Κυριακή, 1 Φεβρουαρίου 2015

«Μεταξύ Ουρανού και Γης», στο Ίδρυμα Ευγενίδου

Έκθεση αστροφωτογραφίας του Φάνη Ματσόπουλου 


Έκθεση αστροφωτογραφίας του Φάνη Ματσόπουλου,  με τίτλο «Μεταξύ Ουρανού και Γης», θα εγκαινιαστεί την Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου, στις 8 το βράδυ, στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Η έκθεση, η οποία τελεί υπό την αιγίδα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, περιλαμβάνει 50 νέα φωτογραφικά έργα του Φάνη Ματσόπουλου. Νυχτερινές λήψεις από αρχαιολογικούς χώρους, οι οποίες απεικονίζουν τα αρχαία και νεότερα μνημεία με αστρικές τροχιές (Startrails) και την Γαλαξιακή ζώνη, αστρονομικά αντικείμενα βαθέος ουρανού που ελήφθησαν με διάφορα τηλεσκόπια, νυχτερινά τοπία καθώς και αστρονομικά όργανα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, αποτελούν την κυρία θεματολογία της έκθεσης.


Τα τρία μέρη της έκθεσης

Το πρώτο περιλαμβάνει καθαρά αστρονομικές εικόνες και εικόνες βαθέος ουρανού, ληφθείσες με τη χρήση διαφόρων τηλεσκοπίων, το δεύτερο καλλιτεχνικές φωτογραφίες με θέμα μνημεία και τοπία κάτω από τον νυχτερινό ουρανό και το τρίτο αστρονομικά όργανα και χώρους του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.






 Η φωτογραφική απεικόνιση του έναστρου ουρανού, από τον Φάνη Ματσόπουλο, ακροβατεί ανάμεσα στην Επιστήμη και την Τέχνη. Ο φωτογράφος, πατώντας στην Γη, ελκύεται από το μεγαλείο του νυχτερινού ουρανού και προσπαθεί να το αποτυπώσει με τρόπο που να είναι προσιτός σε όλους. Καλείται να αποδώσει σε ένα κομμάτι φωτογραφικό χαρτί, το μείγμα των δομών, των μορφών και των μεγεθών των αντικειμένων του ουρανού, μαζί με τα έντονα συναισθήματα που συνοδεύουν την παρατήρησή τους. Όλα αυτά -σε ενιαίο σύνολο - μέσα φυσικά από τα μάτια του καλλιτέχνη. Το έργο αυτό είναι από τη φύση του δύσκολο. Απαιτείται επιτυχημένος συνδυασμός της αισθητικής, του ακριβού εξοπλισμού, της επιστημονικής γνώσης και της σύγχρονης υπολογιστικής τεχνολογίας. Το αποτέλεσμα όμως επιβραβεύει τον καλλιτέχνη. Τον βυθίζει σε κόσμους μακρινούς, φωτεινούς και γιγάντιους, κόσμους αληθινούς, τους οποίους όμως δεν είναι σε θέση να συλλάβει η ανθρώπινη φαντασία.
Διάρκεια έκθεσης: 2 Φεβρουαρίου έως 30 Απριλίου. Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα και Τρίτη: 09:00-14:00,Τετάρτη έως Κυριακή 09:00-20:00 (εξαιρούνται οι επίσημες αργίες).




 «Ένα Ταξίδι στο Σύμπαν»

Ειδικά και μόνο την ημέρα των εγκαινίων η εκδήλωση θα πλαισιωθεί από την πρώτη δημόσια προβολή, στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο, της ψηφιακής παράστασης με τίτλο «Ένα Ταξίδι στο Σύμπαν» που δημιούργησε ο Φάνης Ματσόπουλος, ο οποίος είναι παγκοσμίως ένας από τους νεότερους σε ηλικία δημιουργούς ψηφιακών πλανηταριακών παραστάσεων.

Την ημέρα των εγκαινίων θα πραγματοποιηθούν δυο προβολές (ώρες: 20:00 και 21:00). Η είσοδος στις παραστάσεις  είναι ελεύθερη για το κοινό, απαραίτητα είναι μόνο τα δελτία εισόδου, η διανομή των οποίων θα πραγματοποιηθεί από το ταμείο του Πλανηταρίου από τις 19:30 της ίδιας ημέρας.


 Πληροφορίες
Ίδρυμα Ευγενίδου: Λ. Συγγρού 387 (είσοδος από Πεντέλης 11) - Π. Φάληρο, τηλ.: 210 9469670. Οι χώροι είναι προσβάσιμοι και φιλικοί σε ανθρώπους με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα. Σε όλους τους ορόφους των κτηριακών εγκαταστάσεων του Ιδρύματος Ευγενίδου είναι εφικτή η μετακίνηση χρηστών/χρηστριών αναπηρικού αμαξιδίου. Υπάρχει δυνατότητα διερμηνείας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα κατόπιν έγκαιρης συνεννόησης με γραπτό μήνυμα στο τηλέφωνο 6936 177143 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση: pr@eugenfound.edu.gr, ενώ οι σκύλοι - οδηγοί τυφλών είναι ευπρόσδεκτοι.

Πηγή:naftemporiki.gr





Διάσπαρτες «Παραλλαγές» στους ανεξερεύνητους κόλπους της πόλης

Αναδρομική έκθεση του Μιχάλη Κατζουράκη, στο Μουσείο Μπενάκη

 Περίπτερο πλατείας Συντάγματος, 1965.

 Παρουσιάζοντας το πολύπλευρο εικαστικό του έργο και  αναδεικνύοντας τη στενή του σχέση με τη φωτογραφία, η  αναδρομική έκθεση του Μιχάλη Κατζουράκη, με τίτλο «Παραλλαγές 1954 - 2014», παρουσιάζεται στο κτήριο της οδού Πειραιώς του Μουσείου Μπενάκη.

Σε επιμέλεια του Χριστόφορου Μαρίνου και συντονισμό του Κωνσταντίνου Παπαχρίστου, η έκθεση - που θα διαρκέσει έως τις 5 Απριλίου - ακολουθεί μια ανοιχτή δομή. Παρότι καλύπτει σχεδόν εξήντα χρόνια καλλιτεχνικών πειραματισμών με τη φόρμα, το χρώμα και την ύλη, δεν σηματοδοτεί το τέλος μιας εικαστικής διαδρομής. Απεναντίας, αποτελεί ένα σημείο συνάντησης, μια προσωρινή παύση, προτού ξεκινήσει ένα ακόμη σεργιάνι, που θα προσφέρει τις αφορμές για περισσότερες ανακαλύψεις στους ανεξερεύνητους κόλπους της πόλης. Τα έργα της προέρχονται από την προσωπική συλλογή του Μιχάλη Κατζουράκη, από ιδιωτικές συλλογές και από συλλογές ελληνικών Μουσείων.




Windows Agora 5, 2013.  Ψηφιακή εκτύπωση, 76 Χ 65 εκ.

 Επικεντρωμένη στις αφορμές για τη δημιουργία έργων

Η έκθεση «Παραλλαγές» ξεκίνησε στις 10 Δεκεμβρίου του 2012, με μια πεντάωρη προβολή σλάιντ που πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο του Μιχάλη Κατζουράκη, στον Κεραμεικό. Σχεδιάστηκε τα τελευταία δύο χρόνια και ολοκληρώνεται τώρα στο Μουσείο Μπενάκη, όπου παρουσιάζεται στο κοινό.

Σε αντίθεση με τις περισσότερες αναδρομικές εκθέσεις που ακολουθούν μια αυστηρή χρονολογική σειρά, αυτή η έκθεση χωρίζεται σε θεματικές ενότητες, που επικεντρώνονται στις αφορμές για τη δημιουργία ζωγραφικών και γλυπτικών έργων. Το θέμα της κάθε ενότητας παρουσιάζεται με τις παραλλαγές του, αποκαλύπτοντας έτσι τη διαδικασία κατασκευής και τονίζοντας τη σημασία της. Το αρχείο του καλλιτέχνη παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς αποτελεί τον τόπο, μέσα από τον οποίο προκύπτουν οι αφηγήσεις στον χώρο του Μουσείου και, παράλληλα, φανερώνει τον τρόπο, που το ίδιο το έργο μετασχηματίζει τον χώρο της πόλης. Την έκθεση συνοδεύει αναλυτικός κατάλογος, έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, με κείμενο του επιμελητή της, Χριστόφορου Μαρίνου, και φωτογραφικές αναπαραγωγές των έργων.


 Φωτογραφικές κόπιες. Φωτογραφίες Μιχάλης Κατζουράκης.

 Συλλέγοντας ίχνη στην πάροδο των ετών
Το ίχνος, που αφήνει ο άνθρωπος με τις επεμβάσεις του στο αστικό τοπίο, απασχολεί τον Μιχάλη Κατζουράκη τα τελευταία εξήντα χρόνια. Ο καλλιτέχνης περπατά στην πόλη, συλλέγοντας ίχνη, που βρίσκονται διάσπαρτα μέσα της. Ξαναπερνά από τα ίδια μέρη με διαφορά ετών, παρατηρεί και καταγράφει με τον φωτογραφικό του φακό τη μεταβολή του αστικού τοπίου. Απομονώνει συγκεκριμένες όψεις αυτού του τοπίου, οι οποίες του κεντρίζουν το ενδιαφέρον και εξάπτουν την περιέργειά του. Κοντοστέκεται, για να τις φωτογραφίσει, άλλοτε γιατί συμπυκνώνουν την ψυχολογία του τη δεδομένη χρονική στιγμή και άλλοτε γιατί θέλει να τις περισώσει από τη λήθη, την αφομοίωση ή την καταστροφή τους από την κατασκευαστική μανία του ανθρώπου.

Τα ίχνη, που προτιμά να συλλέγει ο Μιχάλης Κατζουράκης, απαντώνται συχνά σε πυκνές συσσωρεύσεις υλών, σε σωρούς αντικειμένων και εναποθέσεις υλικών (στοιβαγμένες ψαροκασέλες, καυσόξυλα και κασόνια παρατεταγμένα και επιμελώς τοποθετημένα το ένα πάνω στο άλλο, αραγμένες ψαρόβαρκες, παλιά ξύλινα καφάσια και παλέτες, βιβλία, κοντέινερ, παρατημένα βαγόνια). Εκεί, δηλαδή, όπου δημιουργείται από το χέρι του ανθρώπου, εντελώς τυχαία, μια ποιητική γεωμετρία.

 Σωλήνες αλουμινίου, ακρυλικό, πολυεστέρα, γυαλί και φωτισμός led.

 Άλλες φορές, τα ίχνη αναζητούνται και εντοπίζονται πάνω σε εισόδους και εξόδους, ανοίγματα και περάσματα, είτε του βλέμματος, είτε του σώματος, όπως πόρτες και παράθυρα, ενίοτε φραγμένα με σανίδες, ασπρισμένα με ασβέστη ή καλυμμένα με εφημερίδες. Το μάτι του καλλιτέχνη πέφτει, σχεδόν εμμονικά, επάνω σε θραύσματα, σκαλωσιές και πληγωμένες προσόψεις κτηρίων, αλλά και σε ενδιάμεσους χώρους, που περνούν συνήθως απαρατήρητοι, όπως μεσοτοιχίες, πλινθόκτιστες μάντρες και σήματα οδικής κυκλοφορίας.
Πληροφορίες
Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς: Πειραιώς 138 - Αθήνα, τηλ.: 210 3453111. Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη και Κυριακή: 10.00 - 18.00, Παρασκευή και Σάββατο: 10.00 - 22.00, Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη: κλειστά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 6 ευρώ, μειωμένο: 3 ευρώ, ενιαίο εισιτήριο: έκπτωση 20% επί του συνολικού κόστους των εισιτηρίων όλων των εκθέσεων κατά την ημέρα επίσκεψης.  
Πηγή:naftemporiki.gr

Καθηγητές και εικαστικοί στο ΚΜΣΤ

Είκοσι εικαστικοί δημιουργοί απαρτίζουν το καλλιτεχνικό διδακτικό προσωπικό του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σήμερα. Το έργο τους και η μετατροπή των βασικών συστατικών της τέχνης σε διδακτικό υλικό αποτελούν το δίπολο της προσωπικότητας του καθενός ενώ όλοι μαζί σχηματίζουν το προφίλ της Σχολής Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης.
Το έργο τους ως διδακτικό υλικό είναι και η βάση της νέας έκθεσης «ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ – ΕΙΚΑΣΤΙΚΟΙ» του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, από τις 5 Φεβρουαρίου έως τις 9 Μαΐου 2015 (εγκαίνια: Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου, 20:30. Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Σάββατο 10:00-18:00).
Με αφορμή αυτή την έκθεση, ενεργοποιείται η συνεργασία του Μουσείου με τη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και όλα τα τμήματά της, με ένα πλούσιο πρόγραμμα ξεναγήσεων, εργαστηρίων και ειδικών δράσεων, θέτοντας έτσι δυναμικά τις θέσεις και τα ερωτήματα για την διδασκαλία της εικαστικής τέχνης σήμερα. Η έκθεση συνδέεται επίσης με τη Συλλογή Κωστάκη του ΚΜΣΤ, καθώς στον δεύτερο όροφο της Μονής Λαζαριστών θα υπάρχει σχετική ενότητα για την εκπαίδευση στα χρόνια της Ρωσικής Πρωτοπορίας.


Συμμετέχοντες Καθηγητές – Εικαστικοί:
Βασίλης Βασιλακάκης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Μανόλης Γιανναδάκης, Γιώργος Γκολφίνος, Γιώργος Διβάρης, Δημήτρης Ζουρούδης, Γιώργος Κατσάγγελος, Στέλιος Κουπέγκος, Γιώργος Λιαμάδης, Κυριάκος Μορταράκος, Στέλιος Ντεξής, Βάλλυ Νομίδου, Θανάσης Πάλλας, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Ξενής Σαχίνης, Γιώργος Σκυλογιάννης, Γιώργος Τσακίρης, Γιώργος Τσάρας. Γιάννης Φωκάς, Λάμπρος Ψυρράκης
Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στους επιμελητές του ΚΜΣΤ: Αρετή Λεοπούλου, Θοδωρής Μάρκογλου, Γιάννης Μπόλης, Άννα Μυκονιάτη, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Μαρία Τσαντσάνογλου, Συραγώ Τσιάρα
INFO:
Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Μονή Λαζαριστών)
5 Φεβρουαρίου - 9 Μαΐου 2015
Εγκαίνια: Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015, 20:30
Πηγή: http://www.tff.gr

«Αόρατη Ασάλευτη Παρουσία»

