Τρίτη 5 Απριλίου 2011
«Βερολινέζικα δωμάτια» βαλκάνιων δημιουργών στο ΜΜΣΤ
Δέκα καλλιτέχνες που ζουν στο Βερολίνο εκθέτουν στη Θεσσαλονίκη
Καλλιτέχνες με αφετηρία τα ταραγμένα Βαλκάνια και προορισμό το Βερολίνο «συνταξιδεύουν» σε έκθεση με τίτλο Berliner Zimmer, που φιλοξενείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Η έκθεση που περιλαμβάνει διάφορες μορφές τέχνης (φωτογραφία, βίντεο, πίνακες, γλυπτά) διαρκεί έως τις 26 Μαΐου.
Πρόκειται για δέκα καλλιτέχνες από εννιά χώρες των Βαλκανίων (Αλβανία, Κύπρο, Βοσνία- Ερζεγοβίνη, Κροατία, Ρουμανία, Σερβία, Ελλάδα, Τουρκία και Βουλγαρία), οι οποίοι ζουν και εργάζονται στη γερμανική πρωτεύουσα και παρουσιάζουν τους εικαστικούς προβληματισμούς τους στη Θεσσαλονίκη, αξιοποιώντας ποικίλα εκφραστικά μέσα.
Εκθέτουν πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, βίντεο, γλυπτά, φωτογραφίες, όλα έργα με έντονες πολιτικές και κοινωνικές αναφορές και με εμφανή τα σημάδια από τα σημαντικά γεγονότα που επηρέασαν τα Βαλκάνια τον 20ό αιώνα.
«Κάποιοι από αυτούς έχουν τραυματικές εμπειρίες, άφησαν πίσω τους πολέμους και διωγμούς, για άλλους η καλλιτεχνική σκηνή στην περιοχή των Βαλκανίων ήταν πολύ περιορισμένη. Ομως μαζί τους έφεραν κάτι που τους ενώνει: στις αποσκευές τους κουβαλούν την ανάμνηση του παρελθόντος, αλλά και την αναζήτηση μιας νέας μορφής ύπαρξης», επισημαίνει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η επιμελήτρια της έκθεσης, Μπίργκιτ Χοφμάιστερ.
Εντονες πολιτικές αναφορές έχει το έργο του Ρουμάνου Νταν Μιχαλτιάνου «La revolution dans le boudoir» (Η επανάσταση στο μπουντουάρ), ο οποίος διερευνά τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις των σημαντικών κοινωνικοπολιτικών γεγονότων, στη συγκεκριμένη περίπτωση της ρουμανικής επανάστασης του 1989.
Το βίντεο περιλαμβάνει ηχητικά ντοκουμέντα από τις μεταδόσεις των ραδιοτηλεοπτικών μέσων εκείνη την περίοδο, ενώ συμπληρώνεται από εικόνες της καθημερινότητας ενός άνδρα, ο οποίος δέκα χρόνια μετά ανακαλεί στη μνήμη του εκείνα τα γεγονότα, που οδήγησαν στην ανατροπή του καθεστώτος Τσαουσέσκου.
Εχοντας ζήσει από κοντά τον πόλεμο στη Βοσνία, η Σέιλα Κάμεριτς συμπυκνώνει τις αναμνήσεις της στο έργο της Bosnian Girl. Η δημιουργός μεταφέρει ένα γκράφιτι-σχόλιο για τις γυναίκες της Βοσνίας, που εντόπισε σ' έναν στρατώνα των ολλανδικών δυνάμεων στο Ποτοτσάρι, κοντά στη Σρεμπρένιτσα. Μέσα από το έργο- αφίσα, η Κάμεριτς εστιάζει το ενδιαφέρον της στην απεικόνιση της γυναίκας και κατ' επέκταση της ίδιας της Βοσνίας στα μάτια των υπόλοιπων Ευρωπαίων.
Γκράφιτι, αλλά αυτή τη φορά με κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα, ενέπνευσαν τον Τούρκο Νασάν Τουρ. Ο καλλιτέχνης καταγράφει τα μηνύματα που εντοπίζει στις πόλεις που επισκέπτεται (Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινούπολη, Βερολίνο, Μιλάνο, Λιουμπλιάνα, Βελιγράδι, κ.α.), συνθέτοντας ένα ενιαίο έργο.
«Οι δημιουργοί των γκράφιτι χρησιμοποιούν τις προσόψεις των πόλεως ως καμβά παράνομα για να μεταφέρουν την ιδεολογία και τα μηνύματά τους. Πρόκειται για ένα είδος ακτιβισμού από ανώνυμους πολίτες, οι οποίοι αντιμετωπίζουν τους τοίχους ως βήμα προβολής των ιδεών τους στο κοινό» εξηγεί.
Στη μετανάστευση αναφέρεται το ντοκιμαντέρ της Σέρβας Τάνιας Oστοβιτς, με τίτλο Sans Papiers, για το οποίο έκανε έρευνα σε συνεργασία με φοιτητές Νομικής και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Πρόκειται για ένα θέμα άλλωστε που την αγγίζει και προσωπικά, καθώς έχει βιώσει, όπως λέει, διακρίσεις ως μετανάστρια. Η καλλιτέχνιδα πήρε συνεντεύξεις από ανθρώπους που χαρακτηρίζονται παράνομοι μετανάστες, οι οποίοι δεν έχουν χαρτιά και άρα ούτε πολιτικά δικαιώματα.
«Οι παράνομοι μετανάστες κρατούνται σε φυλακές πριν απελαθούν και αναγκάζονται να πληρώνουν 65 ευρώ τη μέρα για τη διαμονή και το φαγητό τους, λες και είναι σε ξενοδοχείο» καταγγέλλει.
Στην έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης συμμετέχουν, επίσης, οι Σίλβα Αγκοστίνι (Αλβανία), Χάρις Επαμεινώνδα (Κύπρος), Κριστίνα Λέκο (Κροατία), Γιώργος Σαπουντζής (Ελλάδα), Ευανθία Τσαντίλα (Ελλάδα) και Μαριάνα Βασίλεβα (Βουλγαρία).
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 26 Μαΐου. Στη συνέχεια θα ταξιδέψει σε άλλες πόλεις των Βαλκανίων, όπου θα εμπλουτίζεται με νέους καλλιτέχνες και έργα, για να καταλήξει στην Αθήνα.
Πηγή:http://www.tovima.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου