Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου 2015

Οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία

Έκθεση του Mario Merz, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης


Φιλοδοξώντας να φωτίσει την πολυπρόσωπη πρακτική ενός από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κινήματος της Arte Povera, του Mario Merz (1925 - 2003), η έκθεση «Numbers are prehistoric» εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, στις 21 Οκτωβρίου, στις 8 το βράδυ.
Είναι η πρώτη έκθεση του Ιταλού καλλιτέχνη που παρουσιάζεται σε μουσειακό χώρο στην Ελλάδα και πραγματοποιείται από τον Οργανισμό Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με το Fondazione Merz, σε επιμέλεια του Paolo Colombo.

 Μεταξύ εικαστικής τέχνης και γραπτής έκφρασης
Προερχόμενος από το βιβλίο του Mario Merz, «I want to make a book right now» (1989), ο τίτλος της έκθεσης «Numbers are prehistoric» εκφράζει την ανάγκη που τον παρακίνησε να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική, τη ζωή. Με αυτήν τη φράση, ο καλλιτέχνης εννοεί ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της Γης και του σύμπαντος.
Με τα περίφημα ιγκλού του, neon έγγραφα, πίνακες και σχέδια, τα έργα της έκθεσης επισημαίνουν την ενασχόληση του καλλιτέχνη με την έννοια των βασικών ανθρώπινων αναγκών, την ομορφιά και τη μαγεία της φυσικής ανάπτυξης και, ταυτόχρονα, δρουν ως μια δυναμική υπενθύμιση του πώς η πολιτική είναι άμεσα συνυφασμένη με τον ίδιο τον κύκλο της ύπαρξης και τη φύση.
 Μεγάλο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στα κείμενά του, τα οποία - είτε με τη μορφή ποίησης, είτε μανιφέστου - αποτελούν σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Παρουσιάζοντας υλικό που δεν έχει εκτεθεί ξανά, η έκθεση ισορροπεί μεταξύ της εικαστικής τέχνης και της γραπτής έκφρασης, ακολουθώντας τον ιδιαίτερο τρόπο του Mario Merz, ο οποίος αντιμετωπίζει τα κεντρικά θέματα στην τέχνη του, χρησιμοποιώντας γραμμές, αριθμούς και λέξεις.
Η έκθεση πραγματοποιείται σε μια κρίσιμη εποχή για την Ελλάδα, όπου οι έννοιες της αναγκαιότητας και των πρωταρχικών αναγκών επαναξιολογούνται, προσφέροντας στον θεατή τη δυνατότητα να επανεξετάσει τις ιδέες του, μέσα από διάφορα παραδείγματα των έργων του.
Στο πλαίσιο της έκθεσης, θα διαμορφωθεί παράλληλο πρόγραμμα, σε συνεργασία με την ομάδα ΘΑΛΗΣ + ΦΙΛΟΙ, με ιδιαίτερη έμφαση στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και σε συνεργασία με τον συγγραφέα Απόστολο Δοξιάδη.
 Η φύση είναι μια επιτακτική παρουσία
Οι δημιουργίες του Mario Merz εξερευνούν την έννοια της φύσης ως μια ισχυρή, γενναιόδωρη και συνεχώς επεκτεινόμενη δύναμη, όπως εκφράζεται στις λογικές ακολουθίες του Ιταλού μαθηματικού Leonardo Fibonacci (1175 - 1240). Γεννημένος στην Πίζα, ο Merz σπούδασε, μεταξύ άλλων, τα μοτίβα ανάπτυξης στη φύση και έλυσε ένα πρόβλημα αύξησης του πληθυσμού κουνελιών, χρησιμοποιώντας αυτό που είναι γνωστό στον δυτικό κόσμο ως η «ακολουθία Fibonacci» (1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233), στην οποία ο κάθε αριθμός είναι το άθροισμα των δύο προηγούμενών του.
Η δουλειά τού καλλιτέχνη επικεντρώνεται στην πεποίθησή του ότι η φύση είναι μια επιτακτική παρουσία και οι νόμοι της, ταυτόχρονα βίαιοι και μεγαλειώδεις, ορίζουν την ανθρώπινη δραστηριότητα σε όλα τα επίπεδα, από την ανάγκη επιβίωσης (όπως το ιγκλού), μέχρι τις κοινωνικές σχέσεις και την πολιτική δράση.
 Κέντρο σύγχρονης τέχνης
Το ίδρυμα Fondazione Merz, με ιδρυτή και διευθύντρια την Beatrice Merz και πρόεδρο τον Willy Merz, ιδρύθηκε το 2005, ως κέντρο σύγχρονης τέχνης, με σκοπό τη φιλοξενία εκθέσεων, εκδηλώσεων, εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, καθώς και την προώθηση της έρευνας στην τέχνη.
Το ίδρυμα παρουσιάζει εκθέσεις αφιερωμένες στον Mario και τη Marisa Merz, με σκοπό την προβολή του έργου τους και, παράλληλα, άλλα σημαντικά projects Ιταλών και διεθνών καλλιτεχνών, σε αλληλεπίδραση με τον χώρο και τις συλλογές του ιδρύματος.
Επιπλέον, προωθεί την έρευνα, ανάμεσα στις νέες γενιές καλλιτεχνών, με τακτικές εκθέσεις. Οργανώνει εκδηλώσεις τέχνης, προσφέρει πληθώρα πρωτοβουλιών για διαφορετικά κοινά, με σκοπό να ενισχύσει την αναγνωρισιμότητα τής σύγχρονης τέχνης: οργανωμένες επισκέψεις, εργαστήρια για φοιτητές, εκπαιδευτικά προγράμματα για εκπαιδευτικούς και μεσολαβητικές υπηρεσίες για τους επισκέπτες
 Mario Merz

 Η βιβλιοθήκη του ειδικεύεται στην Ιστορία και Κριτική της Σύγχρονης Τέχνης και συμπληρώνεται από το Αρχείο Merz, όπου περιλαμβάνεται πλήρης συλλογή του έργου του καλλιτέχνη. Έχει καθιερώσει το ανά διετία βραβείο Mario Merz, με σκοπό την αναγνώριση και ανάδειξη ταλέντων στους χώρους της σύγχρονης τέχνης και της μουσικής σύνθεσης.
Πληροφορίες
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Μέγαρο Σταθάτου: Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1 - Αθήνα. Διάρκεια έκθεσης: 22 Οκτωβρίου 2015 - 31 Ιανουαρίου 2016. Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή και Σάββατο: 10:00 - 17:00, Πέμπτη 10:00 - 20:00, Κυριακή: 11:00 - 17:00, Τρίτη: κλειστά.
Πηγή:naftemporiki.gr





Ο φωτογράφος Ανδρέας Εμπειρίκος στο Μουσείο Γουναρόπουλου

Η έκθεση «Ο φωτογράφος Ανδρέας Εμπειρίκος» παρουσιάζεται στο Μουσείο Γ. Γουναρόπουλου από 4 Νοεμβρίου έως 2 Δεκεμβρίου. Ο Ανδρέας Εμπειρίκος, εισηγητής της σουρεαλιστικής ποίησης και της ψυχανάλυσης στην Ελλάδα, υπήρξε ένας «μανιώδης φωτογράφος», όπως τον χαρακτήριζαν οι φίλοι του. Στην έκθεση θα παρουσιαστούν εξήντα περίπου από τις χιλιάδες ασπρόμαυρες καλλιτεχνικές του φωτογραφίες, κυρίως σκηνές της καθημερινής ζωής, τοπία και συνθέσεις.
Ο Εμπειρίκος προσεγγίζει τη φωτογραφία με την ευαισθησία και τη ματιά του υπερρεαλιστή και του ψυχαναλυτή, δημιουργώντας σύνθετες εικόνες ιδιαίτερης αισθητικής αξίας. Όπως ο ίδιος έλεγε «Μία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράσι, συνυφασμένη με την ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι».
Παράλληλα με το φωτογραφικό έργο του ποιητή, η έκθεση θα αναδείξει και τη φιλία του με τον ζωγράφο Γιώργο Γουναρόπουλο, μέσα από σχέδια, έργα ζωγραφικής, ποιήματα και αρχειακό υλικό.

Πρόγραμμα εκδηλώσεων
  • Τετάρτη 4 Νοεμβρίου
  •  19:00: Συζήτηση με θέμα: «Ανδρέας Εμπειρίκος. Υπερρεαλισμός και φωτογραφία»
    Εισηγητές: Λεωνίδας Εμπειρίκος (Ιστορικός), Δημήτρης Καλοκύρης (Συγγραφέας, Πρόεδρος Εταιρείας Συγγραφέων), Σταύρος Πετσόπουλος (Εκδότης της «Άγρας»),
    Δαμιανός Μωραΐτης (Μαθηματικός)
  • Σάββατο 7 Νοεμβρίου
11:00 – 12:00: Ξενάγηση στην έκθεση
 12:00 – 13:00: Προβολή της ταινίας Ανδρέας Εμπειρίκος – Ο ποιητής μέσα από τις εικόνες του, σε σκηνοθεσία Ηλία Γιαννακάκη, από τη σειρά «Παρασκήνιο» της ΕΡΤ (διάρκεια 52')


  • Σάββατο 21 Νοεμβρίου
12:30 – 14:00: Προβολή της ταινίας Ανδρέας Εμπειρίκος, σε σκηνοθεσία Τάσου Ψαρρά, από τη σειρά «Εποχές και συγγραφείς» της ΝΕΤ (διάρκεια 131')
  • Σάββατο 28 Νοεμβρίου
12:30 – 14:00: Προβολή της ταινίας Ανδρέας Εμπειρίκος, σε σκηνοθεσία Τάσου Ψαρρά, από τη σειρά «Εποχές και συγγραφείς» της ΝΕΤ (διάρκεια 131')

INFO:
ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ σε όλες τις εκδηλώσεις
Διάρκεια έκθεσης: 4 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου 2015

Ωράριο λειτουργίας:
Τρίτη – Τετάρτη: 09.00 – 13.30 & 17.00 – 20.00
Πέμπτη – Σάββατο: 09.00 – 15.00. Κυριακή – Δευτέρα: κλειστά
Πηγή: http://www.tff.gr

14 Έλληνες εικαστικοί στην 6η Μπιενάλε Πεκίνου

Σπύρος Βερύκιος


Η Μπιενάλε του Πεκίνου ξεκίνησε το 2003 με την προτροπή και την οικονομική στήριξη της Λαϊκής δημοκρατίας της Κίνας. Έχει σπόνσορες το κρατικό Ίδρυμα Γραμμάτων και Τεχνών, τον Δήμο του Πεκίνου και τον Καλλιτεχνικό Οργανισμό της Δημοκρατίας της Κίνας.
Το θέμα της 6ης Μπιενάλε Πεκίνου είναι "Μνήμη & Όνειρο" και θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο του 2015 στην Εθνική Πινακοθήκη του Πεκίνου.
Εικαστικοί από όλο τον κόσμο κλήθηκαν να δημιουργήσουν πίνακες και γλυπτά έχοντας στο μυαλό τους την 70η επέτειο της ολοκλήρωσης του δευτέρου παγκόσμιου πολέμου. Ιστορία και πραγματικότητα εισχωρούν μέσα στη μνήμη και τα όνειρά μας και συνδέουν το παρελθόν με το μέλλον.
Γι αυτό ο τίτλος Μνήμη και Όνειρο συμπυκνώνει με ιδανικό τρόπο τις ανθρωπιστικές απόψεις των καλλιτεχνών δίνοντά τους έδαφος για να δημιουργήσουν έργα τέχνης με βάθος όπως των αναμνήσεων και θαυματουργά όσο τα όνειρα.
Oι 14 Έλληνες εικαστικοί, που έχουν επιλεγεί είναι οι:

 - Σπύρος Βερύκιος
- Μαριάννα Κατσουλίδη
- Ζωή Χούντα
- Αλέξανδρος Χαιρετάκης
- Αφροδίτη Καραμανλη
- Λεία Ελευθεριάδη
- Φουντουραδάκη Ειρήνη Χρυσοβαλάντου
- Μορφογένη Ελένη
- Ευσταθίου Μαρία
- Βαρβάρα Γεροδήμου
- Μπάρδης Ιωάννης
- Κλεονίκη Μαραγκού
- Βαγγέλης Ρήνας
- Νικόλαος Μποκέας
Πηγή: http://www.tff.gr

Τρίτη, 13 Οκτωβρίου 2015

Αμήλια Παπαγεωργίου-Βίβιαν Χαλκίδη |Σύγχρονες Δυστοπίες

«Διαπεραστικά ψυχογραφήματα της ανθρώπινης ύπαρξης, τα έργα της Αμήλιας Παπαγεωργίου λειτουργούν ως σπαρακτικές κραυγές. Εισάγουν τον θεατή σε έναν κόσμο ταραγμένο και φοβικό. Τον περιπλανούν σε εικαστικές ιστορίες τρόμου, αγωνίας και πόνου. …Οι πίνακες γίνονται τα απτά πεδία όπου συσσωρεύονται θραύσματα του υποσυνείδητου, ανάμικτα με τις υπαρξιακές φοβίες του παρόντος για το μέλλον. Οι αγχωτικές και εφιαλτικές εικόνες που προκύπτουν είναι οικείες σε όλους. Απηχούν σκηνές από το σημερινό θέατρο του παραλόγου και καταδεικνύουν το μίσος της ανθρωπότητας για τον άνθρωπο. Μας τρομοκρατούν, μας παραλύουν, μας παγώνουν. Φέρνουν, όμως, στην επιφάνεια και αφυπνίζουν την επιθυμία για ειρήνη και γαλήνη.»

Μπία Παπαδοπούλου
ιστορικός τέχνης
«Στο επίκεντρο του έργου της τοποθετεί τον άνθρωπο ως ένα σύμβολο διττό και αμφίσημο, κινούμενο ανάμεσα στην ύλη και στο πνεύμα, ως ένα  μέτρο αυστηρό και παρ’ όλα αυτά  κάθε στιγμή ευάλωτο στη σχετικοποιημένη πλάστιγγα των αξιών. Τα φωτορεαλιστικά, «σιαμαία» πρόσωπά της κραυγάζουν το φόβο ή την οργή τους κι ενώνονται σχηματικά  μέσα από τις ρυτίδες τους με τους νευρώνες που σαν επικίνδυνες αράχνες τα περιβάλλουν. Τα ανάγλυφα κορίτσια- δρομείς, δείχνουν τις αμφίδρομες δυνάμεις που τα κινούν. …Η Βίβιαν Χαλκίδη παρακάμπτει έντεχνα τους υφάλους του μεταμοντέρνου, μας οδηγεί μέσα από τα θραυσματικά, ταραγμένα και τραυματικά, γήινα και ονειρικά μονοπάτια της καλλιτεχνικής δημιουργίας στη διέξοδο από τις «σύγχρονες δυστοπίες» των ημερών μας.» 

Λήδα Καζαντζάκη
ιστορικός τέχνης
Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος υποδέχεται τις εικαστικούς, Αμήλια Παπαγεωργίου και Βίβιαν Χαλκίδη, στην δεύτερη έκθεση της καλλιτεχνικής σεζόν 2015- 2016, με τίτλο «Σύγχρονες Δυστοπίες», η οποία εγκαινιάζεται την Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2015 στις 20:00. Τα έργα που παρουσιάζονται, πραγματεύονται τις έννοιες της αδράνειας, της αναμονής, της αόριστης προσμονής και στατικότητας, της παθητικότητας  και απραξίας ως κεντρικά στοιχεία της καθημερινής ζωής και ως αίτια των συναισθημάτων ντροπής, απομόνωσης, εγκατάλειψης και απόγνωσης που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος.  Η αποδόμηση της προσωπικότητας του ατόμου, αποτελεί και το σημείο εκκίνησης, την αφορμή για εσωτερική αναζήτηση και επαναπροσδιορισμό της ύπαρξης, μέσα από μία εκ νέου αναζήτηση της ουτοπίας και ως μία ατέρμονη προσπάθεια διαφυγής από την «δυστοπία», από τον τόπο αλλοίωσης και δυστυχίας, από την κοινωνία της αποξένωσης και της μοναξιάς.  

Η Αμήλια Παπαγεωργίου, Ελβετίδα ζωγράφος Άγγλο-Ελληνικής καταγωγής, γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Ξεκίνησε την επαφή της με την τέχνη στα έντεκα, όταν μετακόμισε στην Αγγλία για να φοιτήσει στο Arts Educational School, Tring Park (1968-73).  Πήρε το πτυχίο της από την Ecole des Beaux-Arts του Neuchâtel στην Ελβετία (1980), και στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα ιστορίας της τέχνης και τέχνης της Άπω Ανατολής στο Πανεπιστήμιο της Λοζάνης, καθώς και μαθήματα μουσειολογίας και τέχνης & μέσων μαζικής ενημέρωσης με τον Réné Berger στο Musée Cantonal des Beaux-Arts de Lausanne (1980-85). Ακολουθώντας το πάθος της για την τέχνη και τον πολιτισμό της Κίνας και της Ιαπωνίας έκανε μια σειρά από ταξίδια στην Άπω Ανατολή. Σπούδασε Κινέζικα στο Ινστιτούτο Ανατολικών σπουδών της Γενεύης και πήρε μαθήματα Κινέζικης καλλιγραφίας στη Σχολή Καλών Τεχνών της Λοζάνης.  Η καλλιγραφία και ο χορός επηρέασαν το έργο της και συνέβαλαν στην εξέλιξη του εικαστικού της ύφους. Δουλεύει κυρίως με λάδια, χρησιμοποιώντας μια χορογραφική και ανατομική προσέγγιση στο ανθρώπινο σώμα.   Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του συλλόγου Artists in Motion (AIM, 1997-2002). Η δουλειά της έχει εκτεθεί σε γκαλερί και σε χώρους σύγχρονης τέχνης στην Ελβετία, τη Γαλλία και την Ελλάδα, και βρίσκεται σε πολλές ιδιωτικές και εταιρικές συλλογές.



Η εικαστικός Βίβιαν Χαλκίδη γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Είναι απόφοιτος, αριστούχος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών (ΑΣΚΤ) (2009-2014), όπου σπούδασε ζωγραφική στα εργαστήρια των καθηγητών Γιάννη Ψυχοπαίδη, Μάριου Σπηλιώπουλου και χαρακτική με την καθηγήτρια Βασιλική Τσαλαματά. Παράλληλα, έχει σπουδάσει στην ΑΣΚΤ γλυπτική και σκηνογραφία. Είναι επίσης κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνούς Μάρκετινγκ από το Πανεπιστήμιο Strathclyde της Γλασκόβης, καθώς και κάτοχος πτυχίου Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων από το Πανεπιστήμιο Πειραιά.  Έχει πραγματοποιήσει ατομική έκθεση στην αίθουσα Étage littéraire του Booze Cooperativa στην Αθήνα (2012), στα πλαίσια της παρουσίασης της ποιητικής συλλογής «Κοχλίας» της Ναταλίας Κατσού, εκδόσεις Κέδρος, της οποίας ανέλαβε την εικονογράφηση, ενώ παράλληλα, έχει λάβει μέρος σε αρκετές ομαδικές εκθέσεις.  

Διάρκεια Έκθεσης: 15 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου 2015
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30  & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού
Την Τρίτη 27 Οκτωβρίου η γκαλερί θα παραμείνει κλειστή.


Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
 




Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2015

Η μαγική Κωνσταντινούπολη σε μια αλά Μπρεσόν έκθεση φωτογραφίας

Το Γραφείο Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα, σε συνεργασία με την Image Gallery, διοργανώνει την έκθεση φωτογραφίας του Mustafa Dedeoğlu με τίτλο «Timeless City İstanbul & Faces» στην Image Gallery (Αμαλίας 36).
Η έκθεση με τίτλο "Timeless City Istanbul & Faces" είναι το αποτέλεσμα 8 χρόνων δουλειάς και αντανακλά τη μοναδική ατμόσφαιρα που αποπνέει η ιστορία της Κωνσταντινούπολης – που αν και έχει φιλοξενήσει εδώ και αιώνες πολλές και διαφορετικές κουλτούρες- η μαγευτική εικόνα της έχει παραμείνει απαράλλακτη στο πέρασμα του χρόνου.

 Βλέπω τις φωτογραφίες μου ως έναν τρόπο αφήγησης μιας ιστορίας και όχι ως μία απλή καταγραφή. Το να βγάζω φωτογραφίες αποτελεί για μένα τρόπο έκφρασης, κατανοώ πώς βλέπω τον εαυτό μου, τον κόσμο γύρω μου και πώς αυτό με κάνει να αισθάνομαι» δηλώνει ο ίδιος καθώς μας συστήνεται.

 Η δουλειά του Mustafa Dedeoğlu έχει δημοσιευτεί σε διάφορα τοπικά και διεθνή έντυπα που ασχολούνται με την τέχνη. Ο καλλιτέχνης επίσης επικοινωνεί το έργο του μέσα από εκθέσεις. Έχει παρουσιάσει έργα του στη Ρωσία, την Ισπανία, τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, τη Γεωργία, το Κόσσοβο, την ΠΓΔΜ, την Αμερική, την Τεχεράνη και τη Γαλλία





 Info:
«Timeless City İstanbul & Faces»
Έκθεση φωτογραφίας του Mustafa Dedeoğlu
Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό από τις 17-25 Οκτωβρίου 2015.
Image Gallery (Αμαλίας 36).
Πηγή: http://www.tff.gr

Έργα του Davide Balula, για πρώτη φορά στην Αθήνα

Στην γκαλερί Gagosian, έως τις 19 Δεκεμβρίου 


Τιθασεύοντας κάθε μορφή ύλης και κατασκευές ή συστήματα φτιαγμένα από ανθρώπινο χέρι, για να δημιουργήσει πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες, περφόρμανς και επιτόπιες παρεμβάσεις, ο Γάλλος εικαστικός Davide Balula παρουσιάζει την πρώτη του έκθεση στην Αθήνα, στην γκαλερί Gagosian.

Ο Davide Balula χρησιμοποιεί στερεά, υγρά, αέρια, φωτιά, αρχιτεκτονική και εικονικά δίκτυα, για να τροφοδοτήσει καλλιτεχνικές δράσεις. Όπως εξηγεί ο ίδιος, ο χρόνος και το ευρύτερο πλαίσιο είναι μάλλον τα κύρια κριτήριά του για την εκτίμηση της ομορφιάς, επομένως και για τις αποφάσεις που παίρνει, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Ανακάτεμα που μεταβάλλει τον χώρο

Ο καλλιτέχνης, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη και είναι υποψήφιος για βραβείο Marcel Duchamp 2015, στη συγκεκριμένη έκθεση, χρησιμοποιεί το δάπεδο της γκαλερί,  που είναι επενδυμένο με ξύλινες σανίδες, τοποθετημένες σε σχήμα ψαροκόκαλου, μετακινώντας μερικές από αυτές, για να τις αντικαταστήσει με ίδιου σχήματος τμήματα λευκής γυψοσανίδας. Στη συνέχεια, καλύπτει τα κενά στον τοίχο με τις ξύλινες σανίδες.






 Σύμφωνα με καλλιτέχνες, όπως ο Gordon Matta - Clark και ο Michael Asher, οι οποίοι αντιλαμβάνονταν την αρχιτεκτονική ως μια ακόμη δυνατότητα να κάνεις γλυπτική, αυτό το επιλεκτικό ανακάτεμα του πατώματος και του τοίχου μεταβάλλει τον τρόπο, με τον οποίο αντιλαμβάνεται και βιώνει τον χώρο ο θεατής.

Μαρμάρινα γλυπτά με επιτόπια σκηνοθεσία

 Για τα καινούργια μαρμάρινα γλυπτά, που δημιούργησε ο καλλιτέχνης στην Αθήνα, είχε ως πηγή έμπνευσης τα μονοπάτια του Δημήτρη Πικιώνη στην Ακρόπολη, τα οποία κατασκεύασε ο αρχιτέκτονας κατά τη δεκαετία του 1950, χρησιμοποιώντας θραύσματα από μάρμαρα που έβρισκε σε κατεδαφίσεις νεοκλασικών κτηρίων. Τα θραύσματα αυτά διαβρώθηκαν στη συνέχεια, μετά από δεκαετίες ανθρώπινων πατημάτων. Κάθε μία από τις ακανόνιστες μορφές, που δημιούργησε ο Balula, αποτελείται από κομμάτια μάρμαρο, είτε μεγάλα θραύσματα, είτε ακόμη και σκόνη. Με τον τρόπο αυτόν, ενσωματώνει υλικά, που αφορούν τον συγκεκριμένο χώρο, και χρησιμοποιεί χαρακτηριστικές αθηναϊκές επιρροές και αναφορές σε μια επιτόπια σκηνοθεσία.



Αναπαράσταση του τοπίου με ασύρματη μετάδοση

Στα έργα River Paintings, ο Davide Balula παρουσιάζει μια αναπαράσταση του τοπίου, βυθίζοντας κομμάτια καμβά σε ποτάμια και ρυάκια, ώστε να καλυφθούν με νερό, χώμα και φύκια. Η σειρά Buried Paintings φέρει υλικό και απομεινάρια από το υπέδαφος, ενώ οι πίνακες Artificially Aged Paintings έχουν τοποθετηθεί σε θαλάμους με ελεγχόμενες κλιματικές συνθήκες, όπου επικρατούν η υγρασία και οι ακραίες θερμοκρασίες. Ενίοτε, εμπλέκεται και ο ίδιος ο θεατής: τα χρώματα από τα καμπύλα μεταλλικά γλυπτά της σειράς Coloring the Wi - fi μεταδίδονται μέσω ανοιχτών ασύρματων δικτύων στην οθόνη κινητών τηλεφώνων και υπολογιστών, που βρίσκονται εκεί γύρω.


 Πληροφορίες
Γκαλερί Gagosian: Μέρλιν 3 - Αθήνα, τηλ.: 210 3640215. Διάρκεια έκθεσης: 24 Σεπτεμβρίου - 19 Δεκεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή: 11:00 - 18:00, Σάββατο: 11:00 - 15:00.

Πηγή:naftemporiki.gr