Τετάρτη, 28 Μαΐου 2014

Δυναμιτίζοντας την Εικόνα στο Πάρκο Ελευθερίας

Δέκα εικαστικοί της γενιάς του ΄80, δάσκαλοι και διεθνείς προσωπικότητες παρουσιάζουν την οπτική πολυπλοκότητα των προτάσεών τους στο «ΕXploding – Δυναμιτίζοντας την Εικόνα», την τρίτη έκθεση του Προγράμματος, «Out of the Box» του Χαράκτη Ξενή Σαχίνη που θα πραγματοποιηθεί από 30 Μαΐου έως 22 Ιουνίου 2014 στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας.

 Ο Ξενής Σαχίνης, αποτελεί τον πλέον «αιρετικό» σύγχρονο Έλληνα Χαράκτη, με σπουδές στην Α.Σ.Κ.Τ. με δάσκαλο τον Κ. Γραμματόπουλο και στο Παρίσι στο Εργαστήριο του V. Guignebert. Συμμετέχει ανελλιπώς από το 1977 σε όλες τις σημαντικές εκδηλώσεις Χαρακτικής πανευρωπαϊκά και παγκόσμια. Είναι Διευθυντής του Εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. καθώς και Πρόεδρος του Εικαστικού Τμήματος της, με έντονη ακαδημαϊκή δραστηριότητα. Έργα του υπάρχουν σε μεγάλες κρατικές και ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας, καθώς και στις Η.Π.Α.

 Ειδικότερα, ο Ξενής Σαχίνης αναφέρει για την άποψη του περί του ρόλου του ως δημιουργού: «Ο καλλιτέχνης καταγράφει, σημειώνει και εκφράζεται μέσω των κωδίκων που έχει στη διάθεσή του. Η αντίληψη, η ανάγνωση και η ανάλυση του περιβάλλοντος κόσμου κάποιες φορές δεν είναι αρκετή και το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη μετατοπίζεται από την ερμηνεία του κόσμου και του σύμπαντος και εστιάζεται στα ανθρώπινα.

Οφείλει να βρει την πρέπουσα αναλογία του μύθου και των εκφραστικών μέσων, έτσι ώστε το έργο να μην διολισθήσει στη σφαίρα της διήγησης αλλά να παραμείνει στη σφαίρα της εικαστικής δημιουργίας η οποία κρατά όλες τις πλαστικές αξίες που χαρακτηρίζουν το είδος αυτό της τέχνης.

Έτσι το έργο ξεφεύγει από τη δημοσιογραφική υπόσταση και βρίσκει την πραγματική του, ως δημιούργημα-έργο εικαστικής σκέψης, που αναφέρεται στο παρόν της ελληνικής κοινωνίας.»

 Για το έργο του καλλιτέχνη, παρατηρεί η επιμελήτρια Ρεγγίνα Αργυράκη: «To opus του Ξενή Σαχίνη κινείται γύρω από τρείς ισχυρούς άξονες, περί τους οποίους εξυφαίνει τις εκάστοτε αισθητικές του προτάσεις. Ο πρώτος άξονας απαγορεύει την διακύβευση της οπτικής του Χαράκτη - το κάθε έργο δουλεύεται ενώ ο καλλιτέχνης το κοιτάζει από πάνω, οριζόντια αναπτυσσόμενο, ακόμα και αν κατόπιν αναρτάται καθέτως σε έναν τοίχο. Ο δεύτερος άξονας επιτάσσει την συνομιλία ενός σειραϊκού αποτυπώματος – που συνήθως είναι και ο κύριος φορέας χρωμάτων και αφήγησης – με ένα μοναδικά χαραγμένο διαφανές δομικό κομμάτι που εγκιβωτίζει και χαρακτηρίζει το αποτύπωμα, έτσι, ώστε να εγκαθίσταται μια αμφιμονοσήμαντη αντιστοιχία εφήμερου (κινητού) και σταθερού (ακίνητου). Στην πραγματικότητα παρέχει στον θεατή το κλειδί ανίχνευσης του οπτικού αναπτύγματος που ελλοχεύει στο πρώτο και του σχεδίου που το συντάσσει στο δεύτερο. Τέλος ο τρίτος άξονας αιτείται από τις θεματικές αφετηρίες του καλλιτέχνη να επιστρατεύουν ένα πλήθος υποδηλώσεων (subnotations) και παραδηλώσεων (connotations) οι οποίες υπαγορεύουν και εξαιρετικά μεγάλο εύρος συνειρμών, άμεσα αναφερόμενων στο τρέχον Zeitgeist υπό την πλέον οξεία και ειρωνική εκδοχή του.»

 Στο πρόγραμμα eXploding – Δυναμιτίζοντας την Εικόνα, εκθέτουν οι καλλιτέχνες: Γιάννης Φωκάς (28/2-23/3) Γιώργος Σκυλογιάννης (2-25/5), Ξενοφών Σαχίνης (30/5-22/6), Γιώργος Τσάρας (27/6-20/7), Άγγελος Αντωνόπουλος (29/8-21/9), Δημήτρης Ζουρούδης & Γιώργος Χαρβαλιάς (26/9-19/10), Τάκης Ζερδεβάς & Κυριάκος Μορταράκος (5/12-28/12).

Την επιμέλεια του προγράμματος eXploding έχει η Ρεγγίνα Αργυράκη.
Συνεπιμελητές: Βασίλης Γκοιμήσης, Άννα Ντινοπούλου, Δρ Ηλίας Κορομηλάς
INFO:
Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 30 Μαΐου, ώρα 20.00
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων:
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, τηλ.: 210 72 24 028
Στάση ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο: 10.00 –20.00, Κυριακή 10.00 – 14.00
Πηγή:http://www.e-go.gr

Η χαρακτική τους έφερε κοντά...

... ωστόσο συνέχισαν να δημιουργούν και στον τομέα της ζωγραφικής αλλά και της γλυπτικής.

 Η ομαδική έκθεση 12+1 εν δράση στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων «Μελίνα» από 30 Μαΐου έως 15 Ιουνίου, παρουσιάζει δεκατρείς νέους καλλιτέχνες, που συναντήθηκαν και ένωσαν τις τέχνες τους. Παρά τη διαφορετικότητά τους, ενώθηκαν και συνδημιούργησαν.


Έτσι, προσδοκώντας τόσο την μεταξύ τους επικοινωνία, όσο και την επικοινωνία με το θεατή, παρουσιάζουν τη δουλειά τους στο ισόγειο του Πολιτιστικού Κέντρου «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων.
Στόχος της έκθεσης είναι και η επαφή του ευρύτερου κοινού με την Τέχνη, καθώς η τελευταία αποτελεί πάντα διέξοδο για την ψυχή και τον νου. Ο επισκέπτης θα είναι σε θέση να προσεγγίσει τρεις μορφές Τέχνης, ζωγραφική – χαρακτική – γλυπτική, και να έρθει σε επαφή με την ευαισθησία των καλλιτεχνών.

Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Φώτης Βάρθης, Τζίνα Δελλασούδα, Δέσποινα Κοταλακίδου, Κλέβες Κρίσικο, Σοφία Λιβανού, Ελέγκω Πανουργιά, Ευρυπίδης Παπαδοπετράκης, Κορίνα Παπαφράγκου, Μιλτιάδης Πεταλάς, Αγγελική Πολυχρόνη, Ράσμι Σούκουλη, Πανταζής Τσέλιος, Θάνος Τσιούσης.
Info:
12 + 1 εν δράση
Ομαδική έκθεση καλλιτεχνών
στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»

Εγκαίνια: Παρασκευή 30 Μαΐου 2014, ώρα 19:30
Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»:
 Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης – Θησείο, Στάση Μετρό: Κεραμεικός
τηλ. 210-3452150
Ώρες Λειτουργίας: Τρίτη έως Σάββατο: 10:00 – 20:00 & Κυριακή: 10:00 – 14:00
Είσοδος Ελεύθερη
Πηγή: http://www.e-go.gr

Τρίτη, 27 Μαΐου 2014

Οι κορμοί και το κορμί της ζωντανής ζωγραφικής | Ελένη Δερβίσογλου



Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Ελένης Δερβίσογλου με τίτλο «Οι κορμοί και το κορμί της ζωντανής ζωγραφικής».

 Ο πολιτισμολόγος – δημοσιογράφος Νίκος Μαστροπαύλος γράφει σχετικά με τη δουλειά της Ελένης Δερβίσογλου.
«Τα μικρά κοιτάσματα της φύσης, οι πέτρες, τα φύλλα, είναι τα οχήματα που μεταφέρουν τον θεατή στη χώρα του μύθου. Και οι κορμοί, κυρίως αυτοί. Οι κορμοί που πληγώνουμε με τη φωτιά, το τσεκούρι, τη μοναξιά, αλλά που κρύβουν στις κοιλότητές τους τη διάθεση της φύσης να πετάξει ένα δροσερό κλαδάκι. Οι κορμοί που μοιάζουν με κούρους, με κορμιά που αγκαλιάζονται, περπατούν δίπλα – δίπλα ή γέρνουν μόνοι τους ή γερνούν χαραγμένοι από τις βαθιές ρυτίδες τους.

 Ούτως ή άλλως οι πινελιές της Ελένης Δερβίσογλου είναι σαν μαχαιριές. Ήταν αναμενόμενη η επόμενη κίνησή της να μην αφήνει σε ησυχία τα έργα της, κεντώντας τα με κοπίδι ή καλέμι. Η ζωγραφική περπάτησε μέσα στη μνημειακή αγιογραφία και οι δυο αντάμα εισχώρησαν στη χαρακτική. «Ενας παλμός είναι» λέει. Μόνο που εδώ ο παλμός της εικαστικής έκφρασης ακούγεται πιο καθαρά. Η γλώσσα των κορμών είναι πιο καθαρή και ακούγεται πιο δυνατά το τραγούδι της ζωής που τραγουδούν με τη συνοδεία  του αγέρα. Μέχρι που ένα κομμάτι του φλοιού τους γίνεται η μήτρα από την οποία θα τυπωθεί μια καθοριστική κόκκινη πινελιά, ένα μαντίλι που ανεμίζει τον αποχαιρετισμό σε
ένα κύκλο δουλειάς και δίνει το σύνθημα της έναρξης ενός νέου.
»


Η ίδια η καλλιτέχνης μας λέει: «Ήρθε η στιγμή, ίσως για πρώτη φορά τόσο δυναμικά, που ένιωσα την ανάγκη να βιώσω τη ζωή μου, να την κάνω πιο όμορφη, μέσα από την εικαστική έκφραση.
Μνήμες ξεπήδησαν από το παρελθόν, που συντηρώ μέχρι τώρα, ατέλειωτοι περίπατοι στη φύση, παιχνίδια με τα δέντρα, αγγίσματα στις ρίζες και τις πέτρες που κείτονταν κοντά τους, συνομιλίες κι ονειρικές μορφοποιήσεις. Άρχισα να σχεδιάζω όλα αυτά που με γέμιζαν συγκίνηση, πόνο, έξαρση, παρασυρμένη στον κόσμο τους. Κι όσο προχωρούσα, η επικοινωνία ολοκληρωνόταν. Σχήματα, τομές, χαραματιές, φιγούρες, ανθρώπινες μορφές, κορμιά που δήλωναν ανάγκες βαθιές, καλέσματα, κραυγές, λαχτάρες, επιθυμίες ταύτισης, έρωτες. Δεν ξέρω πού θα με πάει η μαγευτική αυτή διαδρομή, όμως συνεχίζω…»

Η Ελένη Δερβίσογλου γεννήθηκε στις Σέρρες. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών ζωγραφική με δάσκαλο τον Τ. Πατρασκίδη. Παράλληλα ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την αγιογραφία και το ψηφιδωτό. Μετά από αρκετά χρόνια ενασχόλησης της με την τέχνη πήρε δεύτερο πτυχίο στη χαρακτική στο εργαστήριο του Μ. Αρφαρά. Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. Είναι βασικό ιδρυτικό στέλεχος της Σχολής Αγιογραφίας της Μητροπόλεως Πειραιώς.

 Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει συνεργαστεί στην αγιογράφηση πολλών Ιερών Ναών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της καθώς και φορητές εικόνες της υπάρχουν σε πολλές ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Αμερική, Ιαπωνία, Πολωνία, Βουλγαρία, Ρωσία, Τουρκία και αλλού. Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου.



Εγκαίνια Έκθεσης: Τετάρτη 28 Μαΐου 2014, 20:00
Διάρκεια Έκθεσης:  28 Μαΐου – 25 Ιουνίου 2014
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 15:00 & 18:00 – 21:00
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 15:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού


Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
info@technohoros.org

Παρασκευή, 9 Μαΐου 2014

Το Ινστιτούτο Γκαίτε στεγάζει νέους φωτογράφους

Το Ινστιτούτο Γκαίτε δίνει "χώρο" σε νέους δημιουργούς να αναδείξουν το ταλέντο και το όραμά τους στην τέχνη της φωτογραφίας...





 H ομάδα POC (Piece of Cake) απαρτίζεται από 20 νέους δημιουργούς από όλο τον κόσμο που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά πεδία έρευνας και πρακτικής, με κοινό παρονομαστή την αφοσίωσή τους στο φωτογραφικό μέσο.



Xωρίς να εντάσσεται ξεκάθαρα σε κάποιο "δόγμα" ή να υιοθετεί μια τύπου "Magnum" ισχυρή ηθική, επιχειρεί τον επαναπροσδιορισμό της φωτογραφίας ντοκουμέντου, ακροβατώντας ανάμεσα στο φωτορεπορτάζ και τη σύγχρονη τέχνη και προτείνοντας νέους τρόπους προσέγγισης των προκλήσεων της εποχής της παγκοσμιοποίησης.
Εισηγητές: Charles Freger, Marina Gadonneix, Seba Kurtis, Bert Danckaert
Info:
«Piece of Cake»
Εισηγήσεις και παρουσιάσεις φωτογραφικών έργων
Τρίτη 13 Μαΐου 2014, 20:00
Goethe-Institut Athen,
Ομήρου 14–16, Τηλ.: 210 3661000
Σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Φωτογραφίας
Με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen
Είσοδος ελεύθερη
Πηγή: http://www.e-go.gr

Mόνιμη έκθεση με έργα του Δημήτρη Περδικίδη στον Πειραιά

Mόνιμη έκθεση με 60 έργα μεταξύ των οποίων ελαιογραφίες, σχέδια και έργα με μεικτή τεχνική, έργα του Έλληνα ζωγράφου της διασποράς Δημήτρη Περδικίδη εγκαινιάζεται στο νεοκλασικό κτήριο του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη», στην οδό Πραξιτέλους 169 & Μπουμπουλίνας στον Πειραιά, σε ειδικά διαμορφωμένο εκθεσιακό χώρο.





 Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται μία μόνιμη έκθεση με τα έργα του Δημήτρη Περδικίδη, ενός από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες του 20ού αιώνα.

O Έλληνας ζωγράφος Δημήτρης Περδικίδης (1922–1989) γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο το 1922 αλλά έζησε στη Μαδρίτη από το 1953 μέχρι το 1985. Υπήρξε μέλος της ισπανικής καλλιτεχνικής πρωτοπορίας, χωρίς όμως ποτέ να χάσει την επαφή του με την καλλιτεχνική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
 Η έκθεση γίνεται με αφορμή την ευγενική δωρεά και δάνειο έργων του Δημήτρη Περδικίδη από τους Λεωνίδα και Ντενίζ Περδικίδη.

Η έκθεση, η οποία καλύπτει χρονολογικά όλη την εικαστική δραστηριότητα του Περδικίδη με εξέχοντα παραδείγματα της κάθε περιόδου της ζωγραφικής του, θέλει να τονίσει τη σημασία του Δημήτρη Περδικίδη για τη σύγχρονη τέχνη, ειδικά στον ελληνικό και στον ισπανικό χώρο, λόγω της συνέπειάς του ως δημιουργού και της ποιότητας, αυθεντικότητας και πρωτοτυπίας του έργου του.

Η έκθεση οργανώνεται σε 9 θεματικές ενότητες, οι οποίες διευκολύνουν την περιήγηση στην έκθεση και πληροφορούν για την πορεία και τα κύρια χαρακτηριστικά του έργου του Περδικίδη: από τα πορτραίτα των συγγενών του όταν ζούσε στο Νέο Φάληρο μέχρι μερικά από τα έργα με τα οποία συμμετείχε στις Μπιενάλε της Βενετίας το 1964 και το 1966 και τις μεταξοτυπίες που έκανε για μια συλλεκτική έκδοση της Ρωμιοσύνης του Γιάννη Ρίτσου.


Στα εγκαίνια της έκθεσης θα απευθύνουν χαιρετισμό ο Πάνος Λασκαρίδης, Πρόεδρος του «Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη», ο Λεωνίδας Περδικίδης και ο Δημοσθένης Κοκκινίδης, Ομότιμος Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Για το έργο του ζωγράφου θα μιλήσει ο Μάνος Στεφανίδης, Καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στην έκθεση θα ξεναγήσει ο Miguel Fernández Belmonte, επιμελητής της έκθεσης και μελετητής του έργου του Περδικίδη.

INFO:
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα, 19 Μαΐου 2014, ώρα 20.00.
Διεύθυνση: Πραξιτέλους 169 & Μπουμπουλίνας, Πειραιάς
Ώρες λειτουργίας της έκθεσης (από 19 Μαΐου 2014):

Δευτέρα 10.00-16.00
Τετάρτη & Παρασκευή 10.00-20.00
Σάββατο 11.00-14.00
Είσοδος ελεύθερη
Πηγή:http://www.e-go.gr




Υπάρχει Λόγος να πας στη PhotoBiennale

Υπάρχει Λόγος στη Θεσσαλονίκη, από το Μάιο έως τον Αύγουστο του 2014.Η θεματική τριλογία της PhotoBiennale με διοργανωτή το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, ολοκληρώνεται (2008- Χρόνος, 2010-2011 Τόπος).

Υπάρχει Λόγος στη Θεσσαλονίκη, από το Μάιο έως τον Αύγουστο του 2014. Λόγος για τον θεατή να ανακαλύψει δημιουργούς, έργα, αλλά και περισσότερους από 20 εκθεσιακούς χώρους, όπως επίσης και για τον επισκέπτη να κανονίσει να βρεθεί στην πόλη (ιδιαίτερα τα τριήμερα 9-11/5, 29-30/05-01/06 και 27-30/6).


Μέσα από το Κεντρικό Πρόγραμμα της PhotoΒiennale, τις παράλληλες δράσεις, τις ανοιχτές συζητήσεις και τις προβολές, θα παρουσιαστεί ο λόγος που αρθρώνεται μέσα από την εικόνα, θέτοντας ζητήματα αισθητικά, εννοιολογικά, κοινωνικά, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο αυτή δομείται, μέσα από τις επιρροές που δέχεται από τις αφηγηματικές τέχνες και τον κινηματογράφο. Στο κεντρικό πρόγραμμα της PhotoBiennale εντάσσονται εκθέσεις που έχουν ως θέμα τον «Λόγο».
Από την έδρα του Μουσείου Φωτογραφίας στην Αποθήκη Α' στο Λιμάνι, μέχρι τις παλιές Αποθήκες και τα Γραφεία Στρατού στην Α΄ Προβλήτα του Λιμανιού που ανοίγουν για πρώτη φορά τις πόρτες τους χάρη στη συνεργασία του ΟΛΘ κι από τους αρχαιολογικούς χώρους και το Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Θεσσαλονίκης, που θα υποδεχθεί για πρώτη φορά δράσεις που σχετίζονται με τη φωτογραφία, μέχρι τη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, ο Λόγος κυριαρχεί.





 Έτσι, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει περισσότερα από 1.000 έργα 100 Ελλήνων και διεθνών δημιουργών από 23 χώρες από όλο τον κόσμο, οι οποίοι πραγματεύονται, μέσα από τη δουλειά τους, άλλοτε με περισσότερο και άλλοτε με λιγότερο πρόδηλο τρόπο, την αλληλεπίδραση του λόγου με την εικόνα.

Αυτό συμβαίνει με την ενεργή παρουσία της γλώσσας, όπου οι λέξεις εντάσσονται μέσα στο σώμα του έργου, ή διαμορφώνουν έναν ευθύ διάλογο μαζί του, πλαισιώνοντάς το. Γίνεται επίσης με εικόνες που παραπέμπουν σε λογοτεχνικά είδη: σε ιστορίες ημερολογίου, σε αυτοβιογραφίες ή με φωτογραφίες που λειτουργούν περισσότερο δημοσιογραφικά, καταγγέλλοντας ή αποκαλύπτοντας, δίνοντας λόγο εκεί όπου κυριαρχεί η απουσία.




 Ο στόχος και των τριών θεματικών, και του Χρόνου και του Τόπου και του Λόγου: να προτρέπουν την ανοιχτή ανάγνωση και να υπογραμμίζουν τη σημασία του αναστοχασμού απέναντι στην εικόνα, προσεγγίζοντάς την όπως μας διδάσκει ο Ranciere ως εικόνα «στοχαστική» (pensive), με διαστρωμάτωσεις εντάσεων που αναμένουν να αναπτυχθούν από το βλέμμα του θεατή.

Τέλος, εμφανίζεται με τη διερεύνηση των ορίων μεταξύ φανταστικού και πραγματικού, εκεί όπου επεκτείνονται τα όρια της φωτογραφικής εμπειρίας και αντίστοιχα των συμβάσεων της πραγματικότητας. Με αυτό τον τρόπο ο λόγος – αυτή τη φορά υπό την έννοια της δομής – ανατρέπεται για να ανακαλυφθεί εκ νέου από τον θεατή, σύμφωνα με τις συνθήκες που το έργο του ορίζει.






Πέρα από το φωτογραφικό λόγο που θα εκφραστεί μέσα από τα έργα, και σε αυτή τη PhotoBiennale θα βρεθούν στη Θεσσαλονίκη (ιδιαίτερα τα τριήμερα 09-11/05, 29-30/05-01/06 και 27-30/06) ειδικοί και άνθρωποι του χώρου της φωτογραφίας από διαφορετικές χώρες του κόσμου, για να συμμετάσχουν σε ανοιχτές συζητήσεις, να δώσουν masterclasses, να πραγματοποιήσουν workshops.


Περισσότερα στο http://photobiennale-greece.gr/
Πηγή: http://www.e-go.gr

Εορταστική «Νύχτα Μουσείων», με καλλιτεχνικές δράσεις

Στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας


Στο πλαίσιο του φετινού εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (18 Μαΐου), εικαστικοί και μουσικοί ενώνουν τις δυνάμεις τους σε μία σειρά εκδηλώσεων για τη «Νύχτα Μουσείων», που διοργανώνουν το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας (ΙΑ/ΕΤΕ) και το θεραπευτικό πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ «Στροφή», σε συνεργασία με το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού, το Σάββατο 10 Μαΐου.

«Οι συλλογές των Mουσείων μας ενώνουν» είναι το θέμα του φετινού εορτασμού, του οποίου οι εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους θα πραγματοποιηθούν από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, και περιλαμβάνουν εικαστικές εγκαταστάσεις, έκθεση πρωτότυπου υλικού, αντλημένου από το Ιστορικό Αρχείο, εκθέσεις κούκλας και εικαστικών αντικειμένων, ξεναγήσεις, προβολή βίντεο και καλλιτεχνικές δράσεις.
Ως χώρος δημιουργίας και κοινωνικής συνεύρεσης
Το ΙΑ/ΕΤΕ, με αφορμή το θέμα του εορτασμού, παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το εύρος των συλλογών που έχει στην κατοχή του, ενώ, ως χώρος δημιουργίας και κοινωνικής συνεύρεσης, συνδιαλέγεται με καλλιτέχνες, που εμπνέονται από τις συλλογές αυτές. Παράλληλα, συνεργαζόμενο με πολιτιστικούς και κοινωνικούς φορείς, ανακαλύπτει και προτείνει τρόπους σύνδεσης της καλλιτεχνικής έμπνευσης με τον κοινωνικό προβληματισμό.
Έχοντας δημιουργηθεί με σκοπό τη διάσωση και προβολή του ιστορικής σημασίας αρχειακού υλικού της Εθνικής Τράπεζας, το  ΙΑ/ΕΤΕ διαθέτει πλήρες ιστορικό αρχείο, τα χρονικά όρια του οποίου σχεδόν ταυτίζονται με την ύπαρξη του νεοελληνικού κράτους και στο οποίο έχει αποτυπωθεί το σύνολο σχεδόν της οικονομικής ιστορίας, αλλά και πτυχές της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτισμικής μας ιστορίας. Σήμερα, τα διαθέσιμα στο κοινό  αρχεία καλύπτουν την περίοδο 1841 - 1966.

 Οι καλλιτέχνες
Στις εκδηλώσεις, συμμετέχουν η μουσική μπάντα της «Στροφής» και η Ομάδα «έξΗ», και οι εικαστικοί: Έλενα Ακύλα, Δημήτρης Αμελαδιώτης, Εν Φλω, Ανό Θεοδώρογλου, κουκλοθίασος «Ο Τρελλός του Βασιλιά», Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κοσμάς Νικολάου, Βασίλης Παπατσαρούχας, Κώστας Ρουσσάκης, Μαρίνα Σιούτη, Μάγδα Ταμμάμ και Πύρρος Φαλέκας.
Αναλυτικό πρόγραμμα εκδηλώσεων
18.00 - 24.00: Εκθέσεις, εικαστικές εγκαταστάσεις, προβολή βίντεο σε διάφορες αίθουσες. Μόνιμες εκθέσεις του ΙΑ/ΕΤΕ (ισόγειο): «Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της», «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822 - 2002», «Τυπογραφικές μηχανές και εργασίες εκτυπώσεων ασφαλείας». Έκθεση με αφορμή τη Νύχτα Μουσείων 2014 (3ος όροφος): «Παρουσιάζοντας τους συλλεκτικούς θησαυρούς της Εθνικής Τράπεζας που απόκεινται στο ΙΑ/ΕΤΕ», με προβολή εικόνων από την Υπηρεσία Πολυθεαμάτων και Φωτογραφικών Μέσων της Εθνικής Τράπεζας. Φιλοξενούμενες εκθέσεις (ισόγειο): «Από το Mουσείο στο σχολείο: Ταξιδεύοντας με ένα χαρτονόμισμα», έκθεση ζωγραφικών έργων από τη δημιουργική ομάδα «Χρώματα και λέξεις» του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, έκθεση κούκλας και εικαστικών αντικειμένων από τον κουκλοθίασο «Ο Τρελλός του Βασιλιά».
18.00 - 21.00: Καλλιτεχνική δράση κατασκευής χαρτιού (αίθριο).
18.00 - 19.30: Καλλιτεχνική δράση και έκθεση από την εικαστική ομάδα του ΚΕΘΕΑ «Στροφή» (αίθριο).
18.00 - 24.00: Καλλιτεχνική δράση με τον Δ. Αμελαδιώτη (αίθριο).
18.00 - 21.00: Καλλιτεχνική δράση με την Α. Θεοδώρογλου (αίθριο).
19.00 - 20.00: Ξενάγηση στην έκθεση του ΙΑ/ΕΤΕ, «Η Εθνική Τράπεζα μέσα από τα αρχειακά τεκμήρια και τις συλλογές της» (ισόγειο).
 19.00 - 20.00 και 20:00 - 21:00: Ξεναγήσεις στην έκθεση «Ιστορία του ελληνικού χαρτονομίσματος. Μια διαδρομή, 1822 - 2002» (ισόγειο).

 22.00 - 23.00: Ξενάγηση στην έκθεση «Τυπογραφικές μηχανές και εργασίες εκτυπώσεων ασφαλείας» (ισόγειο).
19.30 - 21.00: Συναυλία με την μπάντα του προγράμματος θεραπείας ΚΕΘΕΑ «Στροφή» (αίθριο).
21.00 - 21.30: Τραγούδια από το γυναικείο φωνητικό σύνολο «έξΗ» (3ος όροφος).
Πληροφορίες
Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας - Μέγαρο Διομήδη: 3ης Σεπτεμβρίου 146 - Αθήνα, τηλ.: 210 8807799. Ώρες λειτουργίας αίθουσας ερευνητών: 9.00 - 14.00, ώρες επίσκεψης των εκθέσεων: Δευτέρα και Τρίτη: 10.00 - 13.00, Τετάρτη και Πέμπτη: 17.00 - 20.00.
Πηγή: http://www.naftemporiki.gr


Ζωογόνο «Νερό» ελληνικής τέχνης στην Κωνσταντινούπολη



Έκθεση με έργα της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου, στην γκαλερί Teşvikiye

 Ως ένα ιδεατό και συμβολικό συμπύκνωμα ελληνικότητας, στο οποίο το τουρκικό κοινό καλείται να περιηγηθεί και να το ανακαλύψει μέσα από τη μαγεία της τέχνης και του νερού, έργα της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου, ειδικά φιλοτεχνημένα γι’ αυτήν την παρουσίαση, συνθέτουν την έκθεση, με τίτλο «Su» (Νερό), που παρουσιάζεται στην γκαλερί Teşvikiye, στην Κωνσταντινούπολη.

Σε επιμέλεια της Ίριδας Κρητικού, η έκθεση - που εγκαινιάστηκε Πέμπτη 8 Μαΐου, στις 7 το απόγευμα, και θα διαρκέσει έως τις 7 Ιουνίου - τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα  φιλοξενηθεί στην γκαλερί, που λειτουργεί υπό τη διεύθυνση του σπουδαίου εικαστικού και εκδότη, Dogan Paksoy.

Πρόκειται για την 18η ατομική έκθεση της εικαστικού Μαρίας Φιλοπούλου, η οποία περιλαμβάνει έργα μεγάλων και μεσαίων διαστάσεων από διαφορετικές θεματικές ενότητες. Οι χαρακτηριστικοί υποβρύχιοι κολυμβητές, που - σε μεγάλο βαθμό - χρωστούν την έμπνευσή τους στην Αρχαία Ιεράπολη της Τουρκίας (Pamukkale), τα παράλια τοπία, αλλά και οι πιο πρόσφατοι καταρράκτες, καθώς και τα πρόσφατα φωτεινά γυμνά σε βοτσαλωτές παραλίες, που αποτελούν το πεδίο μελέτης και πειραματισμού της ζωγράφου κατά τα τελευταία χρόνια, θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στην Κωνσταντινούπολη, δημιουργώντας μια νέα θεματική ενότητα, με τον τίτλο «Su».



 Στα υγρά άδυτα ενός ευφραντικού σύμπαντος

Όπως σημειώνει η Ίρις Κρητικού στον κατάλογο της έκθεσης: «Οδηγούμενη από τις διαφάνειες της Αργολίδας στους σκοτεινούς βυθούς του Αιγαίου και τις αρχαίες δεξαμενές της μικρασιατικής Ιεράπολης, αναζητώντας επίμονα την απτή πεμπτουσία του ταξιδιωτικού χρόνου και τόπου και, μαζί, τα έγκατα μιας αυτογνωσιακής κάθαρσης, η πρόσφατη έρευνα της Μαρίας Φιλοπούλου, αποτελεί φυσική βιωμένη εικαστική και αυτοβιογραφική συνέχεια της μακρόχρονης σχέσης της με το ζωοποιό νερό. Στα τελάρα της, ξαναβρίσκουμε το καθηλωτικό αλάνθαστο λεξιλόγιο των παραδεισένιων κυανών και των οργανικών υγρών πράσινων του νερού, των εκτυφλωτικών λευκών των σπαρμένων υπό τον ήλιο βράχων, των ψιθυριστικών ρόδινων και των ωχρών τόνων του διακεκομμένου από δραματικούς φυσικούς όγκους ορίζοντα, την αφαιρετική σύμμειξη της διαφάνειας, της σκιάς και του φωτός ενός άχρονου μυθικού τόπου με ιδανικό μικροκλίμα.

Γιατί τα νέα έργα της Φιλοπούλου, υπερασπιζόμενα για μία ακόμη φορά το ουσιαστικό ζητούμενο των γενναίων διαστάσεών τους, προτείνουν ανεξερεύνητους αυτοτελείς κόσμους, που διεκδικούν την καταβύθιση του βλέμματος και δράττουν τη συγκίνηση του θεατή. Ευφορικά ζωγραφικά πεδία μεσημβρινού χρόνου που, παλλόμενα από την ίδια τους τη δυναμική, εγκαθιστούν τη ζωγραφική της σε νέες συναρπαστικές συντεταγμένες.

Διαδεχόμενο τη θεματική ενότητα των “Κολυμβητών”, το μυστικιστικό τοπίο των σπλάχνων της Σαμοθράκης, σπαρμένο με καταρράκτες, βάθρες και φυσικές δεξαμενές, διαλύεται στα οργανικά του στοιχεία, άλλοτε ιδωμένο από ψηλά και άλλοτε εισχωρώντας στα υγρά άδυτα ενός ευφραντικού σύμπαντος, διάστικτου από σιωπηλούς λουόμενους που εμβαπτίζονται ηδονικά στο νερό.






 Παράλληλες σημειώσεις του ίδιου τοπίου, τα γυναικεία και ανδρικά σώματα που, πλασμένα με ανατομική σχεδιαστική ενδελέχεια γραμμής, όγκου και χρώματος, εγκαθίστανται σε μικρότερες ζωγραφικές επιφάνειες, διασπείροντας τα φωτεινά ίχνη τους σε εκτυφλωτικές εκροές και κόγχες νερού και βράχων, ωθώντας τη ρεαλιστική ζωγραφική τους μετάσταση στα άκρα της, προτείνοντας στο βλέμμα του θεατή έναν μυθώδη τόπο έκπαγλης πλαστικής ύπαρξης. Έναν αθέατο τόπο, κατοικημένο και από το ίδιο το σώμα της ζωγράφου».

Πληροφορίες
Teşvikiye Sanat Galerisi: Akkavak Sk., Demet Apt., 4/A 34365, Nişantaşı, Κωνσταντινούπολη - Τουρκία, τηλ.: 0090 0212 241 6535. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Σάββατο: 10:00 - 19:00.

Πηγή:http://www.naftemporiki.gr

Κυριακή, 4 Μαΐου 2014

Η Βενετία στα ... παράθυρά της

Μια μεταβλητή και άπιαστη πόλη, αλλά ταυτόχρονα ιδανική και μεταφυσική. Έτσι φαίνεται η Βενετία σε αντανάκλαση στα παράθυρά της, μια φανταστική Βενετία που αλλάζει μορφές και χρώματα, που σκορπίζει την παρουσία της σε απροσδόκητες προοπτικές και εκπληκτικές προσεγγίσεις όπου το συγκεκριμένο ενώνεται σαν ζωγραφική με το αφηρημένο, με θόλους, δέντρα, καμπαναριά, κολόνες, σύννεφα, αγάλματα και καμινάδες να ξεφυτρώνουν, λίγο ή πολύ με αφύσικο τρόπο, στα παράθυρα των σπιτιών και των παλατιών.





 Οι φωτογραφίες της έκθεσης, επιλεγμένες ανάμεσα σε περισσότερες από χίλιες, παρουσιάζονται σε ζευγάρια, η καθεμία έχει μια ιδιαιτερότητα που συνδέει τις δυο εικόνες.

 Οι στίχοι που συνοδεύουν τις φωτογραφίες, μεταφρασμένοι από τον Riccardo Zipoli, είναι όλοι αφιερωμένοι στο μοτίβο της αντανάκλασης και προέρχονται από την συλλογή λυρικών ποιημάτων του Μίρζα Αμπδολκαδέρ Μπιδέλ (1644 – 1720), ενός από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της λογοτεχνίας σε περσική γλώσσα. Οι στίχοι μεταφράστηκαν αριστοτεχνικά στα ελληνικά από τον ποιητή Σπύρο Μακρυγιάννη που μένει στο Βόλο.

Η έκθεση έχει ήδη παρουσιαστεί σε φημισμένες έδρες όπως το Maison Europeenne de la Photografie στο Παρίσι και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Τεχεράνη καθώς και στη Ρώμη, στο Πότσνταμ της Γερμανίας και στο Πανεπιστήμιο Ca' Foscari της Βενετίας.

 Για αυτή την πρωτοβουλία, με τον συντονισμό του ελληνο-ιταλικού πολιτιστικού συλλόγου της Λέρου και την αιγίδα της ιταλικής Πρεσβείας της Αθήνας, ξεκίνησε στην Ρόδο το Σεπτέμβρη του 2013 ένα ταξίδι στην Ελλάδα, περνώντας από τη Λέρο, Πάτρα, Μεσσήνη, Ναύπλιο και Αθήνα για να τερματίσει στην Θεσσαλονίκη.
Ο Riccardo Zipoli γεννήθηκε στο Πράτο το 1952 και διδάσκει Λογοτεχνία, Περσική Γλώσσα, Σχεδιασμό και Παραγωγή Φωτογραφίας στο πανεπιστήμιο Ca' Foscari στην Βενετία, όπου μέχρι το 2005 ήταν Διευθυντής του Τμήματος Ευρασιατικών Σπουδών. Δημιουργός πολυάριθμων δημοσιεύσεων, ασχολείται ειδικά με ιστορικά προβλήματα και υφολογία στο πλαίσιο της περσικής λογοτεχνίας. Άρχισε να φωτογραφίζει το 1972, και το 1978 απέκτησε το δίπλωμα σκηνοθεσίας και διεύθυνσης φωτογραφίας στο Πειραματικό Κέντρο Κινηματογραφίας της Ρώμης. Οι πρώτες του φωτογραφικές εκθέσεις φιλοξενήθηκαν στο Institute of Contemporary Arts του Λονδίνου το 1976 και την γκαλερί Il Diaframma του Μιλάνο το 1977. Από τότε τα έργα του έχουν εκτεθεί στην Ιταλία και στο εξωτερικό.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον Ελληνο-Ιταλικό Πολιτιστικό Σύλλογο Λέρου, υπό την αιγίδα της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα.

ΙΝFO:
Εγκαίνια: Δευτέρα 5 Μαΐου 2014, ώρα 19.30

Αίθουσα Alberto Savinio, Αλ. Φλέμινγκ 1 Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310.886000
Διάρκεια έκθεσης: 5/5/- 6/6/2014
Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα-Πέμπτη 11.00-14.00, 17.00-20.00
Παρασκευή 11.00 – 14.00
Είσοδος ελεύθερη
Πηγή: http://www.e-go.gr