Τετάρτη, 10 Φεβρουαρίου 2010

Κανκάν με τον Τουλούζ-Λοτρέκ


Λιθογραφίες και χαρακτικά του επίσημου εικονογράφου της «αμαρτωλής» νυχτερινής ζωής της μπελ επόκ και άλλων σημαντικών καλλιτεχνών εκτίθενται από αύριο στην γκαλερί Ιρις
|

Τα κάτω άκρα του δεν αναπτύχθηκαν φυσιολογικά, με αποτέλεσμα το σώμα του να αποκτήσει μια σημαντική ανωμαλία, εξαιτίας της οποίας του ήταν αδύνατον να περπατά δίχως μπαστούνι. Αν και δύσμορφος, πάντως, ο Ανρί ντε Τουλούζ-Λοτρέκ έζησε τη σύντομη ζωή του ως το μεδούλι. Με βάση του το καλλιτεχνικό σταυροδρόμι της Μονμάρτρης, χανόταν για ημέρες στα πορνεία και κατανάλωνε μεγάλες ποσότητες από αψέντι, ώσπου το αλκοόλ και η σύφιλη να τον οδηγήσουν στον θάνατο- το 1901, σε ηλικία μόλις 37 ετών.

Το ίδιο σκοτεινή αλλά και γοητευτική με τη ζωή του βραχύσωμου (ύψους μόλις 1 μέτρου και 50 εκατοστών) γάλλου ζωγράφου είναι και η εποχή κατά την οποία έζησε. Μια εποχή που... χόρευε στους ρυθμούς του κανκάν και φλέρταρε με τις χορεύτριες του «εργοστασίου των ηδονών», του «Μουλέν Ρουζ». Επτά λιθογραφίες και χαρακτικά του επίσημου εικονογράφου της νυχτερινής ζωής της μπελ επόκ Τουλούζ-Λοτρέκ- ορισμένα απ΄ αυτά μάλιστα εξαιρετικής σπανιότητας-, οι οποίες έχουν αιχμαλωτίσει την παριζιάνικη ατμόσφαιρα του τέλους του 19ου αιώνα, εκτίθενται μαζί με μια σειρά πρωτότυπων λιθογραφιών ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, όπως οι Αρμάν, Γαΐτης, Ματίς, Μιρό, Μυταράς, Τάκης, Χρύσα κ.ά. στις αίθουσες της γκαλερί Ιρις από αύριο (εγκαίνια στις 7.30 μ.μ.) ως και την Τετάρτη 11 Μαρτίου.

«Ο Τουλούζ-Λοτρέκ ήταν από τους πρώτους που ανέπτυξαν την τεχνική της λιθογραφίας, επηρεασμένος από την ιαπωνική τέχνη και τα ιαπωνικά χαρακτικά» μας λέει ο Αλέκος Φασιανός, ο οποίος είχε την τύχει να δουλέψει στο ιστορικό ατελιέ λιθογραφίας του Μπελίνι, όπου ο Λοτρέκ τύπωνε τις περίφημες αφίσες του πάνω στην πέτρα. Καινοτόμος στην έγχρωμη λιθογραφία, ο Λοτρέκ σχεδίαζε με μολύβια πάνω σε γυαλισμένη πέτρα και μετέφερε την εικόνα στο χαρτί μέσω τυπογραφικής πρέσας, δημιουργώντας αφίσες που προορίζονταν κυρίως για να διαφημίζουν καμπαρέ και θέατρα.

«Ζωγράφιζε την ώρα του βαριετέ» εξηγεί ο Αλέκος Φασιανός «και παρ΄ όλα τα ξενύχτια πάντα εμφανιζόταν νωρίς νωρίς στον τυπογράφο για να επιβλέψει την εκτύπωση των έργων του. Από αυτό το φωτεινό λιθογραφείο του Μπελίνι- που σήμερα δεν υπάρχει πια- πέρασαν εν συνεχεία πολλοί μεγάλοι καλλιτέχνες και, όπως ήταν φυσικό, ο ευανάγνωστος, προσωπικός κώδικας του Λοτρέκ, εστιασμένος στις χρωματικές αντιπαραθέσεις, αντιγράφηκε από πολλούς». Ο ζωγράφος υπογραμμίζει επίσης ότι παρόμοιες τεχνικές εκτύπωσης ανέπτυξε στην Ελλάδα ο Χρηστίδης, ένας από τους σημαντικότερους προπολεμικούς εικονογράφους, «τις λιθογραφίες του οποίου έχει κοπιάρει ακόμη και ο Θεόφιλος».

Η έκθεση περιλαμβάνει πέντε από τα δεκατρία, εν συνόλω, χαρακτικά που ο Τουλούζ-Λοτρέκ φιλοτέχνησε για το περιοδικό «Rire», την πρώτη αφίσα που φιλοτέχνησε για το «Μουλέν Ρουζ» (1891), καθώς και ένα υπογεγραμμένο χαρακτικό εκτός αρίθμησης το οποίο προφανώς ο καλλιτέχνης κράτησε για τον εαυτό του (1894). Πρόκειται για έργα ιδιωτικής συλλογής επαναπατρισμένης από έλληνα συλλέκτη. Σπάνια είναι επίσης τα χαρακτικά του Σαγκάλ, το ιδιοχείρως ζωγραφισμένο, από τον ίδιο τον καλλιτέχνη, βιβλίο, καθώς και τα χαρακτικά των Μιρό και Ματίς.

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Γκαλερί Ιρις, Αντήνορος 12, τηλ. 210 7241.580. η Ωρες λειτουργίας: ΤρίτηΠαρασκευή 12.00-15.30 και 18.00-21.00, Σάββατο 12.00-15.30.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Πηγή:http://www.tovima.gr

2 σχόλια:

  1. ....MARIA Χαίρομαι που ανακαλύπτω και το πολύ ενδιαφέρον Βlog σου !!! είμαστε ήδη φίλοι και από το ARTSPOT .... Καλή σου συνέχεια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. El pequeño gran Toulouse Lautrec, admiro su colorido y sus diseños. Sus grabados son llamativos.
    Un beso para ti.

    ΑπάντησηΔιαγραφή