Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2013

Κυριακή, 22 Σεπτεμβρίου 2013

40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί για τον Καβάφη


Το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών οργανώνει την πολυπρόσωπη θεματική έκθεση Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ».
40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί, η οποία θα εγκαινιαστεί από την Α. Ε., τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κύριο Κάρολο Παπούλια, την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου και ώρα 20.00 στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, με αφορμή τον εορτασμό της επετείου των 150 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή, στο πλαίσιο της εγκεκριμένης πράξης ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΕΞΑΙΣΙΕΣ ΜΕ ΦΩΝΕΣ ̶ 150 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗ ̶ ΕΣΠΑ 2007-2013, που αναπτύσσει το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών στην Αθήνα.
Η έκθεση «Ζωγραφισμένα» αποκαλύπτει την οικουμενική διάσταση της ποίησης του Κ.Π. Καβάφη όπως αυτή αναδύεται μέσα από σημαντικά έργα και σχέδια των Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994) και Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989) μαζί με 38 εικαστικούς δημιουργούς, οι οποίοι επέλεξαν ποιήματα του Αλεξανδρινού για την απόδοση του οραματικού τους κόσμου. Έτσι, ο Παναγιώτης Τέτσης (1925) απεικόνισε το ποίημα «Ἀλεξανδρινοὶ Βασιλεῖς», ενώ οι Βασίλης Θεοχαράκης (1930), «Θάλασσα τοῦ πρωϊοῦ», Χρίστος Καράς (1930), « Ὡραῖα λουλούδια κι ἄσπρα ὡς ταίριαζαν πολύ», Κώστας Τσόκλης (1930), «Κεριά», Κωνσταντίνος Ξενάκης (1931), «'Ιθάκη», Δημήτρης Μυταράς (1934), «Λάνη Τάφος», Αλέκος Φασιανός (1935), « Ἐπέστρεφε», Σωτήρης Σόρογκας (1936), «Ἀπ' τὲς ἐννιά», Μιχάλης Μακρουλάκης (1940), «Τέμεθος, Ἀντιοχεύς· 400μ.Χ.», Αχιλλέας Δρούγκας (1940), «Κεριά», Αλέξανδρος Ίσαρης (1941) « Ἡ ἀρχή των», Αλέκος Λεβίδης (1944) « Ὁ ἥλιος τοῡ ἀπογεύματος», Απόστολος Φανακίδης (1945), «Η πόλις», Γιάννης Ψυχοπαίδης (1945), «Μακρυά», Ζαχαρίας Αρβανίτης (1947), « Ὅσο μπορεῖς», Βάνα Ξένου (1949), «Τὰ τείχη», Γιάννης Αδαμάκος (1952), «Τὰ παράθυρα», Στέφανος Δασκαλάκης (1952) «Σοφοὶ δὲ προσιόντων», Άγγελος Παπαδημητρίου (1952), «Τεχνητὰ ἄνθη», Μιχάλης Μανουσάκης (1953), « Στον ίδιο χώρο», Μιχάλης Αρφαράς (1954), «Τὸ 25ο ἔτος τοῦ βίου του», Κώστας Βαρώτσος (1955), «Φιλλέλλην», Ειρήνη Γκόνου (1955), «Μακρυά», Βασίλης Παπασάικας (1956), «Τὰ ἄλογα τοῦ Ὰχιλλέως», Χρήστος Μποκόρος (1956), «Κεριά», Εδουάρδος Σακαγιάν (1957), « Ἐπιθυμίες», Μάριος Σπηλιόπουλος (1957), « Ἡ πόλις», Μανώλης Χάρος (1960), «Θάλασσα τοῦ πρωϊοῦ», Μιχάλης Μαδένης (1960), « Ἡδονῇ», Αλεξάνδρα Αθανασιάδη (1961), «Φωνές», Γιώργος Γυπαράκης (1963), «Τὰ τείχη», Γιώργος Ρόρρης (1963), «Εἰκὼν 10 εἰκοσιτριετοῡς νέου καμωμένη ἀπὸ φίλον του ὁμήλικα, ἐρασιτέχνην», Αλέξανδρος Ψυχούλης (1966), «Ἀνθοδέσμαι», Νίκος Χαραλαμπίδης (1967), «Γιὰ νά 'ρθουν», Ηλίας Παπαηλιάκης (1970), «Κεριά», Αντώνης Χουδαλάκης (1975), «Κατά τὲς συνταγὲς ἀρχαίων Ἑλληνοσύρων μάγων», Τέλης Σοφιανόπουλος (1977), «Τὰ τείχη» και Αντώνης Στοαντζίκης (1984), «Μελαγχολία τοῦ Ἰάσονος Κλεάνδρου ποιητοῦ ἐν Κομμαγηνῇ· 595μ.Χ.».

