Οι δωρεές και τα κληροδοτήματα αποτελούν τα θεμέλια και τη ραχοκοκαλιά της Εθνικής Πινακοθήκης από την ίδρυσή της, το 1900, μέχρι σήμερα.
Τα χρήματα από τον προϋπολογισμό του μουσείου ποτέ δεν επαρκούσαν για αγορές που απαιτούνταν, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά στις μόνιμες συλλογές του. Από τα πιο αξιοπρόσεκτα κενά είναι αυτό των πρωτοπόρων της δεκαετίας του '60. Εκτός από τον Δανιήλ, ο οποίος δώρισε πρόσφατα έναν μεγάλο αριθμό έργων του, το εθνικό αυτό μουσείο δεν διαθέτει έργα Κεσσανλή, Κανιάρη, Τσόκλη.
Γι' αυτό η διευθύντριά του κάνει έκκληση στους απογόνους των δύο πρώτων να καλύψουν το κενό της εκπροσώπησής τους. Οι ίδιοι, κατά τη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, ίσως θεωρούσαν πως το έργο τους ταίριαζε σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, για τη δημιουργία του οποίου έδιναν μάχες.
Στις «Δωρεές Ελλήνων καλλιτεχνών προς την Εθνική Πινακοθήκη 1910-2012», μια έκθεση που πραγματοποιείται μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου, στην Εθνική Πινακοθήκη είναι εμφανές το κενό των εκπροσώπων της δεκαετίας του '60, πλην του Δανιήλ, στον οποίο γίνεται μια μίνι αναδρομική.
Η παρούσα έκθεση είναι η τελευταία πριν από τη μεταστέγαση του μουσείου, εν όψει της επικείμενης επέκτασης των κτιριακών της εγκαταστάσεων, κι «ένας αποχαιρετισμός του κοινού για δυόμισι χρόνια», σύμφωνα με τη διευθύντρια. Γι' αυτό έχει πολλαπλούς συμβολισμούς.
Παρουσιάζοντας έργα (166) από τις αθέατες συλλογές στις αποθήκες, θέλει να δείξει την ανεπάρκεια του υπάρχοντος χώρου, στον οποίο μπορούσαν να εκτίθενται μόνιμα περίπου 480 έργα επί συνόλου 20.000. Τιμά τους καλλιτέχνες που στήριξαν το μουσείο δωρίζοντας τα καλύτερα και πιο αντιπροσωπευτικά, σύμφωνα με τους ίδιους, έργα. Ενας απ' αυτούς, ο Παναγιώτης Τέτσης, δώρισε το 1998 και το 2000 μεγάλο αριθμό πινάκων του (123) και εντελώς πρόσφατα ακόμη ένα έργο από την τελευταία δουλειά του με τα Πεύκα, με μόνο όρο να εκτίθενται τρία έργα.
Στον γενναιόδωρο ζωγράφο (η πολύπτυχη εντυπωσιακή «Λαϊκή Αγορά» του προϋπαντά τους επισκέπτες) θα δοθεί ο τίτλος του ευεργέτη και θα του απονεμηθεί τιμητική πλακέτα τη Δευτέρα το βράδυ στα επίσημα εγκαίνια από τον υπουργό Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο. Τέλος, αποτελεί προοίμιο του τι θα είναι νέο μουσείο: κατά 11.000 τ.μ. μεγαλύτερο, από 9.500 τ.μ. που είναι σήμερα.
«Ολες οι διαδικασίες για το έργο επέκτασης προχωρούν κανονικά», τόνισε χθες προς τους δημοσιογράφους η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα. Βρίσκεται σε εξέλιξη το στάδιο της ανάθεσης, ενώ οι εργασίες θα ξεκινήσουν το α' εξάμηνο του 2013. Τον Φεβρουάριο θα αρχίσει η μετακόμιση των συλλογών σε ασφαλές μέρος, η οποία θα διαρκέσει δύο μήνες. Η λειτουργία της Εθνικής Πινακοθήκης θα περιοριστεί στο Β' Κτίριο της Εθνικής Γλυπτοθήκης στου Γουδή, όπου δίπλα θα στηθούν σε κοντέινερ τα διοικητικά γραφεία. Ολα αυτά γίνονται κατόπιν χρονοβόρων διαγωνισμών. Παράλληλα, προχωρά και το Μουσείο Καπράλου στην Αίγινα. Αυτές τις ημέρες εκδίδεται η οικοδομική άδεια. Πρόκειται για «δύο αναπτυξιακά έργα - συνοδοιπόρους που ετοιμάζονται μαζί και σε 2,5 χρόνια θα εγκαινιαστούν», κατά τις αισιόδοξες προβλέψεις της κ. Λαμπράκη.
Προς το παρόν, το κοινό μπορεί να απολαύσει την ενδοσκοπική έκθεση με τις δωρεές καλλιτεχνών, που επιμελήθηκε η Λίνα Τσίκουτα-Δεϊμέζη. Μίνι αφιερώματα και ενότητες έργων, αρχίζοντας από τη μαρμάρινη αίθουσα με σύγχρονη τέχνη, συνεχίζοντας στο μεσοπάτωμα με έργα του τέλους του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα και καταλήγοντας στον κάτω όροφο με τους προδρόμους της νεοελληνικής τέχνης, με έργα που σπανίως βλέπουμε.
Δ.Ρ.
Πηγή: http://www.e-go.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου