Τρίτη, 19 Ιανουαρίου 2016

«Ταξιδεύοντας στην Ανατολική Μεσόγειο»: Photo-Tαξίδι στην ιστορία του Ελληνισμού

Ο «Ελληνικός Κόσμος» φιλοξενεί μια μοναδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο: «Ταξιδεύοντας στην Ανατολική Μεσόγειο» μέσα από το Ψηφιακό Αρχείο Ελληνικού Πολιτισμού του Θεόδωρου Κορρέ (Α.Π.Θ.).
Μια έκθεση που θα ταξιδέψει τους επισκέπτες της σε μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, πολλά εκ των οποίων είναι εντελώς άγνωστα. Έκθεση-ταξίδι στην ιστορία του Ελληνισμού. Μια εκπαιδευτική εκδρομή και γνωριμία με αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία, οικισμούς και τόπους, όπου έζησαν και έδρασαν ελληνικές κοινότητες στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου.

Η έκθεση αυτή που οργανώθηκε από το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (Θεσσαλονίκη) και παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2015 στους χώρους του στο πλαίσιο της 5ης Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης αποτελεί ευγενική προσφορά του Μουσείου και θα φιλοξενηθεί στον εκθεσιακό χώρο του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» από τις 20 Ιανουαρίου έως τέλος Φεβρουαρίου.





 Η έκθεση έχει ως στόχο να προβάλει στο ευρύ κοινό μια σειρά από περισσότερο ή λιγότερο γνωστούς τόπους με έντονη παρουσία Ελλήνων διαχρονικά, καθώς επίσης και εκκλησιαστικά και κοσμικά μνημεία που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα, με κοινό χαρακτηριστικό τη θέση τους κατά μήκος της παράλιας ζώνης της Ανατολικής Μεσογείου. Αρθρώνεται σε επτά ενότητες, οδηγώντας τον επισκέπτη σε μία νοητή διαδρομή που έχει αφετηρία την περιοχή του βορειοανατολικού Αιγαίου, τα παράλια της Μ. Ασίας, και προχωρά στο νοτιοανατολικό τμήμα της λεκάνης της Μεσογείου, για να καταλήξει στη χερσόνησο του Σινά και την Αίγυπτο.




 Ειδικότερα, στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται τόποι και μνημεία από τις περιοχές της αρχαίας Αιολίδας και της Ιωνίας, περιλαμβάνοντας την Άσσο, το Αϊβαλί, την Πέργαμο, τη Σκάλα Βουρλών και τα Αλάτσατα. Στη δεύτερη ενότητα εντάσσονται ο Κιρκιντζές, η Έφεσος, η Πριήνη, τα Δίδυμα στην περιοχή της Ιωνίας και η Φιλαδέλφεια στην περιοχή της Λυδίας. Την τρίτη ενότητα αποτελούν το Λιβίσι, η Κέκοβα, τα Μύρα και η Φάσηλις από την περιοχή της Λυκίας. Η διαδρομή στη Μ. Ασία ολοκληρώνεται στο νότιο τμήμα της με την τέταρτη ενότητα της έκθεσης, στην οποία εντάσσονται η Αττάλεια, η Πέργη, η Σίδη (Παμφυλία) και το μοναστήρι του Alahan (Κιλικία). Ακολουθούν η ενότητα της Ιορδανίας, στην οποία προβάλλονται το Αμμάν, η Madaba, και η ενότητα με το όρος Σινά και την ονομαστή μονή της Αγίας Αικατερίνης.

Η έκθεση ολοκληρώνεται με την έβδομη ενότητα που έχει θέμα την Αίγυπτο, παρουσιάζοντας τον ναό του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων στο Κάιρο και τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας.


 Όπως αναγράφεται και στην ιστοσελίδα του Ψηφιακού Αρχείου: «Κοντά μισό αιώνα τώρα, ο ομότιμος καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας Θεόδωρος Κορρές απαθανατίζει με τον φωτογραφικό του φακό μνημεία της βυζαντινής, κλασσικής, ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής. Το αποτέλεσμα είναι πράγματι εντυπωσιακό. Δεν ξέρει αλήθεια κανείς τι να προτάξει: την ποιότητα, την ποικιλία, την αισθητική ομορφιά, την εύλογη συγκίνηση που προκαλεί η θεματολογία των εικόνων». 


Info:
Από 20 Ιανουαρίου έως τέλος Φεβρουαρίου.
Ωράριο λειτουργίας: http://timetable.hellenic-cosmos.gr/
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»,
Πειραιώς 254, Ταύρος, Τ. 212 254 0000
www.hellenic-cosmos.gr
Πηγή: http://www.tff.gr



Δευτέρα, 18 Ιανουαρίου 2016

Ο εμβληματικός Δρόμος του Μεταξιού στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης

Ο Δρόμος του Μεταξιού, η εμβληματική εμπορική οδός που συνέδεε επί αιώνες την Κίνα με τη Δύση, με τον παράλληλο καταλυτικό ρόλο στην πολιτισμική ώσμωση, την ανταλλαγή ιδεών και τη διάδοση των θρησκειών, είναι η πηγή έμπνευσης της τελευταίας ομότιτλης δουλειάς του ζωγράφου Jamal.
15 πίνακες που προβάλλουν στο σήμερα τους μύθους και τη γοητεία της μέταξας, τους ανθρώπους και τα πράγματα των ερήμων και των δύσβατων βουνών, τα ρίσκα της διαδρομής, τα άλογα που μετέφεραν - εκτός από το ακριβό εμπόρευμα - το βάρος της ελπίδας ότι ο αντίξοος δρόμος και οι καιροί μπορούν να νικηθούν.
Η προσέγγιση
Ο Jamal προσεγγίζει τον απροσπέλαστο κόσμο της Κίνας με ευαισθησία και προσοχή: στους πίνακες του ο Δρόμος ξεδιπλώνεται το παρελθόν ενός περίκλειστου κόσμου, του οποίου το σύμπαν και τα όρια αναδιατάσσει του Μεταξιού. Αραβικά άλογα, διατρέχουν τις ερήμους, μοτίβο του καλλιτέχνη που επανέρχεται σε όλη την εικαστική του διαδρομή: ένας φόρος τιμής στους συντρόφους του ανθρώπου και στη συμβολή τους στην αλλαγή του κόσμου. Αυτό το σύμπαν, σε τόνους βιολετί και μπλε, σε κόκκινους, στο κίτρινο της ερήμου, μας συστήνει ο Jamal. Πριν ο δρόμος εγκαταλειφθεί τον 15ο αιώνα, πριν αναζητηθούν νέες διαδρομές, πριν ανακαλυφθεί ο Νέος Κόσμος. Η έκθεση εμπλουτίζεται με σχέδια από τη διαδρομή του καλλιτέχνη προς το θέμα του καθώς και με οπτικοακουστικό υλικό από τις σημερινές χρήσεις του δρόμου και την παλιά του δόξα. Την έκθεση συνοδεύει ομότιτλος κατάλογος.




Ο καλλιτέχνης
Ο Jamal γεννήθηκε στη Salamia της Συρίας το 1961. Σπούδασε στο Πολυτεχνείο του Χαλεπίου, μηχανολόγος μηχανικός. Άρχισε να εκθέτει τη δουλειά του σε ηλικία 17 ετών και έχει λάβει πολλές διακρίσεις και βραβεία στον αραβικό κόσμο. Γεννήθηκε ζωγράφος και είναι πεπεισμένος ότι θα πεθάνει ζωγράφος. Εκθέσεις του έχουν φιλοξενηθεί στις ΗΠΑ (Ν. Υόρκη), Γερμανία (Ντίσελντορφ), Λίβανο, Ιορδανία, Ντουμπάι.
Info:
Εγκαίνια: Τετάρτη 13/1 στις 20:00.
Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης, Αγ. Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12
13.01.2016 - 14.02.2016, Πε-Κυ: 9:00 - 17:00

Η έκθεση εμπλουτίζεται με σχέδια από την διαδρομή του καλλιτέχνη προς το θέμα του, καθώς και με οπτικοακουστικό υλικό από τις σημερινές χρήσεις του δρόμου και την παλιά του δόξα.
Πηγή: http://www.tff.gr


