόφευκτη ανταλλαγή, το λόγο, ο οποίος δεν σημαίνει μόνο την έναρθρη έκφραση. Παραβλέποντας τους γλωσσικούς φραγμούς, εξερευνώντας τις δυνατότητες επικοινωνίας πέρα από τη χρήση του προφορικού λόγου, η καλλιτέχνις αναπτύσσει την προβληματική της για την ικανότητα του σύγχρονου ανθρώπου να αρθρώσει τις έμφυτες δυνατότητες του για τη μη λεκτική επικοινωνία και τη σύναψη σχέσεων με τον Άλλο.
Αυτή η ανεξέλεγκτη και αόρατη ανταλλαγή ζωτικής ενέργειας η οποία λαμβάνει χώρα ανάμεσα σε ανθρώπους συνεργούς στις ηθελημένες ή τυχαίες συναντήσεις, είναι το κεντρικό σημείο γύρω από το οποίο αναπτύσσεται το εννοιολογικό νήμα.

Η πολυσημαντότητα σ΄ αυτήν την σειρά έργων εκφράζεται μέσω της αδιάκοπης αποσύνθεσης των στοιχείων της εικόνας, τα οποία μετενσαρκώνονται και ανασυνδυάζονται αέναα, εξαφανίζονται και επανεμφανίζονται, διατηρώντας συνεχώς τη σχέση τους με το αρχικό, πανταχού παρόν μοτίβο – το κεφάλι.

Τα κεφάλια, χάρη στη δυναμική εκμετάλλευση της ζωγραφικής ύλης, συγγενεύουν με την απεικόνιση νευμάτων, διατηρούν στοιχεία παραστατικής τέχνης, τα οποία αποτυπώνονται υποβλητικά, σε συνδυασμό με τις παχιές στρώσεις χρώματος. Τη διαλογική δομή υπονοεί και η ίδια η μορφή του δίπτυχου, η ιδανική λύση της σύνθεσης, η οποία θα μπορούσε να αποτελέσει όχι μόνο τον εναρμονισμένο τόπο της χρυσής τομής, αλλά και τη σκηνή κατακλυσμιαίων συγκρούσεων. Εννοιολογικά, διάλογο ανάμεσα σε απαλειμμένες και τελείως αφαιρετικές παραστάσεις κεφαλιών, αλλά και μια ενδόμυχη ομιλία της καλλιτέχνιδος, με το θεατή ως τον εν δυνάμει συνεργό της στο παιχνίδι της αποκάλυψης της ουσίας στις ανθρώπινες σχέσεις.

Το σχέδιο αλλά και το χρώμα στη ζωγραφική της Kristina Ristić διαθέτει στιβαρότητα και ελευθερία. Η καλλιτέχνις χειρίζεται αριστοτεχνικά το χώρο και ορίζει καλά την κίνηση, θέτοντας ερωτήματα μορφολογικού και σημασιολογικού χαρακτήρα. Αφήνει όσους αντικρίζουν τα έργα της να βρουν τις έννοιες και τις απαντήσεις, παραχωρώντας τους την ελευθερία της οριστικής αντίληψης. Στα έργα της δεν υπάρχει η εξιδανίκευση, ούτε υλική ούτε πνευματική: καθώς ζωγραφίζει τον κόσμο τον οποίο βλέπει ή βιώνει. Χάρη στη δυνατή έκφραση της, ενθαρρύνεται η νεανική περιέργεια, η τόλμη, αλλά και η τρυφερότητα (και αντίστροφα). Χρησιμοποιώντας τα ίδια μέσα, δίνει ταυτόχρονα στο θεατή την ευκαιρία να δει τα έργα της μέσα από τη δική του οπτική, μέσα από την προσωπική του ιστορία και να εξάγει τα συμπεράσματα για το μικρόκοσμο που επεκτείνεται σε μακρόκοσμο ή κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση - το ίδιο είναι...


Μορφές σε Σιωπή

Σιωπηλοί τόνοι ή αλλιώς Μορφές σε Σιωπή. Η νέα ατομική έκθεση της Σταματίνας Ντούτσουλη, στην οποία η καλλιτέχνης πιστή στην αγάπη της για τα διαφορετικά υλικά και ζωγραφικά υπόβαθρα, δημιουργεί αυτή τη φορά τόσο επάνω σε χαρτί, όσο και επάνω σε ξύλο και σε καμβά, μορφές κατά μόνας ή σε συμπλέγματα. Μορφές, που μοιάζει να ακουμπούν σαν έμπνευση ή σαν αίσθηση - σαν πνοή, σε κορυφαίες στιγμές της Ιστορίας της Τέχνης, από τα Φαγιούμ και τον Ιμπρεσσιονισμό, έως τα έργα του Βερμέερ και του Γκωγκέν, οι μορφές της νέας αυτής δουλειάς της καλλιτέχνιδας, συνδυάζουν έναν σκεπτικισμό και μια εσωτερικότητα, ξεχασμένη ίσως στις μέρες μας.

Η από τα μέσα σιωπή των μορφών και προσώπων που αυτοκαλούνται και προσκαλούν: `δεύρον μέσα..', σε ένα κάλεσμα περίσκεψης και αναλογισμού. Σιωπή εκκωφαντική για εκείνα, τα πράγματι σημαντικά, που τόσο αβασάνιστα φεύγουν και χάνονται αφήνοντας πίσω ως τελευταία ευκαιρία επανόδου την ηχώ της οριστικής απώλειας. Μάτια ορθάνοιχτα σε μια αμφίσημη έκπληξη αποκάλυψης ή ξαφνιάσματος. Μάτια κατάκλειστα σε μια κατάσταση γαλήνης και περισυλλογής. Χέρια αλληλοσταυρωμένα σαν συρματοπλέγματα προστασίας από τη χυδαιότητα και τους εφιάλτες της καθημερινής πραγματικότητας. Σώματα ανεπαισθήτως κεκλιμένα σε Δίστομο εναγκαλισμό. Πρόσωπα απαλλαγμένα από κάθε αυταρέσκεια. Μορφές ακίνητες - βαθιές σκιές στο σκληρό φως ηλεκτρικού στύλου.

Σε ένα παιχνίδι του ασπρόμαυρου, με το έγχρωμο, του μολυβιού, με το παστέλ ή το λάδι, της ματιέρας και της ύλης, οι ανεπαίσθητα λεπτές και διεισδυτικές συγχρόνως γραμμές-γραφές-πινελιές της καλλιτέχνιδας, μοιάζει να αγκαλιάζουν γλυκά εγγράφοντας στο κάθε πρόσωπο, το κάθε νεύμα, την κάθε υποτυπώδη, σιωπηλή αίσθηση ή κίνηση, εισάγοντας τον θεατή σε έναν αλλοτινό, μακρυνό κόσμο, που μοιάζει να βγαίνει μέσ' απ' το όνειρο.


Διάρκεια εκθέσεων: έως Σάββατο 7 Μαΐου 2011
(Ξανθίππου 11, Κολωνάκι, τηλ: 210 7294342, www.astrolavos.gr ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή: 10।30-15.00 & 18.00-21.00, Σάββατο: 10.30-15.00)

Πηγή:http://www.e-go.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου