Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

Cityscapes - Aστικά Τοπία στο Μέγαρο Εϋνάρδου


«Cityscapes – Aστικά Τοπία» της χαράκτριας Βίκυς Τσαλαματά παρουσιάζονται στο Μέγαρο Εϋνάρδου από τις 15 Μαρτίου.
Η νέα δουλειά Cityscapes με την οποία η καλλιτέχνις ασχολείται από το 2006 περιλαμβάνει τις ενότητες Billboards: Between Out αnd In, Ambivalent Space – Ανάμεσα στο έξω και το μέσα – Αμφίσημος Χώρος, Utopian Cities - Ουτοπικές Πόλεις, Graphics of the Road a + b - Γραφές Δρόμου α + β, City maps a + b - Χάρτες Πόλεων α + β, City from above - Πόλη από ψηλά και Figures - Φιγούρες.

Γράφει η Βίκυ Τσαλαματά: «Τα Cityscapes δημιουργήθηκαν με βασικό άξονα τη σύζευξη φωτογραφικού υλικού αστικού περιβάλλοντος, από τα ταξίδια μου στο Σικάγο, την Κίνα, το Λουξεμβούργο, τη Ρώμη, την Πομπηία, και από στοιχεία/λεπτομέρειες της βαθυτυπικής χαρακτικής μου για τις ανάγκες του κάθε έργου, αλλά και από τις μήτρες των θεματικών κύκλων Η πόλη είναι ένα ιδεόγραμμα: χαρτογραφίες–λαβύρινθοι και Η πόλη είναι ένα ιδεόγραμμα: αναδιπλώσεις–λαβύρινθοι, όπου το ιδεόγραμμα μιας πόλης είναι ο ιστορικός λαβύρινθος που οδηγεί στη σύγχρονη πόλη και τον πυρήνα της, την εστία. Μια πορεία ανέλιξης μέσα από ένα κυκλικό ταξίδι.

O μικρόκοσμος της βαθυτυπικής χαρακτικής εικόνας γίνεται το συντακτικό υλικό για τη νέα εικόνα. Λεπτομέρειες από μήτρες σε σχήμα λαβύρινθου λειτουργούν πλαστικά σαν αρχέγονα μεταφυσικά τοπία, σαν αεροφωτογραφίες ενός φανταστικού κόσμου, ιδεατού, σε ενεστώτα χρόνο. Η σύζευξη του ιδεατού με το πραγματικό δημιουργεί τη νέα εικόνα της πόλης, ουτοπικής ή δυστοπικής, όπου η αυταπάτη αγγίζει την πραγματικότητα. Είναι ψυχογραφίες ενός κόσμου απόμακρου που έχει αποτραβηχτεί από τη δημόσια καθημερινότητα ή ενός κόσμου ξαναχτισμένου στο όνειρο, όπου η ουτοπία και η δυστοπία αλλάζουν συνεχώς σχήματα και εισρέουν η μία στην κοίτη της άλλης.
Σημαντικό στοιχείο αυτής της δουλειάς είναι η νέα γλώσσα στη χαρακτική μου δουλειά. Η χαρακτική συνδιαλέγεται με τη φωτογραφία και χρησιμοποιεί δημιουργικά την τεχνολογία ως νέο εργαλείο. Εδώ, η αλχημεία της χαρακτικής συναντά την αλχημεία της νέας ηλεκτρονικής τεχνολογίας. Η παράδοση συνδέεται με το νέο, εγκαινιάζοντας ένα ακόμα πεδίο έρευνας, πού είναι ο χώρος της Διευρυμένης Χαρακτικής και των καινοτόμων χαρακτικών μεθόδων».

Ερευνήτρια των τεχνικών και των εκφραστικών μέσων της χαρακτικής, η καλλιτέχνις δίκαια θεωρείται μαζί με Έλληνες και ξένους συναδέλφους της ότι απεγκλώβισε τη χαρακτική από τα γνωστά της όρια, εμπλούτισε τη δυναμική της και ανανέωσε την εικόνα της.
Από το τέλος, ήδη, της δεκαετίας του ’80 η καλλιτέχνις εγκαταλείπει τις πάγιες τεχνικές της χαρακτικής και προσχωρεί σε πολυσήμαντους πειραματισμούς πάνω σε μέσα και υλικά, συγκροτώντας μεγάλες θεματικές ενότητες: Αιγαίο, Επιτύμβια, Επιγράμματα, Το μαγικό βουνό, Η πόλη είναι ένα ιδεόγραμμα, Billboards, Cityscapes.
Χρησιμοποιεί συχνά παράδοξες διαδικασίες «χάραξης» όπως π.χ. το φλόγιστρο ασετυλίνης πάνω σε επιφάνεια σιδήρου ή προσδίδει στο χαρτί χαρακτήρα ενεργού ρόλου και όχι απλά του παθητικού δέκτη της τυπωμένης εικόνας.

Η δουλειά Cityscapes παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μουσείο Τεχνών του Györ, στην Ουγγαρία, σε ατομική έκθεση ως προσκεκλημένη καλλιτέχνις το 2007 στο πλαίσιο της Διεθνούς Μπιενάλε Χαρακτικής The Masters of Graphic Arts και στη Galerie Lucien Schwetzer, στο Λουξεμβούργο, το 2009.

Στον κατάλογο που θα συνοδεύει την έκθεση, εκτός από τον Richard Noyce, γράφουν, η ιστορικός τέχνης Ειρήνη Οράτη και η Βίκυ Τσαλαματά.

Στην έκθεση θα γίνει και η πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα, του Livre d’ Artiste, Η Πόλη, που φιλοτέχνησε η Βίκυ Τσαλαματά με εικόνες από τη σειρά Ουτοπικές πόλεις και με επιλεγμένα κείμενα από τις Αόρατες πόλεις του Italo Calvino.

ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ-Μέγαρο Εϋνάρδου: Αγίου Κωνσταντίνου 20 (δίπλα στο Εθνικό Θέατρο)
Εγκαίνια: Τρίτη, 15 Μαρτίου 2011, ώρα 20:00
Διάρκεια έκθεσης: 16 Μαρτίου έως 29 Μαϊου 2011

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή 10 π.μ.–2 μ.μ.
Τρίτη, Τετάρτη & Παρασκευή 6 – 8 μ.μ.
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 5221420, 210 5223540, 210 3234 267
Πηγή:http://www.e-go.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου