Νίκος Εγγονόπουλος, Εμφύλιος Πόλεμος, 1948, λάδι σε καμβά, 52.5x41.5cm, Ιδιωτική Συλλογή, Αθήνα. /Nikos Engonopoulos, Civil War, 1948, oil on canvas, 52.5x41.5cm, Private Collection, Athens. |
Το εγχείρημα «O Πόθος για την Ελευθερία» συνιστά μια πρώτη προσπάθεια να ιδωθεί η τέχνη μετά το 1945 σε ένα πανευρωπαϊκό πλαίσιο, χωρίς τα συνήθη ιδεολογικά όρια που επέβαλλε ο Ψυχρός Πόλεμος, και αποτελεί πρωτοβουλία του Γερμανικού Ιστορικού Μουσείου του Βερολίνου (Deutsches Historisches Museum). Το ΜΜΣΤ επιλέχθηκε να παρουσιάσει μια παράλληλη έκθεση, εκπροσωπώντας την Ελλάδα και την εικαστική της θέση εντός του πανευρωπαϊκού πλαισίου.
Γεωγραφική και νοητική μετακίνηση
Σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης και καλλιτεχνικού διευθυντή του ΜΜΣΤ, Ντένη Ζαχαρόπουλου, σε συνεργασία με τους Αλέξιο Παπαζαχαρία και Μάρω Ψύρρα, η έκθεση «Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από Σύνορα» τίθεται υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Περιλαμβάνει περισσότερα από 200 έργα τέχνης σπουδαίων ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, αποτυπώνοντας την ευρωπαϊκή καλλιτεχνική πραγματικότητα μέσα από την παρουσία ελλήνων καλλιτεχνών που είναι διάσπαρτοι σε όλη την Ευρώπη και τις σχέσεις που αναπτύσσουν με καλλιτέχνες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή κοινωνικές ομάδες, που ζουν, επίσης, εκπατρισμένοι, εξόριστοι, μετανάστες ή απλά περιηγητές του ευρωπαϊκού πολιτιστικού ορίζοντα.
Γιάννης Κουνέλλης, Χωρίς Τίτλο, 1985, μικτά υλικά, 391x575cm, The Dakis Joannou Collection Foundation. /Jannis Kounellis, Untitled, 1985, mixed media, 391x575cm, The Dakis Joannou Collection Foundation.
Οι σύνθετες ευρωπαϊκές σχέσεις που ανέπτυξε από το 1945 έως την εποχή μας μια σειρά ανθρώπων, οι οποίοι, για να υποστηρίξουν τα ιδανικά της ελευθερίας, της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μετακινούνται από το ένα μέρος στο άλλο τόσο γεωγραφικά όσο και νοητικά, ιδεολογικά και καλλιτεχνικά, αναδεικνύονται μέσα από εμβληματικά έργα και ανέκδοτα ντοκουμέντα.
Αντιμέτωποι με το όνειρο ενός καλύτερου κόσμου
Η έκθεση παρουσιάζει ένα πλούσιο υλικό, που βασίζεται σε μια συστηματική επιλογή ιστορικών έργων, αλλά δεν περιορίζεται στο θέμα «τέχνη και πολιτική». Είναι οργανωμένη με τέτοιο τρόπο, ώστε να εισάγει τον θεατή στην πλειάδα νοοτροπιών και προσωπικοτήτων, που συμπλέκονται στο όνειρο, που στοχεύει στην ελευθερία και χειραφέτηση τόσο στην καθημερινή μας ζωή, όσο και στην κοινωνική ψυχολογία, τους μύθους και τις απομυθοποιήσεις της ευρωπαϊκής παιδείας και της πολιτιστικής πραγματικότητας. Οι όψεις της ευρωπαϊκής πραγματικότητας μέσα από την τέχνη και τα έργα καλλιτεχνών έρχονται αντιμέτωπες τόσο με το όνειρο ενός καλύτερου κόσμου, όσο και με την πραγματικότητα των ατόμων και των διαφορετικών προσωπικοτήτων και συμμετέχουν στη συνεχή μετατόπιση των γεωπολιτικών, κοινωνικών, πολιτιστικών, καλλιτεχνικών, γλωσσικών και ιδεολογικών ορίων.
Βλάσης Κανιάρης, Ο ταξιδιώτης, 1974, ξύλο, πλαστικό, μέταλλο, γύψος, χαρτί, 240x145x80cm, Ιδιωτική Συλλογή. / Vlassis Caniaris, The Traveller, 1974, wood, plastic, metal, plaster, paper, 240x145x80cm, Private Collection
Ανάμεσα από κάθε είδους διαχωριστικές γραμμές
Καλλιτέχνες από τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, υπό την αιγίδα του οποίου γίνεται η έκθεση, καθώς και με την υποστήριξη ευρωπαϊκών προγραμμάτων, βρίσκονται μαζί με τους Έλληνες, διάσπαρτοι σε όλον αυτόν τον συνεχώς κινούμενο ορίζοντα που ονομάζουμε «Ευρώπη» και που, όσο κι αν αλλάζει και μεταμορφώνεται διοικητικά, πολιτικά, στρατιωτικά, ιδεολογικά μέσα από τις επίσημες κάθε φορά ανακατατάξεις των κρατών, συνεχίζει να φέρει μέσα της και πέρα από τα συμβατικά της όρια, το όνειρο της πανανθρώπινης ευημερίας, της κατοχύρωσης της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφότητας, την αδιαπραγμάτευτη θέσπιση της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την υπόσχεση μιας ανθρώπινης έκφρασης του πολιτισμού, που βασίζεται στην ειρήνη και την παιδεία.
Αυτή η Ευρώπη συνιστά το σύνολο των μονοπατιών, που καλλιτέχνες και πνευματικοί άνθρωποι ακολουθούν από το 1945 και μετά, για να περάσουν ανάμεσα από κάθε είδους διαχωριστικές γραμμές του μίσους, της βίας ή της μισαλλοδοξίας. Η Ελλάδα, μέσα από το καλλιτεχνικό και πολιτιστικό της δυναμικό, συμμετέχει με ιδιαίτερα σθεναρή παρουσία σε αυτές τις στροφές, που μετατρέπουν τους δρόμους σε περιπέτειες.
Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Παράλληλες εκδηλώσεις
Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου, στις 12.30: Press Conference. Στις 19.30: συζήτηση με τους Ντένη Ζαχαρόπουλο και Δρ. Henry Meyric Hughes (γενικός σύμβουλος του Συμβουλίου της Ευρώπης και Ομότιμος Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Τεχνοκριτικών), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου, στις 18.00: ξενάγηση στην έκθεση, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Πληροφορίες
Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης: Εγνατία 154 (ΔΕΘ - HELEXPO) - Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 2400002. Ωράριο λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη και Σάββατο: 10.00 -18.00, Τετάρτη: 10.00 - 22.00, Παρασκευή: 10.00 - 19.30, Κυριακή: 11.00 - 15.00, Δευτέρα: κλειστά. Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα θα λειτουργήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης μετά από τηλεφωνικό ραντεβού.
Πηγή:naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου