Να και μια συλλογή ελληνικής τέχνης, που ταξίδεψε και στις πέντε ηπείρους।
Η εξαιρετική συλλογή βυζαντινής και μεταβυζαντινής τέχνης Βελιμέζη από το 1997, όταν και πρωτοπαρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, έχει εκτεθεί διεθνώς σε 21 διαφορετικές πόλεις ανά τον κόσμο συγκεντρώνοντας τα βλέμματα περίπου 600.000 επισκεπτών. Τουλάχιστον εντυπωσιακός απολογισμός.
Οι σπάνιες εικόνες, που χρονολογούνται από το 15ο αιώνα, ταξίδεψαν στην έκθεση με τίτλο «Σύναξις» σε πόλεις όπως: Αγία Πετρούπολη (Ερμιτάζ), Αλεξάνδρεια, Βερολίνο, Βιέννη, Λονδίνο, Λίμα, Σεούλ, Φρανκφούρτη, Λισαβόνα, Πράγα, Βαρκελώνη, Κρακοβία κ.α. Ενα γόνιμο ταξίδι, που φυσικά θα συνεχιστεί καθώς ενδέχεται να περιληφθεί στις εκδηλώσεις για το «Ετος 1914, Ελλάδα-Ρωσία».
Ο Αιμίλιος Βελιμέζης (1902-1946), στενός συνεργάτης του Αντώνη Μπενάκη, ξεκίνησε το 1935 να σχηματίσει την προσωπική του συλλογή μεταβυζαντινών εικόνων του 15ου-19ου αιώνα, από διαφορετικές περιοχές του ελλαδικού χώρου. Συγκέντρωσε συνολικά περί τα 90 έργα, μεταξύ των οποίων και επώνυμες δημιουργίες φημισμένων καλλιτεχνών. Σήμερα τα αποκτήματα ξεπερνούν τα 200. Η συλλογή εμπλουτίστηκε χάρη σε δωρεές και αγορές εικόνων, ανθιβόλων, εκκλησιαστικών αντικειμένων και ξυλόγλυπτων έργων τέχνης.
Το 1991, το Μουσείο Μπενάκη αποφάσισε να αναλάβει την ανασυγκρότηση, συντήρηση, μελέτη και δημοσίευση των εικόνων της συλλογής. Πολύτιμος συμπαραστάτης ο διευθυντής του Αγγελος Δεληβορριάς, που συνεργάστηκε στενά με τον υπεύθυνο της συλλογής Χρήστο Μαργαρίτη. Τη μελέτη, την έρευνα αλλά και τον εμπεριστατωμένο κατάλογο ανέλαβε η καθηγήτρια Νανώ Χατζηδάκη. Μέχρι σήμερα ο κατάλογος έχει εκδοθεί συνολικά σε 12 διαφορετικές γλώσσες!
Ο μεγαλύτερος αριθμός των εικόνων της συλλογής Βελιμέζη ανήκει σε Κρητικούς ζωγράφους, που εργάστηκαν στην Κρήτη ή στα Επτάνησα μετά την άλωση των μεγάλων κρητικών πόλεων από τους Τούρκους (Ρέθυμνο 1644-1645, Χάνδακας 1669)। Σε κρητικά εργαστήρια ανήκουν και οι παλαιότερες εικόνες της συλλογής, που χρονολογούνται στο δεύτερο μισό του 15ου αιώνα. Το σπουδαιότερο έργο ανήκει στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο. Είναι η εικόνα «Το πάθος του Χριστού - Πιετά με Αγγέλους», ζωγραφισμένο μέσα σε επιχρυσωμένο ξυλόγλυπτο πλαίσιο σε σχήμα αλταρίου με σπαστό τοξωτό αέτωμα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου