Πέμπτη, 10 Μαρτίου 2016

Φωτογραφικό σχόλιο στην έννοια του εκθέτειν

«Έκθεση σε 7΄΄» του Λεωνίδα Κουργιαντάκη, στο Μουσείο Μπενάκη


Προσφέροντας ένα φωτογραφικό, αλλά και καλλιτεχνικό εικαστικό σχόλιο πάνω στον ρόλο και τη λειτουργία του Μουσείου και, κατ’ επέκταση, την έννοια του εκθέτειν, ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης παρουσιάζει την ατομική του έκθεση, με τίτλο «Έκθεση σε 7΄΄», στο Κεντρικό Κτήριο του Μουσείου Μπενάκη.
Ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης, από το 2000, εργάζεται στο Φωτογραφικό Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Ασχολείται, κυρίως, με την ηλεκτρονική επεξεργασία πρωτότυπου υλικού, που φυλάσσεται στις συλλογές του Τμήματος. Παράλληλα, καταγράφει τις περιοδικές εκθέσεις του Ιδρύματος και φωτογραφίζει εκθέματα από τις μόνιμες συλλογές του, ενώ έχει επιμεληθεί και φωτογραφικές εκθέσεις.
Αντιστρέφοντας τους επιβεβλημένους εργασιακούς όρους
Ως φωτογράφος, με αυτήν την έκθεση, πέρασε από μια διεκπεραιωτικού τύπου φωτογραφία, από το φωτογραφικό τεκμήριο ενός ξένου καλλιτεχνικού έργου, στην προσωπική δημιουργία. Κάθε του φωτογραφική εικόνα είναι μια καλλιτεχνικά άρτια φωτογραφία, ένα αυτόνομο φωτογραφικό δημιούργημα, αλλά και μια ψηφίδα ενός ενιαίου εικαστικού έργου που έχει ως άξονα τα έργα και τις ημέρες του Μουσείου Μπενάκη. Έτσι, η «Έκθεση σε 7΄΄», κατά κάποιον τρόπο, είναι ένα hommage στον χώρο εργασίας του, από έναν αθόρυβο και ευαίσθητο καλλιτέχνη φωτογράφο.




 Παρεκκλίνοντας από την επαγγελματική εργασία του φωτογράφου του Μουσείου που αποτυπώνει κάθε έκθεση με τους περαστικούς της θεατές, ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης συνέθεσε ένα προσωπικό έργο.

Αυτό το κατάφερε, αντιστρέφοντας τους επιβεβλημένους εργασιακούς όρους, απαλείφοντας τους θεατές και φωτογραφίζοντας άδειες τις αίθουσες, μεταφέροντας τον εαυτό του ως μετωνυμία του θεατή στο επίκεντρο της λήψης και μετατρέποντας την κάθε έκθεση, από κεντρικό θέμα, σε φόντο της κάθε φωτογραφίας.





 Το ενσαρκωμένο βλέμμα του φωτογράφου

Φαινομενικά, το φωτογραφικό μάτι είναι εκείνο, που παραμένει αναλλοίωτο και σταθερό, καθώς παρελαύνουν οι εκθέσεις. Όμως, υπό μια έννοια, έχουμε να κάνουμε με την ίδια πάντα έκθεση (μια πληθώρα παραλλαγών και εκδοχών της ίδιας έκθεσης), με την πολλαπλή έκφραση του εκθέτειν, το οποίο αποτελεί την ουσία κάθε Μουσείου και τη σχέση του με το περαστικό βλέμμα του θεατή φωτογράφου.





 Ένα βλέμμα που αλλάζει και εξελίσσεται με την πάροδο των ετών. Όπως επίσης, και με τη σωματοποιημένη του μορφή, που, με τη σειρά της,  μεταβάλλεται μέσα στον χρόνο. Πρόκειται, εν ολίγοις, για μια αντιστροφή, με τον φωτογράφο να αλλάζει και να μεταμορφώνεται εντός ενός σταθερού εκθεσιακού πλαισίου. Όπως δυνητικά μεταμορφώνεται κι ο θεατής, που έρχεται σε επαφή και όσμωση με το μυστήριο της τέχνης.

Άρα, θέμα της έκθεσης αυτής είναι το ενσαρκωμένο βλέμμα του φωτογράφου μέσα στην ίδια του τη φωτογραφία. Αλλά και μέσα στον εκθεσιακό και εργασιακό του χώρο. Η έκθεση πασχίζει να προσδιορίσει παιχνιδιάρικα τον φωτογράφο ως βλέμμα, ως σώμα και ως επάγγελμα.








Ο εργαζόμενος στο Μουσείο είναι ένας μόνιμος θεατής των έργων του Ιδρύματος, ενώ, ταυτόχρονα, ο φωτογράφος είναι ένα μονίμως άγρυπνο μάτι των χώρων και των εκθεμάτων του. Ο δε φωτογράφος του Μουσείου, ένας συγκερασμός όλων των παραπάνω.
Ο περιπλανώμενος φωτογράφος δεν είναι, λοιπόν, παρά η ενσαρκωμένη υπενθύμιση του ανθρώπου, που βρίσκεται πίσω από τη φωτογραφική μηχανή. «Σε κάθε φωτογραφία οιασδήποτε έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη» λέει ο Λεωνίδας Κουργιαντάκης «δεν αποτυπώνεται αποκλειστικά και μόνο το έργο ενός καλλιτέχνη, αλλά και η καλλιτεχνική ματιά ενός φωτογράφου.

Η κάθε έκθεση διασώζεται στον χρόνο μαζί με το βλέμμα του φωτογράφου που την απαθανάτισε και, κατ’ επέκταση, μαζί με το βλέμμα των ανθρώπων του Μουσείου, στα χέρια των οποίων εμπιστεύεται το έργο του ο κάθε καλλιτέχνης».




 Σε επιμέλεια των Σπύρου Γιανναρά και Αλίκης Τσίργιαλου, αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της Ναταλίας Μπούρα και γραφιστικές εφαρμογές της Ντόρας Πικιώνη, η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 Απριλίου. Συνοδεύεται από τη δίγλωσση έκδοση «Λεωνίδας Κουργιαντάκης. Έκθεση σε 7΄΄, Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα», η οποία περιλαμβάνει 67 φωτογραφίες και κείμενα του Άγγελου Δεληβορριά και του Σπύρου Γιανναρά.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κεντρικό Κτήριο: Κουμπάρη 1 - Αθήνα, τηλ.: 210 3671000. Ωράριο λειτουργίας: Τετάρτη και Παρασκευή: 9.00 - 17.00, Πέμπτη και Σάββατο: 9.00 - 24.00, Κυριακή: 9.00 - 15.00, Δευτέρα και Τρίτη: κλειστά. Τιμή εισιτηρίου έκθεσης: κανονικό: 5 ευρώ, μειωμένο: 3 ευρώ.
Πηγή:naftemporiki.gr


Τρίτη, 8 Μαρτίου 2016

Η Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων σκιτσάρει για το προσφυγικό

Η έκθεση «Μετέωρο βήμα» περιοδεύει από τη Ρόδο έως τις Βρυξέλλες

 Σκίτσο του Παναγιώτη Μήλα.


Ο πόνος, η οργή, η πίκρα, η υποκρισία και η ενοχή αποτυπώνονται και μεταφράζονται σε κριτική εικόνα, μέσα από τα εκφραστικά μέσα και την ιδιαιτερότητα της ματιάς 28 σκιτσογράφων, οι οποίοι υποκλίνονται στην αλληλεγγύη και τον ανθρωπισμό των απλών ανθρώπων και παρουσιάζουν έργα τους στην έκθεση σκίτσων με θέμα το προσφυγικό και τίτλο «Μετέωρο βήμα».

Η έκθεση παρουσιάζεται από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τη Λέσχη Ελλήνων Γελοιογράφων, στο Νεστορίδειο Μέλαθρο (πλατεία Γ. Χαρίτου), στη Ρόδο. Τα επίσημα εγκαίνια ετέλεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, τη Δευτέρα 7 Μαρτίου.

 Σκίτσο του Πάνου Μαραγκού.

 Αφιερωμένη στη μνήμη του σκιτσογράφου Γιάννη Καλαϊτζή, σκίτσο του οποίου κοσμεί το εξώφυλλο τού συνοδευτικού της λευκώματος, η έκθεση, μετά τη Ρόδο, θα περιοδεύσει σε νησιά του Αιγαίου, στην Αθήνα και άλλα μέρη της Ελλάδας, με κατάληξη το κέντρο της Ευρώπης, τις Βρυξέλλες.

Σκίτσο του Κώστα Μητρόπουλου.

 Στο λεύκωμα που τη συνοδεύει, υπάρχουν χαιρετισμοί από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, και από τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο, ο οποίος τονίζει: «Ενδέχεται λίγα σκίτσα να μην μπορούν να γκρεμίσουν την άδικη τάξη του κόσμου αυτού. Όμως, μπορούν να κάνουν τους ανθρώπους να συνεννοούνται πιο εύκολα και να επισημαίνουν τις πηγές των δεινών τους».

 Σκίτσο του Γιάννη Καλαϊτζή.

 Οι σκιτσογράφοι
Στην έκθεση, συμμετέχουν οι σκιτσογράφοι: Καλαϊτζής Γιάννης, Αναστασίου Τάσος, Βλάχος Κώστας, Γεωργοπάλης Δημήτρης, Γρηγοριάδης Κώστας, Δερβενιώτης Σπύρος, Dranis, Ζάχαρης Πάνος, Ζερβός Πέτρος, Ιωάννου Γιάννης, Κουντούρης Μιχάλης, Κυριακόπουλος Γιάννης (ΚΥΡ), Μακρής Ηλίας, Μαραγκός Πάνος, Μήλας Παναγιώτης, Μητρόπουλος Βασίλης (BAS), Μητρόπουλος Κώστας, Μητσομπόνος Παναγιώτης, Ξένου Έφη, Παπαγεωργίου Βασίλης, Παυλίδης Βαγγέλης, Πετρουλάκης Ανδρέας, Ρουγγέρης Κωνσταντίνος, Soloup, Στάθης (Σταυρόπουλος), Τζαμπούρα Μαρία, Χαντζόπουλος Δημήτρης, Χερουβείμ Βαγγέλης.
Πηγή: naftemporiki.gr



Αφιλόξενη θάλασσα ανθρώπινης απόγνωσης

Έκθεση της Μαρίας Γιαννακάκη, με θέμα τους πρόσφυγες, στην γκαλερί Σκουφά

 Χωρίς τίτλο. 2016 μεικτή τεχνική σε μετάξι μαρουφλαρισμένο σε καμβά, 81 x 60 εκ.


Με θέμα την απόγνωση των ανθρώπων που βρίσκονται στο έλεος της θάλασσας, προκειμένου να ξεφύγουν από τον πόλεμο και να χτίσουν μια νέα ζωή, 19 έργα, που δημιουργήθηκαν από τις αρχές του περασμένου καλοκαιριού μέχρι τώρα, συνθέτουν την έκθεση ζωγραφικής της Μαρίας Γιαννακάκη, με τίτλο «Mare Monstrum».
Υπό την αιγίδα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR) και σε επιμέλεια της ιστορικού τέχνης Ελισάβετ Πλέσσα, η έκθεση εγκαινιάζεται στην γκαλερί Σκουφά, την Τετάρτη 9 Μαρτίου, στις 7.30 το απόγευμα, και θα διαρκέσει έως τις 4 Απριλίου.

 Φόρος τιμής στον Ζερικώ. 2015 μελάνι και ακουαρέλα σε ρυζόχαρτο μαρουφλαρισμένο σε καμβά, 120 x 200 εκ.

 Μια βαθιά ζωγραφική πράξη

Με αφετηρία δύο μνημειακές συνθέσεις του Ζερικώ και του Ντελακρουά που πραγματεύτηκαν το θέμα αυτό τον 19ο αιώνα, η Μαρία Γιαννακάκη αποτυπώνει σήμερα, μέσα από το προσωπικό ζωγραφικό της ιδίωμα, την εικόνα των προσφύγων στις λέμβους. Υπό το λογοπαίγνιο του τίτλου της έκθεσης, mare nοstrum - mare  monstrum, τα έργα της αφορούν στην οδυνηρή πραγματικότητα μιας θάλασσας, που έχει πάψει να αποτελεί πια την κοινή αγκαλιά της Μεσογείου.
Το εγχείρημα της Μαρίας Γιαννακάκη δεν αποτελεί μια πολιτική ή ανθρωπιστική δήλωση, αλλά μια βαθιά ζωγραφική πράξη, η οποία έχει τη δύναμη να συνταράξει με συγκίνηση αισθητική τον τρόπο, με τον οποίο βλέπουμε τη - δυστυχώς - γνώριμη εικόνα των προσφύγων στο νερό.

 Χωρίς τίτλο. 2016 μεικτή τεχνική σε μετάξι μαρουφλαρισμένο σε καμβά, 40 x 40 εκ.

 Τα παιδιά, που αποτελούν βασικό στοιχείο της εικονογραφίας της χρόνια τώρα, η γνωστή αγάπη της για το χαρτί και το μετάξι, η σινοϊαπωνική αίσθηση του γραφισμού και, μαζί, η δυτική ένταση της αυτονομίας του χρώματος δημιουργούν εδώ συμπλέγματα ανθρώπινων μορφών, που αιωρούνται σε ζωγραφικές θάλασσες από φανταχτερό κόκκινο και πρωσικό μπλε και διασώζονται σε αλουμινοκουβέρτες από φύλλο χρυσού. Οι ονειρικές εικόνες της ζωγράφου αντιμάχονται την τραγικότητα του θέματος που πραγματεύονται, αφιερώνοντας στον ανθρώπινο πόνο τη ζωγραφική ομορφιά.
Η έκθεση συνοδεύεται από πλήρως εικονογραφημένο δίγλωσσο (ελληνικά - αγγλικά) κατάλογο, με την ευγενική χορηγία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (UNHCR).

 Πέρασμα  2016 μελάνι και ακρυλικό σε ρυζόχαρτο μαρουφλαρισμένο σε καμβά, 130 x 130 εκ.

 Πληροφορίες
Γκαλερί Σκουφά: Σκουφά 4 - Κολωνάκι, τηλ.: 210 3643025 και 210 3603541. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη και Σάββατο: 10:00 - 15:30, Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 10:00 - 15:30 και 17:30 - 21:00. Για την ενίσχυση του επείγοντος έργου της Ύπατης Αρμοστείας: www.unhcr.gr/how2help, ALPHABANK 101 - 00 - 2002055436 / IBAN: GR89 0140 1010 1010 0200 2055 436. Επιβεβαίωση κατάθεσης: τηλ.: 210 6728430, fax: 2106726417, ηλεκτρονικά: psfrgre@unhcr.org.
Πηγή: http://www.naftemporiki.gr

Angela Occhipinti| L’ Arte dell’ Incisione e la poetica dell’ imagine

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016, ώρα 20:00-23:00

 Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος έχει την τιμή και τη χαρά να φιλοξενεί την πολύ σημαντική Ιταλίδα καλλιτέχνιδα, Angela Occhipinti, στην πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα με τίτλο LArte dellIncisione e la poetica dellimagine(«Η τέχνη της χάραξης και η ποίηση της εικόνας»).  Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 10 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι και το Σάββατο 2 Απριλίου.
Με την ευκαιρία της οργάνωσης του Athens Print Festival που τον μήνα Μάρτη θα «τρέχει» στην Αθήνα  παρουσιάζονται χαρακτικά έργα της που έχει δημιουργήσει από το 1968 μέχρι και σήμερα. Τα έργα της Angela Occhipinti που παρουσιάζονται, πραγματεύονται τις έννοιες της χαράς και της θλίψης, της ζωής και της ύπαρξης όπως αυτά εμπλέκονται σε κάθε μεμονωμένη στιγμή του ανθρώπου. Χειριζόμενη με αριστοτεχνικό τρόπο τις τεχνικές της χαρακτικής, η Angela Occhipinti δημιουργεί οξυγραφίες και λινοτυπίες που σχολιάζουν ποικίλα θέματα της καθημερινότητας και της ανθρωπότητας και τα οποία δε γνωρίζουν γεωγραφικά ή πολιτιστικά όρια. Χωρίζοντας τη δουλειά της σε ενότητες, αγγίζει πολιτικά θέματα, εμβαθύνοντας και σχολιάζοντας μέσα από την τέχνη της τα ολοκληρωτικά καθεστώτα της δεκαετίας του ’70 ανά τον κόσμο, την έννοια της αλληλεγγύης, ενώ αναζητά απαντήσεις στα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει η ίδια.   


Η Angela Occhipinti γεννήθηκε στην Περούτζια, ενώ ζει και εργάζεται στο Μιλάνο.  Αποφοίτησε από το τμήμα ζωγραφικής της Σχολής Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας και εξειδικεύτηκε στον τομέα των γραφικών τεχνών και της χαρακτικής υπό την καθοδήγηση των Pietro Parigi και Giuseppe Viviani.  Στα συχνά ταξίδια της στο εξωτερικό ήρθε σε επαφή με τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης, συμπεριλαμβανομένων τους Picasso και Miró. Πραγματοποίησε μία διεξοδική μελέτη με τον Hayter για τις χημικές διαδικασίες σε σχέση με τη χρήση του χρώματος στις φάσεις της τύπωσης και των οξέων στη χαρακτική. Στην Μπολόνια συνάντησε τον Giorgio Morandi και σπούδασε στο εργαστήρι του για τη χαρακτική. Το 1958, ενώ είχε μετακομίσει στο Μιλάνο, συνάντησε τον Lucio Fontana, με τον οποίο ασχολήθηκε με την πειραματική κεραμική τέχνη ενώ στο "Grafica Uno" του Giorgio Upiglio στο Μιλάνο ασχολήθηκε με τη χαρακτική.
Από το 1961 μέχρι το 1975 ανέπτυξε την εμπειρία της ως γραφίστρια ενώ ήρθε σε επαφή με καλλιτέχνες όπως οι De Chirico, Duchamp, Lam, Man Ray, Paladino, Seuphor, Vedova κ.α.
Η Angela Occhipinti μετατρέπει τις μνήμες του ταξιδιού σε νέες εικόνες που αποτελούν ασαφείς ενδείξεις της πραγματικότητας.  Το καθετί αποτελεί αντικείμενο και «μητέρα» όλων των εικόνων, ενώ η πραγματικότητα μετουσιώνεται σε έναν ποιητικό κόσμο όπου η καλλιτέχνις επιβεβαιώνει   την προσωπική της σύλληψη αναπαράστασης του χρώματος και του φωτός. 

Από το 1974 κατέχει τη θέση της υπεύθυνης του τμήματος χαρακτικής στη Σχολή Καλών Τεχνών της Ματσεράτα, και από το 1978 διδάσκει στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μιλάνου. 


 Έχει διδάξει, ύστερα από επίσημη πρόσκληση, μαθήματα σχετικά με την χαρακτική στα Πανεπιστήμια του Σικάγο, στη Στοκχόλμη, την Άγκυρα, την Κωνσταντινούπολη τη Σεούλ, το Τόκυο, το Μπουένος Άιρες, την Κόρδοβα και σε πολλά ακόμη μέρη του κόσμου.  Έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 90 ατομικές εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία στην Ευρώπη, την Αμερική και την Ασία, ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις, εθνικές και διεθνείς μπιενάλε ζωγραφικής και χαρακτικής και έχει κερδίσει πλήθος βραβείων.  Τα έργα της εκτίθενται σε ιταλικές και ξένες προσωπικές συλλογές και  μουσεία.

 Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου Αθηνών.


Διάρκεια Έκθεσης: 10 Μαρτίου - 2 Απριλίου 2016
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού


Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org
info@technohoros.org