Ο Χάρης Κοντοσφύρης, gestalter (αλληλεπιδραστής) της έκθεσης γράφει: «Μακριά από τον νου, στο ιερότερο άκρο της καρδιάς, ακροπατούμε τρέμοντας. Το ένα μας πόδι πατάει στο ηλιοκαμένο χώμα, και το άλλο ψάχνει στα σκοτεινά, στον γκρεμό της αβύσσου, στη λάσπη της τυφλότητας. Όλοι έχουμε τις αγωνίες του Νίκου Καζαντζάκη. Οι τρεις καλλιτέχνιδες διαισθάνονται ψυχικά, η μία τη γέννηση, η άλλη την πορεία της ζωής και η τρίτη την ανάγκη να ξεθολώσουμε το είδωλο, να γίνει παρουσία. Στον αστικό ατομικισμό ο ναρκισσισμός, η βιολογική γέννηση, η αναγέννηση του νου και της ψυχής, η νοσταλγία του θανάτου είναι τα φαινόμενα που χρειάζονται εξιχνίαση και εκείνα που απασχολούν ιδιαίτερα τις τρεις τους. Εξομολογήσεις και αντί-εξομολογήσεις, το εσωτερικό κενό, η απέχθεια για την εξουσία, η υπέρθεση της αυτοεξέτασης με την ασυνέπεια, η κοσμοαντίληψη τόσων παραιτημένων, η κοινωνική επιβίωση, ο μαρασμός της αίσθησης του παρελθόντος, ο φόβος των γερατειών και η ανδρόγυνη ουτοπία  είναι μερικές από τις εφορμήσεις. Οι  εικαστικές θέσεις για την εγκυμονούσα γυναίκα, για τη θεματοφύλακα της μνήμης της οικογένειας και την ευδιακρισία της γυναικείας εικόνας επιτελείται ζωγραφικά μεν αλλά με την εισαγωγή μιας καινούργιας λειτουργίας, της νοσταλγικής ανάμνησης γονιδιακά κινηματογραφικής. Η έκθεση αυτή μιλάει για τη φλόγα που είναι η ψυχή του ανθρώπου, που δεν στέκεται, δεν μπορεί να καεί, και κανένας δεν μπορεί να τη σβήσει, όπως υποστηρίζει μαχόμενος ο Καζαντζάκης. Η Αφροδίτη Γκρίζη αναγεννά, η Ειρήνη Μνατσακανιάν δεν ξεχνά και η Άννα-Μαρία Σμυρνάκη εισβάλλει στον φίλαυτο εαυτό. Η μνήμη μας κατέχει! Η Αφροδίτη προσφέρει, η Ειρήνη κυριαρχείται και η  Άννα-Μαρία  χαρτογραφείται στην χωρικότητα της μνήμης.»


Η Αφροδίτη Γκρίζη γράφει σχετικά με το έργο της: «Η ζωή αρχίζει σ' ένα σύμπαν τρυφερό εύθραυστο και παράλληλα άγριο σκληρό αφιλόξενο. Το έμβρυο αιωρείται στο ενδομήτριο περιβάλλον σε έναν παράδεισο συνύπαρξης και αλληλεπίδρασης. Οι πρώτες εμπειρίες στη μήτρα καθώς και η στιγμή της γέννησης λειτουργούν ως αρχέτυπα, μη συνειδητά στην ανθρώπινη φύση. Η Τζορτζ Έλιοτ έλεγε ότι δεν υπάρχει πλάσμα του οποίου ο εσωτερικός κόσμος να είναι τόσο ισχυρός ώστε να μην επηρεάζεται από τον περίγυρό του. Ο Σωκράτης αναφέρει: "Το κομμάτι του εαυτού μου που δεν γνωρίζω καταλήγει να με εξουσιάζει." Οι συνθήκες και οι επιδράσεις του περιβάλλοντος της ύπαρξης τροποποιούν συνεχώς την φύση της. Ο εσωτερικός και ο εξωτερικός κόσμος, η μοίρα και η θέληση είναι αλληλένδετα. Η μοίρα από την αρχαιότητα είναι το μερίδιο του καθενός στη ζωή, το ορισμένο μερίδιο που του αναλογεί από πόνους, βάσανα, χαρές. Ανεξερεύνητο μυστήριο η πορεία του πρωταρχικού κυττάρου της ύπαρξης που δομείται από δυνάμεις ορατές και αόρατες. Ανελέητη πάλη ανάμεσα στο πνεύμα και την ύλη. Ασύνειδη πάλη αντίθετων δυνάμεων για να φέρουν την αρμονία. Μεταξύ χαρτιού και μεταξιού συντίθεται μια αφήγηση ελλειπτική με διείσδυση στο υποσυνείδητο. Το φως συνδέεται με τη ζωή και είναι φορέας μνήμης. Περνάει από το ημιδιάφανο μεταξωτό ύφασμα για να εξαϋλώσει μορφές και γεγονότα. Συνειρμικές εικόνες σχεδιάζονται στο χαρτί παράλληλα με τη ζωγραφική στο μετάξι. Δημιουργούνται δύο επίπεδα για να υποδηλώσουν διαφορετικές χωροχρονικές καταστάσεις που αλληλεπιδρούν. Κρυμμένες μνήμες και βιώματα αναδύονται.»



Η Ειρήνη Μνατσακανιάν γράφει για τη δουλειά της: «Ότι ζωγραφίζω αφορά σχέσεις μου με κοντινούς μου ανθρώπους. Είναι επιθυμίες σχέσεων που δεν πραγματοποιήθηκαν, σχέσεις  που αποφάσισα να διακόψω, σχέσεις που προσπαθώ να ανακτήσω, σχέσεις ενοχής που τολμώ να αντιμετωπίσω. Σχεδιάζω και χαράσσω την ανθρωπινή παρουσία πλησιάζοντας το κενό του θανάτου με γραφές τρυφερές που κουβαλώ στη μνήμη μου από τις ταπετσαρίες των τοίχων του πάππου μου. Κάθε σχέση αφήνει με το πέρασμα του χρόνου το απόσταγμα της μέσα μου και πάνω στο χαρτί μου. Γι’ αυτό νιώθω την ανάγκη να μεταδώσω μέσα από τις εικόνες την αίσθηση αυτών των σχέσεων γιατί πιστεύω ότι έτσι επικοινωνώ με τους  θεατές των έργων μου.»

Η Άννα-Μαρία Σμυρνάκη γράφει: «Ασχολούμαι  με τις προσωπικές μου ανησυχίες. Σκέφτομαι ότι η ζωγραφική αποτελεί μια διαδρομή παράλληλη με τη ζωή μου. Με απασχολεί σε αυτή την ενότητα έργων Το εγώ μου και η Ύπαρξή μου στο παρόν και σε αντιπαράθεση με καταστάσεις και άτομα του οικείου περιβάλλοντός μου. Το απόσταγμα του Πεσσόα "γνωρίζοντας τι ήταν η ζωή μου μέχρι σήμερα -τόσες φορές και τόσο έντονα αντίθετη προς τις επιθυμίες μου- δεν μπορώ να προβλέψω για την αυριανή ζωή μου, παρά ότι θα είναι ακριβώς αυτό που δεν μπορώ να προβλέψω, αυτό που δεν επιθυμώ, αυτό που θα μου επιβληθεί εκ των έξω, μέχρι και με τη μεσολάβηση της ίδιας μου της βούλησης" είναι αντιπροσωπευτικό της παρούσας σκέψης μου. Με απασχολεί το ζήτημα των στερεότυπων συμπεριφορών ,της κοινωνικής επιβολής ρόλων και χρησιμοποιώντας τις ανάλογες αλληγορίες τονίζω αυτά τα στοιχεία. Η γραφή αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς μου και την ενσωματώνω με κάποιον τρόπο καθώς μου είναι αδύνατο να μην αποτυπώσω τις σκέψεις που προκύπτουν.»


Εγκαίνια Έκθεσης: Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου, 20:00 – 23:00
Διάρκεια Έκθεσης:  5 Φεβρουαρίου έως 7 Μαρτίου 2015
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30
Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00
Κυριακή, Δευτέρα: Ανοικτά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού



Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18