«Πολιτιστικά Συμφραζόμενα»: Έκθεση Σύγχρονης Κινεζικής Τέχνης

Ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, ο Όμιλος Τεχνών και Ψυχαγωγίας Κίνας και η Πρεσβεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, παρουσιάζουν την έκθεση σύγχρονης κινεζικής τέχνης «Πολιτιστικά Συμφραζόμενα» στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων από 20 Ιανουαρίου έως 20 Φεβρουαρίου.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Εταιρία Κατασκευής (Πεκίνο) Αντικειμένων Τέχνης Ltd.
Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: SHANG Yang, DING Yi, JIANG Ji'an, WANG Gang, QIU Zhijie, ZHANG Chun Da Bao, TΑΝ Ping, LIANG Quan, LI Lei και LU De'an.
Ο κινεζικός πολιτισμός κατέχει μία πολύ ιδιαίτερη και εκτεταμένη σημασία στη φιλολογία. Οι λέξεις είναι άμεσα συνδεδεμένες με την εικόνα, αλλά τα σύμβολα δεν συμπεριλαμβάνονται στις στενές του έννοιες. Ωστόσο, εξακολουθεί να διατηρεί τα φανταστικά του σύμβολα και τα σχετικά συνδετικά μέσα, προσπαθώντας να δηλώσει τα ίχνη των «προτύπων». Γι' αυτό, η αφηρημένη κατασκευή του δεν θα έχει ποτέ τους απόλυτα οντολογικούς τρόπους έκφρασης στα γλωσσικά επίπεδα, επειδή κατά τη διαδικασία δημιουργίας των διαφόρων «αντιλήψεων», εμπλέκεται πάντοτε η αναγνωρίσιμη «εικόνα».

Δηλαδή, η κινεζική αφαίρεση προέρχεται από την «έννοια», η οποία ουσιαστικά μας άνοιξε τον δρόμο για να δούμε και να κατανοήσουμε τον κόσμο. Είναι ένας δρόμος της εμπειρίας. Με αυτό τον τρόπο, αποκτά τη διατήρηση του «πλαισίου», η οποία είναι το αναπόφευκτο περιβάλλον της ύπαρξης, ρυθμίζεται και εξάγεται από το κοσμικό, καθιστάμενη την αριστοκρατία της διασύνδεσης. Με άλλα λόγια, η διασύνδεση του «πλαισίου» μας παρουσιάζει απλά την αφαίρεση, παρά το γεγονός ότι μέσα από τον παραδοσιακό τρόπο αφήγησης, φαίνεται περισσότερο ως φανταστικό χαρακτηριστικό. Αλλά είναι πιο αφηρημένο σε έναν πραγματικό χρόνο διαρκείας στο σύγχρονο πλαίσιο και έχει μία σιωπηρή κατανόηση με τη σύγχρονη κουλτούρα.

Με βάση το παραπάνω σκεπτικό, η έκθεση δεν έχει σχέση μόνο με την αφαίρεση, αλλά και με τις συμπεριφορές και τις δράσεις σχετικά με αυτήν. Εμπεριέχει μία ένδειξη πνεύματος, η οποία σχετίζεται με την πολιτιστική στάση και την ιστορία του «πλαισίου».

Info:
Εγκαίνια: Τετάρτη 20 Ιανουαρίου, 7μ.μ.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων:
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, τηλ. 210 72 24 028, Στάση ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Σάββατο: 10.00 –20.00, Κυριακή 10.00 – 14.00
Πηγή: http://www.tff.gr

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2016

ΝΑΤΑΣΑ ΜΕΤΑΞΑ |MEMORY TRIGGERS

«Νομίζω πως ένα έργο τέχνης δεν προσδιορίζεται απλά από την «ευρεσιτεχνία» του αλλά κοσκινίζεται μέσα από τον παλμό των συναισθηματικών εντάσεων που προκαλεί και από τον πλούτο των νοημάτων και των νοητικών διεργασιών που φανερά ή μυστικά εμπεριέχει στο σώμα του. Γιατί ένα έργο από τη στιγμή που γεννιέται λειτουργεί σαν ένα ζωντανό σώμα. Όσο πιο δυνατό είναι αυτό το σώμα, τόσο πιο πολύ αντέχει στο χρόνο. Σαν ζωντανός οργανισμός με ένα δικό του μεταφυσικό τρόπο έχει τη δυνατότητα να διοχετεύει την ενέργειά του στο θεατή.  Πολλές φορές είναι τόσο ισχυρή αυτή η ενέργεια που διαθέτει που μπορεί να τη μεταδώσει στο θεατή χωρίς ο ίδιος να έχει συγκατατεθεί. Το έργο έχει τη δική του δύναμη και όταν είναι αισθητικά λυμένο δεν ρωτάει το θεατή. Τον ερεθίζει, τον κεντρίζει θετικά ή αρνητικά αδιαφορώντας για τις συνέπειες που θα προκαλέσει στον φιλότεχνο, στον ιστορικό, στον κριτικό, στον καλλιτέχνη και στον ίδιο το δημιουργό του».Νατάσα Μεταξάζωγράφος


«…Τό γεγονός πώς ἡ ζωγράφος δέν καταφεύγει στίς εὒκολες συνταγές τῆς ἒκπληξης ἢ τῆς πρόκλησης γιά νά διαταράξῃ τίς τοπολογικές, ἄλλά καί τίς χρονικές ἀλληλουχίες τῶν εικόνων, ἀποτελεῖ ἒνδειξη τῆς ὡριμότητας τοῦ δημιουργοῦ, καθώς ἐξελισσόμενος ἐγκαταλείπει τά ὀπτικά πυροτεχνήματα, ἀκόμα καί ὃταν γνωρίζει νά τά χρησιμοποιῇ πολύ ἐπιδέξια.»

Ρεγγίνα Αργυράκη
Καθηγήτρια Φιλοσοφίας της Τέχνης, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, υποδέχεται το 2016  με την εικαστικό Νατάσα Μεταξά και την ατομική έκθεση ζωγραφικής της με τίτλο Memory Triggers που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2016, από τις 20:00-23:00. Τα έργα που παρουσιάζονται διεγείρουν μνήμες που λίγο ή πολύ όλοι μας έχουμε ζήσει.

Η  Νατάσα Μεταξά γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Accademia di Belle Arti di Firenze στο εργαστήριο Pr. Luca Farulli, στο School of Visual Arts στην Νέα Υόρκη σαν short term student, ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στο εργαστήριο Ν. Κεσσανλή και Δ. Μυταρά και χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στο εργαστήριο Θ. Εξαρχόπουλου.
Έχει πραγματοποιήσει έξι ατομικές εκθέσεις, ενώ παράλληλα έχει συμμετάσχει σε  πολλές ομαδικές στην Ελλάδα, τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο.
Έργα της βρίσκονται σε δημόσιες  και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 2015 το έργο «Σκεπτόμενος τον Βερμεέρ’» (Morning Light) ήταν shortlisted στην  ‘‘Summer Exhibition of Royal Academy” του Λονδίνου.
Έχει αναπτύξει πλούσιο διδακτικό έργο, ερευνητική και συγγραφική δραστηριότητα στην διδακτική της τέχνης στο Πανεπιστημίου Aιγαίου, στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Aγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού στη Pόδο, με αντικείμενο την Διδασκαλία Εικαστικής Εκπαίδευσης.  Διδάσκει στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

 Διάρκεια Έκθεσης: 14 Ιανουαρίου έως 6 Φεβρουαρίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11:00-14:30 & 17:30-20:30
Τετάρτη, Σάββατο 11:00-16:00
Κυριακή, Δευτέρα κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού


Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
info@technohoros.org

Τετάρτη, 6 Ιανουαρίου 2016

Θεσσαλονίκη: Δύο νέα έργα στον «Κήπο των Γλυπτών» της Νέας Παραλίας

Η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος σε συνεργασία με τον Σύλλογο «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας», την Τετάρτη 6 Ιανουαρίου, ημέρα των Φώτων, στον «Κήπο των Γλυπτών», στις 12:30, θα υποδεχτούν μαζί  με το κοινό την εγκατάσταση δύο νέων γλυπτών.

Πρόκειται για το γλυπτό «Invitation» του Mark Hadjipateras και το γλυπτό «Χωρίς Τίτλο» του Μιχάλη Κατζουράκη. Η μεταφορά και εγκατάστασή τους στη Νέα Παραλία έγινε  με δωρεά της Πολιτιστικής Εταιρείας.


 Έργο του Mark Hadjipateras. 


Κατασκευασμένο από μπρούντζο, σε μαύρο χρώμα, το έργο του Mark Hadjipateras, βάρους 190 κιλών (χωρίς τη μεταλλική βάση), είναι ένα εξαιρετικό γλυπτό που μοιάζει να διακτινίζεται με μια ακροβατική κίνηση προς τον ουρανό. Η μίνιμαλ κατασκευή «δένει» αρμονικά με το αστικό τοπίο και μοιάζει να αποτελεί μια προέκταση του πλακόστρωτου της παραλίας.
Το γλυπτό του Μιχάλη Κατζουράκη, είναι δείγμα μιας σειράς έργων του που χαρακτηρίζονται από τη δυναμική τους, με πλήρεις και ελλιπείς γεωμετρικές μορφές, ορθογώνια, τετράγωνα, κύκλους και γραμμές, καθώς και με έντονα χρώματα. Το συγκεκριμένο είναι κίτρινο και κάνει ζωηρή αντίθεση με το γκρι του δαπέδου και του γαλάζιου της θάλασσας.

 Το γλυπτό του Μιχάλη Κατζουράκη.

 Η ανάδειξη της φυσιογνωμίας της Νέας Παραλίας Θεσσαλονίκης, η οργάνωση συμμετοχικών δράσεων και δράσεων πολιτισμού, η ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα χρήσης και σεβασμού του δημόσιου χώρου, η δημιουργία μιας πλατφόρμας καλλιέργειας, υλοποίησης και διάδοσης ιδεών σχετικά με την «κατοίκηση» του δημόσιου χώρου, η αξιολόγηση, διατήρηση, διαχείριση, αναβάθμιση και προστασία του περιβάλλοντος της Νέα Παραλίας, είναι μερικοί από τους σημαντικότερους στόχους του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Νέας Παραλίας» που ενστερνίζεται η Πολιτιστική Εταιρεία Επιχειρηματιών Βορείου Ελλάδος.
Πηγή:naftemporiki.gr

Ο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης Ai Wei Wei με τους πρόσφυγες στην Λέσβο

Μετά τη διεθνούς φήμης ηθοποιό Σούζαν Σαράντον τώρα και ένας ευρέως γνωστός εικαστικός ο Ai Wei Wei βρέθηκε στο πολύπαθο νησί της Λέσβου δίπλα τους πρόσφυγες.
Έγινε ευρέως γνωστός μετά την έκθεση του στο Turbine Hall της Tate Modern, όπου γέμισε την αίθουσα με εκατομμύρια ηλιόσπορους φτιαγμένους από πορσελάνη. Γνωστός για την κοινωνική του ευαισθησία, και την αντικαθεστωτική του δράση, ο Ai Wei wei βρέθηκε στην Λέσβο για να βοηθήσει τους πρόσφυγες.
Γιος ποιητή, εναντιώθηκε στο Κομμουνιστικό καθεστώς και μεγάλωσε στην εξορία με τον πατέρα του. Αποφάσισε να γίνει εικαστικός και μέσω των έργων του ασκούσε κριτική στην Κίνα για την καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το 2011 συνελήφθη στο αεροδρόμιο του Πεκίνου ενώ προσπαθούσε να ταξιδέψει για το Χονγκ Κόνγκ, με την κατηγορία της φοροδιαφυγής (το καθεστώς δεν μπορούσε να βρει άλλον τρόπο να τον σιωπήσει).
Τεράστιες διαμαρτυρίες ξέσπασαν σε Αμερική και Ευρώπη για την απελευθέρωση του. Η Tate Modern στο Λονδίνο διατηρούσε για χρόνια την ταμπέλα "Απελευθερώστε τον Ai Wei Wei" στην πρόσοψη της. Το Guggenheim, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο αλλά και πολλά άλλα ιδρύματα μάζευαν υπογραφές και διοργάνωναν πορείες διαμαρτυρίας για την υπεράσπιση του ζητώντας την απελευθέρωση του,.
Το διαβατήριο του του δόθηκε πριν λίγους μήνες και πλέον ο Wei κατοικεί στη Μεγάλη Βρετανία. Φυσικά συνεχίζει την δράση του. Μαζί με ακόμα έναν πολύ σημαντικό καλλιτέχνη τον Anish Kapoor, λίγους μήνες πριν, έκαναν μια μεγάλη πορεία στο Λονδίνο, κουβαλώντας κουβέρτες σε ένδειξη συμπαράστασης των προσφύγων. Και τώρα ο Wei αποφάσισε να περάσει τα Χριστούγεννα του μαζί με τον γιο του βοηθώντας τους πρόσφυγες της Συρίας στην Λέσβο.

 Ο Wei προσγειώθηκε παραμονές Χριστουγέννων στην Αθήνα. Έμεινε στο ξενοδοχείο New μαζί με τον γιο του, φωτογραφίζοντας τον στα αρχικτεκτονικά ιδιόμορφα δωμάτια.
Πηγή:http://www.tff.gr