Η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Πρύτανης, Ελένη Αρβελέρ, επισημαίνει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης:
«Όσο κι αν φανεί αιρετικό, νομίζω ότι ο Καβάφης σκέφτεται με εικόνες, οι ιδέες έρχονται ύστερα, και μπερδεύονται με συγκινήσεις, εμπειρίες και βιώματα. Θεωρώ ότι ο Καβάφης ήταν ένας πεισματικός, ένας επίμονος εικονολάτρης (όχι εικονόδουλος), εικονολάτρης όμως μιας κοσμικής (όχι χριστιανικής αλλά εθνικής, όπως θα έλεγε) κοπής.
Έτσι κι αν δεν θυμάσαι στίχους ποιήματος που διάβασες και ξαναδιάβασες, σίγουρα θα κρατά η μνήμη σου κάποια εικόνα που, είτε εισαγωγικά είτε καταλυτικά, το πλαισιώνουν. Τα παραδείγματα άπειρα. Να θυμίσω βιαστικά: Τον γέρο που αποκοιμιέται στο τραπέζι, τα δάκρυα και τις μακριές χαίτες των Αλόγων του Αχιλλέα, τα χρωματιστά γυαλιά του Καντακουζήνειου στέμματος, τον παλαιό καθρέφτη στην είσοδο του πλούσιου σπιτιού, τα ρούχα τα πορφυρά ή τα παλιόρουχα, τη σπασμένη ρόδα, τα πλοία με τα λάφυρα, κ.τ.λ. κ.τ.λ. Αυτά συνθέτουν το σκηνικό της καβαφικής ποίησης.»
Ο Διευθυντής εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη και επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, χαρακτηριστικά αναφέρει στον κατάλογο: «Για τους Έλληνες το κάθε τι είναι μορφή. Οι 40 σύγχρονοι Έλληνες δημιουργοί ιστορούν, καθένας με το προσωπικό του ιδίωμα, τη διαχρονική ποίηση του Αλεξανδρινού, κατακτώντας μέσα από το έργο τους τη στερεότητα και τη διάρκεια. Η πολυπρόσωπη και πολυφωνική συνύπαρξη όλων αυτών των καλλιτεχνών επιβεβαιώνει ότι η ποίηση και η εικαστική δημιουργία εκφράζουν μια αίσθηση ολότητας, μια κοινή αναζήτηση. Οι ιδέες, σε αρκετές περιπτώσεις, όπως σε αυτή τη θεματική έκθεση, μπορεί να είναι ταυτόσημες, η προσέγγισή τους όμως από τον καθένα καλλιτέχνη είναι ξεχωριστή, καθώς σε αυτή αποτυπώνεται η προσωπική του ανάγνωση.

Ας μνημονεύσουμε την εξομολογητική κατάθεση του ίδιου του ποιητή «Ἂς μὴν προσπαθήσουν νὰ βροῦν ποιὸς ἤμουν ἀπὸ τὰ ὅσα ἔκαμα καὶ εἶπα»... Ο καβαφικός αισθησιασμός προσφέρει στους εικαστικούς καλλιτέχνες πάντα ένα καταφύγιο, ένα αινιγματικό δυναμικό πεδίο για νέες εκφραστικές διατυπώσεις και αισθητικές αντιπαραθέσεις, ανακαλώντας, άλλοτε άμεσα και άλλοτε υπαινικτικά, έναν ατέρμονο διάλογο ποίησης και εικαστικής δημιουργίας. Μέσα από το μεθυστικό πάθος και τις κρυφές επιθυμίες ο Καβάφης κατάφερε να μεταμορφώσει τη σάρκα σε λόγο ενάντια στους κανόνες και στα ήθη της κοινωνίας της εποχής του. Έτσι έπλασε τον δικό του κόσμο, κομίζοντας τα μέγιστα στην τέχνη. «Έπιθυμίες κ' αἰσθήσεις ἐκόμισα εἰς τὴν Τέχνη», μας λέει, και, με την ποίησή του κατέκτησε μια τέχνη, που φαίνεται πως νίκησε τη φθορά του χρόνου και απέκτησε οικουμενικές διαστάσεις.»
Εκατό και πλέον έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, σχέδια, εγκαταστάσεις μαζί με χειρόγραφα του ποιητή και πολύτιμες εκδόσεις, που ανήκουν στις συλλογές των Μουσείο Μπενάκη - Πινακοθήκη Γκίκα, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, στους Διονύση Φωτόπουλο, Φάνη Πάλλη-Πετραλιά, Ζαχαρία Πορταλάκη, Δημήτρη Σαββίδη, Πέτρο Βέργο, Θανάση Μιχαηλίδη και στις εκδόσεις Ίκαρος και Ερμής, μεταξύ των άλλων, πλουτίζουν την μοναδική αυτή έκθεση.
Με την ευκαιρία της έκθεσης κυκλοφορεί πολυσέλιδος κατάλογος με τίτλο Κ.Π. ΚΑΒΑΦΗΣ: «ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ». 40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί, με κείμενα των Ελένη Αρβελέρ, Δημήτρη Δασκαλόπουλου, Δημήτρη Ν. Λαμπρέλλη, Θανάση Νιάρχου και Τάκη Μαυρωτά.
Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Info:
Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου – 8 Δεκεμβρίου 2013
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00
Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-20:00
Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη
Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, 106 71 Αθήνα
T: 210-3611206
www.thf.gr
Πηγή: http://www.e-go.gr

Νικόλας Αντωνίου | «Εξυγίανση Λογικής» |


«Η ασχολία μου με τα εικαστικά και κυρίως με τη ζωγραφική, ξεκίνησε χωρίς πραγματικά να γνωρίζω πού θα με οδηγούσε. Με τη πάροδο του χρόνου η ασχολία αυτή έγινε ανάγκη. Ξοδεύοντας πολύ χρόνο σε αυτό χωρίς να γνωρίζω το γιατί και χωρίς συγκεκριμένους στόχους, απλά με μια αθώα και τυφλή εμπιστοσύνη στη ζωγραφική συνειδητοποίησα πως αυτές οι μικρές αλλά τεράστιες στιγμές ικανοποίησης, ηρεμίας, αλλά και η προσωπική μου εξέλιξη ως άνθρωπος μέσα από την δημιουργική διαδικασία της ζωγραφικής ήταν υπέρ αρκετά για να αφοσιωθώ πλήρως σε αυτό.»
  Νικόλας Αντωνίου εικαστικός
  «Ο Νικόλας Αντωνίου παρόλο το νεαρό της ηλικίας του φαίνεται να έχει βρει την προσωπική του γραφή και τα έργα του χαρακτηρίζονται από μια κοινή αισθητική. Τα έργα του είναι ρεαλιστικά αλλά τόσο τα πρόσωπα, οι φιγούρες αλλά και τα αντικείμενα μοιάζουν να έχουν παραμορφωθεί. Σε ορισμένες περιπτώσεις η παραμόρφωση οφείλεται αποκλειστικά σε μια υπερβολή της προοπτικής, ενώ σε άλλες περιπτώσεις η υπερβολή οφείλεται σε υπερμεγέθη ανάπτυξη ορισμένων μερών/μελών του σώματος. Αυτή η επικέντρωση του σε ορισμένα σημεία του σώματος μόνο γίνεται πιο έντονη καθώς ο καλλιτέχνης επιλέγει να κρατήσει κάποια σημεία του έργου σαν απλό σχέδιο ενώ τα υπόλοιπα να τα επεξεργαστεί ζωγραφικά με χρώμα. Το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον καθώς αντίθετα από αυτό που θα περιμέναμε τα σημεία που είναι ζωγραφισμένα δεν υπερτερούν σε σχέση με τα σημεία που είναι σχεδιασμένα. Αντίθετα τα δύο αυτά διαφορετικά είδη δημιουργούν ένα οργανικά δεμένο σύνολο μέσα σε κάθε ζωγραφικό έργο. Αυτό που σε κερδίζει στα έργα του Νικόλα είναι το ότι έχει κατορθώσει να βρει την ισορροπία μεταξύ του αλλόκοτου και του φυσιολογικού. Έτσι τα έργα ιντρικάρουν τον θεατή ακριβώς επειδή είναι παράξενα χωρίς όμως να γίνονται αποκρουστικά.»

  Μαργαρίτα Παρασκευαΐδου κριτικός τέχνης

 Την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου και ώρα 20:00 εγκαινιάζεται η πρώτη ατομική έκθεση ζωγραφικής, στην Ελλάδα, του Νικόλα Αντωνίου με τίτλο «Εξυγίανση Λογικής». Ο Νικόλας Αντωνίου, μας προσκαλεί να περιηγηθούμε στο ζωγραφικό του κόσμο και να παρακολουθήσουμε ένα διάλογο μεταξύ καλλιτέχνη και καμβά. Όπως όλοι οι διάλογοι άλλοτε εξελίσσονται σε έντονο κλίμα και άλλοτε σε ήρεμο, κάποτε η συζήτηση καταλήγει κάπου και κάποτε όχι. Όπως ο καλλιτέχνης βρίσκει την ουσία στη μεταξύ του απόσταση με το τελάρο, έτσι και ο θεατής θα βρει την ουσία στην απόσταση του από το έργο, στον διάλογο δηλαδή που θα αναπτύξει με αυτό που βλέπει. Στόχος του καλλιτέχνη είναι το έργο του να επικοινωνήσει με το κοινό.

 Ο Νικόλας Αντωνίου γεννήθηκε στη Λάρνακα όπου ζει και διατηρεί εικαστικό εργαστήρι. Είναι απόφοιτος (2012) του 3ου Εικαστικού Εργαστηρίου του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών Φλώρινας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με καθηγητή τον Χάρη Κοντοσφύρη. Έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις στην Ελλάδα και την Κύπρο.
 Επιλεγμένες Εκθέσεις: ΑΤΟΜΙΚΕΣ 2013 «Εξυγίανση Λογικής», αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, Αθήνα 2013 πολυχώρος Αποθήκες, Λάρνακα ΟΜΑΔΙΚΕΣ 2013 «Art for less…», γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη 2012 «Το κουτί της Πανδώρας», κοιτώνες ΚΟΔΡΑ, Θεσσαλονίκη 2012 «ΗΡ Ε ΜΟ», γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη 2012 «Εύμορφος Άνθρωπος», μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας 2011 «Εύμορφος Άνθρωπος», αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, Αθήνα 2011 «6η Μπιενάλε Φοιτητών», εκθεσιακός χώρος Αττικό Μετρό – Σύνταγμα

 Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου έως 19 Οκτωβρίου 2013 Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 – 14:30 & 17:30 – 20:30 Τετάρτη, Σάββατο: 11:00 – 16:00 Κυριακή, Δευτέρα: Μόνο με τηλεφωνικό ραντεβού Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη 117 42, Αθήνα Μετρό Ακρόπολη Τηλέφωνο 211 182 38 18
 www.technohoros.org

Παρασκευή, 20 Σεπτεμβρίου 2013

Ένας ξένος κόσμος. Ο δικός σου...


Ογδόντα οκτώ «κόσμοι» ισάριθμων φωτογράφων θα αποκαλυφθούν στην έκθεση του pragma seminars που εγκαινιάζεται το Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου.
Η έκθεση, που διοργανώνεται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά από τον Θάνο Παπαδόπουλο και την ομάδα του pragma.gr, θα διαρκέσει από τις 17 έως τις 29 Σεπτεμβρίου και στεγάζεται στο νεοκλασικό κτήριο της οδού Μεθώνης 65, στα Εξάρχεια.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά και στο συνοδευτικό κείμενο “Στην έκθεση μιας "ξένης" φωτογραφικής πραγματικότητας δεν απογυμνώνεται μόνο ο δημιουργός της, αλλά και εμείς. Εσύ και εγώ. Γιατί ταυτιστήκαμε ή συγκρουστήκαμε με έναν άλλο κόσμο.”
Ένας ξένος κόσμος. Ο δικός σου.
Ποιος απ' τους δυο μας βλέπει περισσότερα, εσύ ή εγώ;
Ποιος παρατηρεί καλύτερα και βρίσκει διαμάντια ανάμεσα σε κάρβουνα;
Ποιος εξονυχίζει και ανακαλύπτει τους ψύλλους στ' άχυρα;
Κανείς μας.
Ή και οι δύο.
Το γοητευτικό οξύμωρο της φωτογραφίας έγκειται στο «φίλτρο» αυτού που πατάει το κουμπί της μηχανής για το οριστικό «κλικ» που θα παγώσει το χρόνο.
Αυτό που είδα και πέρασες απαρατήρητο.
Το άλλο που απαθανάτισες και με άφησε αδιάφορο.
Μέχρι να δούμε ο ένας την εικόνα του άλλου αποτυπωμένη στο χαρτί ή εγκλωβισμένη σε μια οθόνη.
Ένας ξένος κόσμος. Ο δικός σου...
Το συναρπαστικό της φωτογραφίας βρίσκεται στην παραδοξότητα «αυτού που ποτέ δεν είδαμε» ακόμη κι αν περάσαμε από μπροστά του. Τα εκατομμύρια φορές που ανοιγόκλεισε ένα κλείστρο έχουν ορίσει ισάριθμες στιγμές που μας ήταν άγνωστες, αλλά οικειοποιούμαστε. Κι ανακαλύπτουμε -λελογισμένα ή όχι, τι σημασία έχει;- ότι ήταν και δικές μας στιγμές.
Δικές μας εικόνες.
 Στην έκθεση μιας «ξένης» φωτογραφικής πραγματικότητας δεν απογυμνώνεται μόνο ο δημιουργός της, αλλά και εμείς. Εσύ και εγώ.

Γιατί ταυτιστήκαμε ή συγκρουστήκαμε με έναν άλλο κόσμο.
Έναν ξένο κόσμο. Τον δικό μας.
88 φωτογράφοι
89 εικόνες
4 χρόνια
Κι ένας ξένος κόσμος. Ο δικός σου.
Info:
Pragma seminars: Μεθώνης 65 & Θεμιστοκλέους, Εξάρχεια
Εγκαίνια: Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου 20:00
Διάρκεια έκθεσης: 17 - 29 Σεπτεμβρίου 2013
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Κυριακή, 12:00-22:00
www.pragma.gr
Πηγή: http://www.e-go.gr


Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι "έρχεται" στην Αθήνα


Εφευρέτης, καλλιτέχνης, επιστήμονας, μηχανικός, γλύπτης, βιολόγος, μουσικός, αρχιτέκτονας, φιλόσοφος. O Λεονάρντο Ντα Βίντσι υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ιδιοφυίες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυία» που τα τελευταία χρόνια έχει φιλοξενηθεί σε πάνω από 20 πόλεις του κόσμου (Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Λατινική Αμερική, Καναδά) έρχεται από 18 Οκτωβρίου στην Αθήνα, στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», για να παρουσιάσει τις πιο σημαντικές πτυχές της ζωής και του έργου της μοναδικής αυτής ιστορικής φυσιογνωμίας.
Ως αρχέτυπο του «Αναγεννησιακού Ανθρώπου», όπως έχει χαρακτηριστεί, o Nτα Βίντσι υπήρξε γνώστης των τεχνών, της επιστήμης, της μηχανικής και της μουσικής. Η έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυία», κατάλληλη για όλες τις ηλικίες, αποκαλύπτει την πολυσχιδή δραστηριότητά του, όπως ποτέ ξανά στο παρελθόν. Παράλληλα εξερευνεί τους μύθους και τους θρύλους γύρω από τη ζωή του καθώς και τις εφευρέσεις του που ακόμη εντυπωσιάζουν 550 χρόνια μετά.

Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 40 τρισδιάστατα διαδραστικά μοντέλα εφευρέσεων και μηχανών: ιπτάμενες μηχανές, μοντέλα που βασίζονται στην υδραυλική και τη μηχανική επιστήμη καθώς και στρατιωτικό εξοπλισμό.
Τα εκθέματα έχουν κατασκευαστεί υπό κλίμακα από μια παραδοσιακή ιταλική επιχείρηση η οποία εδώ και δύο αιώνες δημιουργεί ρέπλικες με βάση τις τεχνικές και τα υλικά που χρησιμοποιούσε ο Ντα Βίντσι. Οι μηχανές που παρουσιάζονται αποτελούν τα πρώτα δείγματα αυτοκινήτου, ποδηλάτου, ελικοπτέρου κ.ά. και έχουν ανακατασκευασθεί βασισμένα στα σημειωματάρια που κουβαλούσε μαζί του για να καταγράφει τα ευρήματά του. Έχουν αποδοθεί με απόλυτη ακρίβεια χρησιμοποιώντας υλικά της εποχής του όπως ξύλο, μέταλλο, ύφασμα και σχοινιά.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι  έρχεται  στην Αθήνα

Οι μηχανές-κατασκευές συμπληρώνονται από εγκαταστάσεις multimedia που περιλαμβάνουν 55 προσομοιώσεις. Η έκθεση συνοδεύεται από οπτικοακουστικούς οδηγούς που δημιουργήθηκαν σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Τεχνών της Βιέννης και περιγράφουν τη λειτουργία των μηχανημάτων αυτών. Οι επισκέπτες μπορούν να πειραματιστούν με τα μηχανήματα των οποίων η λειτουργικότητα περιγράφεται με λεπτομέρεια.

Οι κατασκευές που παρουσιάζονται στην έκθεση καλύπτουν τους περισσότερους τομείς επιστημονικής δραστηριότητας του Ντα Βίντσι και όλες τις κατηγορίες εφευρέσεών του, γεγονός που επιτρέπει στον επισκέπτη να προσεγγίσει τους προβληματισμούς του, να γνωρίσει τις λύσεις που έδινε αλλά και να περιεργαστεί τη σημερινή υλοποίησή τους.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι  έρχεται  στην Αθήνα

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης οι επισκέπτες θα έχουν επίσης την ευκαιρία να θαυμάσουν 23 ψηφιακά αντίγραφα των παγκοσμίου φήμης ζωγραφικών έργων του μεγάλου δημιουργού, ανάμεσά στα οποία η «Μόνα Λίζα», «ο Μυστικός δείπνος» και «Η κυρία με την Ερμίνα». Τα ζωγραφικά έργα βοηθούν τους επισκέπτες να καταλάβουν πώς συνδέονται τα αριστουργήματα του καλλιτέχνη με την αγάπη του για την επιστήμη και τη φύση. Κάθε έργο συνοδεύεται από τη δική του ιστορία σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκε, την πιθανή προέλευσή του και τις στάσεις στην παγκόσμια περιοδεία του κατά τη διάρκεια των τελευταίων 550 χρόνων. Τα έργα παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά, έτσι ώστε ο επισκέπτης να διακρίνει πιο καθαρά την εξέλιξη στο ύφος του καλλιτέχνη με την πάροδο του χρόνου.
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι  έρχεται  στην Αθήνα

Η έκθεση συμπληρώνεται από σημαντικό και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό που συνδιαλέγεται απόλυτα με τα μοντέλα, προσφέροντας απαντήσεις και λύσεις στα ερωτηματικά και τις απορίες που αναγκαστικά γεννιούνται στο θεατή μπροστά στο μεγαλείο της ιδιοφυΐας του Ντα Βίντσι. Μεταξύ άλλων, φιλοξενούνται βίντεο από τη ζωή του, καθώς και ένας οπτικοακουστικός οδηγός με πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του!

Άνθρωπος

550 χρόνια πριν, γεννήθηκε ένας άνθρωπος που θα άλλαζε τον κόσμο. Στις 15 Απριλίου 1452 ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι γεννήθηκε στο Βίντσι – μια μικρή πόλη στην ιταλική επαρχία της Τοσκάνης. Ξεκινώντας από ταπεινή καταγωγή, ως γιος αγρότη, εξελίχθηκε στον πιο διάσημο καλλιτέχνη και επιστήμονα όλων των εποχών.

Εφευρέτης
Οι εφευρέσεις του Λεονάρντο Ντα Βίντσι θέτουν νέα πρότυπα στους εξής τομείς:
• Υδραυλικές μηχανές, π.χ. αντλίες
• Μηχανικά μηχανήματα, π.χ. αυτοκίνητα
• Πολεμικές μηχανές, π.χ. τανκ, κανόνια
• Μηχανές πτήσης, π.χ. έλικας αεροπλάνου, αλεξίπτωτο
• Χαρτογράφηση
• Χρονομέτρηση

Καθ' όλη τη διάρκεια της σύλληψής τους, οι εφευρέσείς του ήταν τόσο προοδευτικές για την εποχή του που μόνο λίγες απ' αυτές μπορούσαν να πραγματοποιηθούν χρησιμοποιώντας τα υπάρχοντα υλικά και κατασκευαστικές μεθόδους.

Ιδιοφυία

Ο Ντα Βίντσι μας κληροδότησε ένα θησαυρό επαναστατικών ιδεών και εφευρέσεων, κάποιες από τις οποίες εξακολουθούμε να χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας ζωή. Οραματίστηκε τον άνθρωπο της νέας εποχής, ο οποίος αναγεννάται μέσα από την επιστήμη και τη φιλοσοφία, απαλλαγμένος από το στενό ορίζοντα των αντιλήψεων της περιόδου του σκοταδισμού. Κρατώντας το νήμα της ιστορικών εφευρέσεων και ανακαλύψεών του, ο σημερινός παγκοσμιοποιημένος άνθρωπος ξεκίνησε νέες περιπέτειες στο μικρόκοσμο και το μακρόκοσμο της επιστήμης και επανασχεδίασε τον κόσμο, απεικονίζοντας νέες μορφές, ιδέες και αντιλήψεις, με όπλα την έρευνα και την τεχνολογία.

ΙΝFO: Πότε: 18 Οκτωβρίου 2013 μέχρι 16 Φεβρουαρίου 2014
Που: Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
Πειραιώς 254, Ταύρος
Τηλ. 212 254 0000
http://leonardo.hellenic-cosmos.gr

Μέρες & Ώρες λειτουργίας της έκθεσης
ΔΕΥΤΕΡΑ 09:00 - 13:30
ΤΡΙΤΗ 09:00 - 13:30
ΤΕΤΑΡΤΗ 09:00 - 13:30
ΠΕΜΠΤΗ 09:00 - 13:30
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 09:00 - 20:00
ΣΑΒΒΑΤΟ 11:00 - 16:00
ΚΥΡΙΑΚΗ 10:00 - 18:00
Eισιτήρια: ενηλίκων 7 ευρώ, παιδιών 4 ευρώ

Εκτός από οικογένειες, η έκθεση απευθύνεται επίσης σε μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου καθώς και σε παιδιά Νηπιαγωγείου.
Τηλέφωνο επικοινωνίας για επισκέψεις σχολείων: 212 254 0100 http://school.hellenic-cosmos.gr/

ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΧΩΡΟΣ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
-Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» Πειραιώς 254, Ταύρος, τηλ. 212 254 0000
-Στα καταστήματα Public
Public, Kαραγεώργη Σερβίας 1, Πλ. Συντάγματος, τηλ. 210 3246210
Public, Γρ. Λαμπράκη 152-154, Πειραιάς, τηλ. 210 4126460
Public, Καράγιωργα & Λαζαράκη, Γλυφάδα, τηλ. 210 8984300
Public, Ανδρέα Παπανδρέου 35, MALL Αμαρουσίου, τηλ. 210 6300023
Public, Λεωφ. Βουλιαγμένης 276, MALL Αγίου Δημητρίου, τηλ. 210 9730006

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ
Λεωφορεία: 049 (Πειραιάς-Ομόνοια), στάση ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
914 (Ομόνοια-Πειραιάς-Παλαιά Κοκκινιά), στάση ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Τρένο (γραμμή ΗΣΑΠ): ηλεκτρικός, σταθμός Καλλιθέας
Πηγή:http://www.e-go.gr

Τρίτη, 10 Σεπτεμβρίου 2013

Γράμματα από το "Υπόγειο" στη Θεσσαλονίκη


H έκθεση Γράμματα από το “Υπόγειο”. Γραφή στη Μεθώνη Πιερίας ύστερος 8ος - πρώιμος 7ος αι. π.Χ. φιλοξενείται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Η αρχαία Μεθώνη είναι μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές θέσεις της Μακεδονίας. Βρίσκεται στη βόρεια Πιερία, στη δυτική ακτή του Θερμαϊκού Κόλπου κοντά στις νότιες εκβολές του Αλιάκμονα.
Οι ανασκαφές που διενεργούνται από την ΚΖ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων από το 2003 μέχρι σήμερα έχουν φέρει στο φως σημαντικότατα ευρήματα, τα οποία «ξεδιπλώνουν» πτυχές της ιστορίας αυτής της ακμαίας πόλης.
Ένα από τα ευρήματα με μεγάλη ιστορική και αρχαιολογική σημασία προέρχεται από το «Υπόγειο», μια υπόσκαφη κατασκευή, όπου βρέθηκαν 191 ενεπίγραφα αγγεία, τα περισσότερα από τα οποία χρονολογούνται τον ύστερο 8ο και τον πρώιμο 7ο αι. π.Χ.
Πρόκειται για μια δυσερμήνευτη κατασκευή, πιθανόν αποθηκευτικού χαρακτήρα, η οποία λόγω στατικών προβλημάτων δεν ολοκληρώθηκε ποτέ και επιχώθηκε βιαστικά λίγο μετά το 700 π.Χ. με κάθε είδους υλικά (δηλαδή όστρακα, ξύλα, τμήματα λίθινων μητρών από μεταλλουργικές δραστηριότητες, σκωρίες χαλκού και σιδήρου, πήλινες χοάνες κατεργασίας χαλκού και χρυσού κ.ά.).

Στο εσωτερικό του 'Υπογείου' βρέθηκαν αγγεία όλων των τύπων: αποθηκευτικά, μαγειρικά, εμπορικοί αμφορείς, αγγεία για το σερβίρισμα και την κατανάλωση υγρών και τροφής. Η προέλευσή τους ποικίλλει: τοπικά, κορινθιακά, αττικά, ευβοϊκά, κυκλαδικά, ιωνικά, αιολικά, αλλά και φοινικικά.

 Η σπουδαιότητα του ευρήματος έγκειται στο γεγονός ότι από τον 8ο αι. π.Χ., όταν άρχισε να χρησιμοποιείται η αλφαβητική γραφή στον ελλαδικό χώρο, υπάρχουν ελάχιστες επιγραφές και επιγραφικά τεκμήρια, και συνεπώς τα ενεπίγραφα αγγεία της Μεθώνης είναι πραγματικά πολύτιμα. Ειδικότερα για τη Μακεδονία πρόκειται για τα πρωιμότερα μέχρι σήμερα επιγραφικά ευρήματα. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης αποφάσισε με ενθουσιασμό να εντάξει το εύρημα της Μεθώνης στο πρόγραμμα των περιοδικών του εκθέσεων αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα και τη μοναδικότητά του.

Η έκθεση έχει δύο στόχους. Πρώτον, να αναδείξει ένα σημαντικό εύρημα, το οποίο αφορά τόσο την επιστημονική κοινότητα όσο και το ευρύ κοινό, δίνοντας την ευκαιρία να συζητηθούν σημαντικά ιστορικά και αρχαιολογικά ζητήματα που σχετίζονται με τον ελληνικό αποικισμό, τη χρήση του αλφαβήτου, τις διαλέκτους, τις απαρχές της ποίησης, το συμπόσιο, αλλά και τα εμπορικά δίκτυα της Ανατολικής Μεσογείου κατά τους κρίσιμους αιώνες, τον 8ο και 7ο αι. π.Χ. Και δεύτερον, να παρακινήσει τους επισκέπτες να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν, και μάλιστα οι νεότεροι από αυτούς να αντιληφθούν το μακραίωνο ταξίδι της ελληνικής γλώσσας από τότε ώς τις μέρες μας, από την καθημερινότητα μιας αρχαίας πόλης στα παράλια της Πιερίας στη δική μας πολυκύμαντη καθημερινότητα.

Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την ΚΖ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, την Επιτροπή Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Ο κατάλογος της έκθεσης διατίθεται στο πωλητήριο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
 INFO:
Εγκαίνια της περιοδικής έκθεσης. Γράμματα από το “Υπόγειο”.
Γραφή στη Μεθώνη Πιερίας, ύστερος 8ος - πρώιμος 7ος αι. π.Χ.
Διάρκεια έκθεσης: 12 Σεπτεμβρίου 2013 - 31 Δεκεμβρίου 2014
Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013, ώρα: 19:30
Πηγή:http://www.e-go.gr/


Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2013

Νίκος Ναυρίδης με στάχυα στο παλαιό Ελαιουργείο


Η μεγάλη επιτόπια εικαστική εγκατάσταση του Νίκου Ναυρίδη, ειδικά κατασκευασμένη για τα Αισχύλεια 2013, εγκαινιάζεται επίσημα αυτήν την Πέμπτη, 5 Σεπτεμβρίου, στις 19.00, στο παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας.
«Στα στάχυα αναπνέει η Ελευσίνα και πρέπει ο θεατής να είναι έτοιμος να ακούσει την ανάσα της, για να βυθιστεί μέσα στον κόσμο που μας αποκαλύπτεται, έναν κόσμο από το παρελθόν και το παρόν» αναφέρει για την εγκατάσταση ο διεθνής εικαστικός. Το βράδυ, το τοπίο γίνεται κόκκινο από το φως μιας γιγάντιας ταμπέλας, η οποία αναγράφει τη φράση του Σάμιουελ Μπέκετ, «Try again. Fail again. Fail better» (Προσπάθησε πάλι. Απότυχε πάλι. Απότυχε καλύτερα).

Μια άλλη επιγραφή απέναντι στη θάλασσα, βυθισμένη στην ειδικά κατασκευασμένη - 21 μέτρων - εξέδρα, ανάβει τη νύχτα για να φωτίσει την άλλη μισή μπεκετική φράση, «Ever tried. Ever failed. No matter» (Προσπαθούσες. Λάθευες. Δεν πειράζει). Ο Νίκος Ναυρίδης χρησιμοποιεί τη ρήση του Μπέκετ, «σαν προφητεία, έναν σύγχρονο χρησμό όμως πιο τρυφερό, πιο παρηγορητικό γι' αυτό και ιαματικό που ενεργοποιεί συνειδήσεις...», όπως αναφέρει ο ίδιος. Είναι γνωστή η αγάπη του Έλληνα εικαστικού για το έργο του Ιρλανδού δραματουργού, όπως και η προσήλωσή του, τα τελευταία χρόνια, στην εικαστική αποτύπωση (σ.σ.: βίντεο, ήχος, σχέδιο, εικαστικά περιβάλλοντα) της έννοιας της αναπνοής, με ποικίλες σημασίες, σαν ένα είδος μέτρησης του κόσμου που αγγίζει τις επίσημες γεωμετρίες των ανθρώπινων ορίων.

Η μεγαλύτερη εικαστική κατασκευή περιβάλλοντος που έχει ποτέ δημιουργήσει ο ίδιος είναι τώρα στην Ελευσίνα. Για τις ανάγκες της, μεταφέρθηκαν τέσσερα στρέμματα γης από το Θριάσιο, όπου είχαν φυτρώσει αρχικά τα στάχυα. Φυτεύτηκαν οι ρίζες τους, ξαναφύτρωσαν και στο τέλος της έκθεσης τα στάχυα θα ξεριζωθούν και θα δοθούν για ζωοτροφές.
 Info:
Νίκος Ναυρίδης
... Try again. Fail again. Fail better
(... Προσπάθησε πάλι, απότυχε πάλι, απότυχε καλύτερα)
1 Σεπτεμβρίου - 13 Οκτωβρίου 2013
Εγκαίνια: Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2013 στις 20:30
Παλαιό Eλαιουργείο - Παραλία Eλευσίνας
Γενική Είσοδος 3€
Πηγή: http://www.e-go.gr

Ο Χρόνος, οι Μορφές, οι Έννοιες στον Τεχνοχώρο


Η έκθεση της γλύπτριας Αγγέλικας Κοροβέση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο με τίτλο «Ο Χρόνος, οι Μορφές, οι Έννοιες» με θέμα το παιχνίδι του χρόνου ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν και ο διάλογος μέσα από τις αντιθέσεις, ολοκληρώθηκε στις 31 Αυγούστου.
Το ταξίδι συνεχίζεται στην αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, όπου την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου, στις 19:30, ανάμεσα στα γλυπτά της Αγγέλικας Κοροβέση ο ιστορικός τέχνης Μεγακλής Ρογκάκος θα παρουσιάσει την σύζευξη αρχαίας και σύγχρονης τέχνης.

Σε σχετικό άρθρο του ο κος Ρογκάκος γράφει: «Περιδιαβαίνοντας στην τρέχουσα έκθεση γλυπτικής της Αγγέλικας Κοροβέση “Ο Χρόνος, οι Μορφές, οι Έννοιες” στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, ήρθε στην σκέψη μου ο στίχος του Γιώργου Σεφέρη “Δὲ θέλω τίποτε ἄλλο παρὰ νὰ μιλήσω ἁπλά, νὰ μοῦ δοθεῖ ἐτούτη ἡ χάρη” ( Ἕνας γέροντας στὴν ἀκροποταμιὰ, στ.16). Αυτό γιατί με το πέρας της περιήγησης βγαίνει ακουσίως ένα συμπέρασμα που δίδει καινούριο νόημα και διάσταση στην τέχνη, που είναι άχρονη, και μόλις γίνει αντιληπτό φαντάζει αβίαστο, άμεσο και φυσικό – [...] η σύζευξη αρχαίας και σύγχρονης τέχνης, που συνάδει με το μεταμοντέρνο πνεύμα της εποχής μας».

Επίσης το βράδυ της Τετάρτης 18 Σεπτεμβρίου ο Μιχάλης Κλαπάκης, διακεκριμένος δεξιοτέχνης των παραδοσιακών κρουστών και μέλος του συγκροτήματος «Δυνάμεις του Αιγαίου», θα παρουσιάσει σχετικό μουσικό δρώμενο.

 Η Αγγέλικα Κοροβέση είναι γλύπτρια Πτυχιούχος Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας.
Έχει συμμετέχει σε πολλές Διεθνείς εκθέσεις ομαδικές και ατομικές.
Έργα της κοσμούν πολλούς δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, επιγραμματικά αναφέρουμε: Αναπαραστάσεις, αναστηλώσεις στο Ανθρωπολογικό Μουσείο Πετραλώνων Χαλκιδικής. Μνημείο Εθνικής Αντίστασης στον Καρακόλιθο Ν. Βοιωτίας.
Μνημείο Αλησμόνητες Πατρίδες στα Ν. Μουδανιά Χαλκιδικής.
Σύνθεση «Επικοινωνία» Δήμος Αθήνας, Λ. Μεσογείων & Κατεχάκη. Ησίοδος, Άσκρη Θηβών.
Μελίνα Μερκούρη, Ίδρύμα Μελίνας Μερκούρη.
Ουρανία Κοκκίνου, Λευκωσία, Κύπρος.
Μ. Αλέξανδρος, Γενική Τράπεζα, Αθήνα.
«Γένεση», Ελληνική Πρεσβεία, Σαν Ντιέγκο, Χιλή.
Ειρήνη στο Συνεδριακό Μέγαρο, Νομαρχίας Ηλείας στο Πύργο.
Νίκη, είσοδο πολυκατοικίας στο Παρίσι.
Σύμβολο φίλων πρασίνου Θεσσαλονίκης , Θεσσαλονίκη.
Το Ολυμπιακό Πνεύμα στην Κίνα, Ειρήνη –Εκεχειρία ,στο Πεκίνο.
Ελευθερία Αλληλεγγύη Μουδανιά Χαλκιδικής. Ηρώον Κατάκολο.
Μνημείο Ιππικού Μέτσοβο.
Οι δρόμοι του Νερού Παρίσι.
Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα:
4η Τριενάλε Γλυπτικής - Γαλλία. Έκθεση Γλυπτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Washington.
Συμμετοχή στο Forum της Ελλάδας, ως τιμώμενης χώρας, στην 53η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου, στη Φραγκφούρτη, 2ΟΟ1.
«SonArt Olympic» Έκθεση Multimedia με την οποία η Γραμματεία Τύπου και το Μουσείο Βορρέ εκπροσωπεί την Ελλάδα στην Ευρώπη και Αμερική εν όψη των Ολυμπιακών Αγώνων 2004. Κατά τη διάρκεια των αγώνων εξετέθη στο Αττικό Άλσος, στην Αρχαία Ολυμπία και στο Ρέθυμνο.

Έχει διακριθεί στο διαγωνισμό«Contest for the Landscape Sculptures of the Beijing 2008 Olympic Games», με 11 έργα και βραβεύεται με το Αργυρό Ολυμπιακό Μετάλλιο. Τον Αύγουστο 2013 πραγματοποίησε αναδρομική έκθεση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών.

Άλλα έργα της βρίσκονται, σε Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης στην Ελλάδα και Αμερική ,Κίνα σε Πινακοθήκες στην Ελλάδα και Κίνα, πρεσβείες προξενεία, Ευρώπη Χιλή Ελλάδα .και πολλές ιδιωτικές συλλογές.

INFO:
Εγκαίνια: 18 Σεπτεμβρίου 2013, 19:30

Διάρκεια Έκθεσης: 5-19 Σεπτεμβρίου 2013
 Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Για το διάστημα 5-9 Σεπτεμβρίου
Πέμπτη & Παρασκευή 5-6 Σεπτεμβρίου 18:00-21:00
Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα 7,8,9 Σεπτεμβρίου κλειστά
Για το διάστημα 10-19 Σεπτεμβρίου
Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 11:30 – 15:00 & 18:00 – 21:00
Σάββατο: 11:30 – 15:00 Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος: Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη

Τηλέφωνο: 211 182 38 18
Πηγή:http://www.e-go.gr