Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2010

Ένα μουσείο, δύο συλλέκτες, δύο συλλογές: Ξύδη & Μεϊμάρογλου


Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο πλαίσιο της πολιτικής του να δημοσιοποιεί τη μόνιμη συλλογή του στην ελληνική περιφέρεια, παρουσιάζει σε συνεργασία με την Κοινωφελή Επιχείρηση “Δημοτικός Πολιτιστικός Οργανισμός Νάουσας” (Κ.Ε.ΔΗ.Π.Ο.Ν.) και τα Εικαστικά της Εργαστήρια, την έκθεση: Ένα μουσείο, δυο συλλέκτες, δυο συλλογές: Ξύδη & Μεϊμάρογλου.
Η έκθεση έχει ως πυρήνα έργα δύο μεγάλων δωρεών του ΜΜΣΤ, του ζεύγους Αλέξανδρου & Δωροθέας Ξύδη και του συλλέκτη Δημήτρη Μεϊμάρογλου, που συσχετίζονται για πρώτη φορά.
Η επιλογή των έργων (ζωγραφικών, γλυπτών και χαρακτικών) έγινε ειδικά για τον εκθεσιακό χώρο της Νάουσας και αποτελεί μια σαφή μουσειολογική πρόταση, που αξιοποιεί ένα μεγάλο κομμάτι των δύο δωρεών, αναδεικνύει αναλογίες τους και επανερμηνεύει βασικές όψεις τους.
Μέσα από τα επιλεγμένα έργα δίνεται μια κατατοπιστική εικόνα της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης, κυρίως των δεκαετιών 1960 και 1970, με έργα που εντάσσονται στο διευρυμένο χώρο της αφαίρεσης (γεωμετρικής και μη), καθώς και στις νεότερες τάσεις που εκπροσωπούν καλλιτέχνες όπως ο Δεκουλάκος, ο Κεσσανλής, ο Μπουτέας, ο Μπότσογλου, ο Ξόνογλου κ.ά.

Aναλυτικά, η έκθεση, στις βασικές κατευθύνσεις της, που υπαγορεύονται όχι μόνο από τους εκπροσωπούμενους καλλιτέχνες, αλλά και από τα συγκεκριμένα έργα τους, δομείται ως εξής:
Α) ΑΦΑΙΡΕΣΗ
Μέσα από τη συλλογή Ξύδη επιλέγεται να εκπροσωπηθούν δύο βασικές ενότητες. Έργων της αφαίρεσης, που έχουν έναν λιγότερο ή περισσότερο λυρικό χαρακτήρα (Γεωργιάδης, Κοκκινίδης, Μολφέσης, Πιερράκος, Πράσινος, Σεργίου, Σπυρόπουλος κ.ά.), και έργων γεωμετρικής αφαίρεσης, που δίνει έμφαση στις αρχιτεκτονικές δομές (Απέργη, Ζούνη, Μιχαλέα, Μίχας, Π. Ξαγοράρης, Σβορώνος, Τούγιας, Χουτοπούλου κ.ά.).
Σ’ αυτά αντιπαρατίθενται αντίστοιχα έργα από τη δωρεά Μεϊμάρογλου, όπου συναντούμε επίσης έργα αφαιρετικά, λυρικά (Σαχίνης, Πηλαδάκης, Fharek, Mιχαηλίδης, Σκούλος κ.ά.) και γεωμετρικά (Grabowski, Tσελέπης, Τσίζεκ, Peluso κ.ά.).
Μέσα από την αντιπαράθεση αυτή, που αντιστοιχεί σε ευδιάκριτα σύνολα και μέσα στον εκθεσιακό χώρο, αναδεικνύονται ανάλογες όψεις δύο ιδιωτικών συλλογών, οι οποίες, μέσα στο μουσειακό πλαίσιο, επανερμηνεύονται διαρκώς.
Β) «ΕΛΛΗΝΟΚΕΝΤΡΙΣΜΟΣ»
Άλλα σύνολα που εμπλουτίζουν την παρουσίαση των δύο συλλεκτών και των δύο συλλογών είναι αυτά που εκπροσωπούν το λαϊκό χαρακτήρα της καλλιτεχνικής παράδοσης, μέσα από ένα ελληνοκεντρικό πρίσμα, που από το μεσοπόλεμο και εξής ήταν σαφής ιδεολογικός προσανατολισμός σε μεγάλο φάσμα της ελληνικής κουλτούρας. Εδώ συναντιούνται ο Θεόφιλος και ο Σπαθάρης από τη μια, στη συλλογή Ξύδη, ο Πεντζίκης, ο Ιατρού, ο Παπανάκος από την άλλη, στη συλλογή Μεϊμάρογλου.
Γ) ΝΕΟΤΕΡΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Μια εικόνα νεότερων αναζητήσεων δίνουν έργα των Δεκουλάκου, Κεσσανλή, Μπουτέα, Μπότσογλου, Ξόνογλου -από τη δωρεά Ξύδη-, και των Χρύσας (Βαρδέα), Λαζόγκα, Σεμιτέκολο, Κυπραίου κ.ά. -από τη δωρεά Μεϊμάρογλου. Οι καλλιτέχνες και τα έργα τους συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση του σύγχρονου προσώπου της τέχνης και αποτελούν εξίσου σημαντικά αποκτήματα των δύο δωρεών.
Δ) ΓΛΥΠΤΙΚΗ
Τέλος, ένα σύνολο μικρών γλυπτών αποτελεί μια τελευταία χαρακτηριστική ομάδα της έκθεσης: γλυπτά των Απέργη, Βαρώτσου, Ζογγολόπουλου, Μόραλη, Παπαγιάννη, αποκαλύπτουν ενδεικτικά τις διαφορετικές τάσεις που εκφράστηκαν στη μεταπολεμική γλυπτική.

Το σύνολο των έργων που επιλέγονται για την έκθεση αποτελεί μια αντιπροσωπευτική καταγραφή των τάσεων εκείνων που οδήγησαν την ελληνική τέχνη στην ωρίμασή της, καθώς και μια ιστορική εισαγωγή στη σύγχρονη ελληνική τέχνη. Ταυτόχρονα, τονίζουν εμφατικά τη σημασία των δύο συλλεκτών και των συλλογών τους για την καλλιτεχνική δραστηριότητα και ιστορία, αλλά και για το ΜΜΣΤ, που καθίσταται σημαντικός πολιτιστικός θεματοφύλακας.

Ο ιδιώτης Δημήτρης Μεϊμάρογλου δώρισε 48 έργα ζωγραφικής και φωτογραφίας της συλλογής του στο ΜΜΣΤ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων παρουσιάζεται στην έκθεση της Νάουσας.
Ο Αλέξανδρος Ξύδης (1917-2004) αποτελεί μια σημαίνουσα προσωπικότητα της ελληνικής μεταπολεμικής πολιτιστικής πραγματικότητας: διπλωμάτης, κριτικός και ιστορικός της τέχνης, ξεκίνησε τη δράση του πολύ νωρίς, στα τέλη της δεκαετίας 1930, πιο συστηματικά, ωστόσο, μεταπολεμικά, όταν αναμείχθηκε πιο δραστικά στην πνευματική και καλλιτεχνική ζωή της πόλης. Στην έκθεση της Νάουσας παρουσιάζεται περίπου το ¼ από τα υπερδιακόσια έργα της δωρεάς του προς το ΜΜΣΤ.

Αναλυτικά οι καλλιτέχνες που παρουσιάζονται είναι οι εξής: Ειρήνη Απέργη, Αχιλλέας Απέργης, Κώστας Βαρώτσος, Ξάνθιππος Βύσσιος, Νίκος Γεωργιάδης, Άρις Γεωργίου, Δανιήλ (Παναγόπουλος), Ηλίας Δεκουλάκος, Κωνσταντίνος Δομπούλας, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Όπυ Ζούνη, Fharek, Hillmar Gottesthal, Jerzy Grabowski, Θεόφιλος, Τάκις Ιατρού, Νίκος Κεσσανλής, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Κώστας Κουλεντιανός, Βασίλης Κυπραίος, Γιώργος Λαζόγκας, Ναταλία Μελά-Κωνσταντινίδη, Φρόσω Μιχαλέα, Γιάννης Μιχαηλίδης, Γιάννης Μίχας, Ιάσων Μολφέσης, Γιάννης Μόραλης, Χρόνης Μπότσογλου, Γιάννης Μπουτέας, Παντελής Ξαγοράρης, Δημήτρης Ξόνογλου, Θόδωρος Παπαγιάννης, Πάνος Παπανάκος, Giovanna Peluso, Νίκος-Γαβριήλ Πεντζίκης, Μανόλης Πηλαδάκης, Άλκης Πιερράκος, Μάριος Πράσινος, Νίκος Σαχίνης, Σοφία Σβορώνου, Γρηγόρης Σεμιτέκολο, Λοΐζος Σεργίου, Στέλιος Σκούλος, Σωτήρης Σπαθάρης, Μαρία Σπέντζα, Γιάννης Σπυρόπουλος, Γιάννης Τσαρούχης, Γιάννης Τσελέπης, Κάρολος Τσίζεκ, Γιώργος Τούγιας, Αλέκος Φασιανός, Έρση Χατζηαργυρού, Νίκος Χουλιαράς, Σωσώ Χουτοπούλου-Κονταράτου, Τζον Χριστοφόρου, Χρύσα (Βαρδέα).

Επιμέλεια έκθεσης: Θούλη Μισιρλόγλου, ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια ΜΜΣΤ

27 Νοεμβρίου -12 Δεκεμβρίου 2010 στη Νάουσα, Αίθουσα Τέχνης «Ναιάς» (πρώην Βέτλανς)

Εγκαίνια: Σάββατο 27.11, ώρα 20,00., Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Καθημερινά 6-9 το απόγευμα, Κυριακή 11-2 το πρωί και 6-9 το απόγευμα.
Πηγή:http://entertainment.in.gr/

3 σχόλια: