Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2011

Έκθεση Προσωπείων του Θάνου Βόβολη


Έναρξη:
06/09/2011
Λήξη:
21/09/2011
Έκθεση Θάνου Βόβολη
Τρίτη 6 έως Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2011- Κέντρο Τεχνών Πάρκου Ελευθερίας

Στην έκθεση της Αθήνας τον Σεπτέμβριο 2011 θα εκτεθούν περίπου 150 προσωπεία από παραστάσεις αρχαίου δράματος αλλά και έργων σύγχρονου δραματολογίου, σε θέατρα της Σουηδίας, Ισλανδίας και Ελλάδας (π.χ από τα Εθνικά θέατρα της Ισλανδίας και της Ελλάδας). Προσωπεία τα οποία στο πλαίσιο των παραστάσεων λειτούργησαν ως όργανα της μεταμόρφωσης του ηθοποιού και δημιουργίας της χορικότητας, εμβλήματα θεατρικότητας και τελετουργίας.

Η έκθεση θα περιλαμβάνει επίσης μια σειρά από εικαστικές εγκαταστάσεις που ερευνούν την οντολογία του προσωπείου, τις διαδρομές ανάμεσα στην Ταυτότητα και την Ετερότητα.

Θάνος Βόβολης
Σκηνογράφος/ενδυματολόγος με ειδικότητα τον σχεδιασμό και κατασκευή προσωπείων. Visiting professor, (Dramatic institute, Στοκχολμη).
Έχει εργαστεί με πάνω απο εβδομήντα θεατρικές παραστάσεις στη Σουηδία, Ελλάδα, Ισπανία και Ισλανδία και έχει διευθύνει σεμινάρια με θέμα την κατασκευή και σκηνική χρήση του προσωπείου στην Σουηδία, Ελλάδα, Νορβηγία, Ισπανία, Αγγλία. Εκθέσεις με θεατρικά του προσωπεία έχουν γίνει στην Στοκχόλμη, Γκέτεμποργ, Αθήνα, Δελφούς, Λονδίνο, Βερολίνο, Μαδρίτη, Μέριδα, Σεβίλλη.
Η πανεπιστημιακή του έρευνα είναι πάνω στο τραγικό προσωπείο και την ακουστική λειτουργία του (Dramatic Institute,1990-1995) και στην Μάσκα στο Ευρωπαϊκό Θέατρο του 20ού αιώνα (Dramatic Institute 2007-2011).

Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, στάση ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής,
τηλ.: 210 72 24 028
Πηγή:http://athenscityculture.gr

Σαντορίνη: Αγγλικό ντοκιμαντέρ για την έκρηξη του ηφαιστείου


Ένα ντοκιμαντέρ για την καταστροφική έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης, παραγωγής BBC Northern Ireland, αναμένεται να κατακλύσει την Ευρώπη. Με τη σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, πρόκειται να κυκλοφορήσει σε ψηφιακό πολυμορφικό δίσκο DVD αρχικά στη Βρετανία (20.000 αντίτυπα), αλλά και σε χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Ισπανία, φυσικά και η Ελλάδα.

Στο DVD θα συμπεριληφθούν 32 εικόνες κινηματογραφημένου υλικού και στατικών απεικονίσεων αρχαιοτήτων, που ανήκουν στην αρμοδιότητα των ΚΑ΄ και ΚΓ΄ Εφορειών Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, καθώς και του Αρχαιολογικού Μουσείου Ηρακλείου. Συγχρόνως, οι εικόνες θα συνοδεύονται από σχετικά κείμενα.

Τα μέλη του ΚΑΣ δεν έφεραν αντίρρηση, συμφωνώντας και ως προς τους όρους που έθεσε η αρμόδια Διεύθυνση Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού, σχετικά με τη διόρθωση κάποιων λαθών που υπήρχαν στα συνοδευτικά κείμενα. Επίσης, συμφώνησαν και ως προς τα νόμιμα τέλη, που θα πρέπει να αποδοθούν στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ), όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.

Το ντοκιμαντέρ έχει τίτλο «Atlantis-End of a world birth of a legeng» και http://www.blogger.com/img/blank.gifδιηγείται την ιστορία της έκρηξης του ηφαιστείου της Σαντορίνης, που έγινε γύρω στο 1620 π. Χ., γεγονός που συνδέθηκε με την καταστροφή του Μινωϊκού πολιτισμού, του πρώτου πολιτισμού στην Ευρώπη. Πολλοί μάλιστα τη συσχετίζουν και με το μυθικό νησί της χαμένης Ατλαντίδος, που για πρώτη φορά αναφέρθηκε στους πλατωνικούς διαλόγους και απ' ό,τι φαίνεται συγκινεί ακόμα.
Πηγή:http://www.skai.gr

Επιστολή διαμαρτυρίας πανεπιστημιακών για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο


Κραυγή αγωνίας για την εγκατάλειψη του θεωρούμενου ως πρώτου μουσείου της χώρας, του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, υψώνουν 27 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και αρχαιολόγοι.

Σε επιστολή διαμαρτυρίας προς το υπουργείο Πολιτισμού με τίτλο «Η αλήθεια για το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, επισημαίνουν ότι η οδός Τοσίτσα «έχει μεταβληθεί σε κέντρο ναρκομανών» ενώ κάνουν λόγο και για ανεπαρκή χρηματοδότησή του από τον προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΤ.

Σημειώνεται εδώ ο μοναδικός πλούτος του μουσείου: τα γλυπτά, τα αγγεία, τα πήλινα ειδώλια, τα κοσμήματα, και οι κυπριακές αρχαιότητες αλλά και η Προϊστορική και Αιγυπτιακή Συλλογή είναι μόνο μερικά από τα εκθέματα στο Μουσείο και συνιστούν τη «μοναδικότητα» του.

Τετρακόσια δέκα γλυπτά αριθμεί ο επιστημονικός κατάλογος του μουσείου - ο οποίος πρόκειται να δημοσιευτεί σύντομα -τα οποία χρονολογούνται και ερμηνεύονται από καταξιωμένους επιστήμονες.

Παράλληλα, στο στάδιο της προετοιμασίας βρίσκονται δύο άλλοι τόμοι για τα αναθηματικά ανάγλυφα και ένας για τα ρωμαϊκά αυτοκρατορικά πορτρέτα.

Τέλος, προχωρούν οι δημοσιεύσεις αγγείων, αιγυπτιακών αρχαιοτήτων και κοσμημάτων ενώ τονίζεται η έκδοση του ενημερωτικού περιοδικού «Μουσείον».

Το κείμενο υπογράφουν οι: Βαλαβάνης Π., καθηγητής Αρχαιολογίας Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Βικέλα Ευγ., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου, Βουτυράς Εμμ., καθηγητής Αρχαιολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Δαμάσκος Δ., επίκουρος καθηγητής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Δεσπίνης Γ,. ομότ. καθηγητής Αρχαιολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης, Δεσποίνη Αικ., έφορος Αρχαιοτήτων, Καραναστάση Π., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, Κατσικούδης Ν., επίκουρος καθηγητής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Κοκκορού Αλευρά Γ., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Λεμπέση Α., επίτ. έφορος Αρχαιοτήτων, Μαραγκού Λ., ομότ. καθηγήτρια Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Μουστάκα Α., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης, Παλαγγιά Ο., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Παπαποστόλου Ι., ομότ. καθηγητής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Παππά Β., επίκουρη καθηγήhttp://www.blogger.com/img/blank.gifτρια Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πετράκος Β., ακαδημαϊκός, Πετρόχειλος Ι., αναπληρωτής καθηγητής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Πλάντζος Δ., επίκουρος καθηγητής Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ρωμιοπούλου Αικ., επίτ. έφορος Αρχαιοτήτων, Σμπόνιας Κ., επίκουρος καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας Ιονίου Πανεπιστημίου, Στεφανίδου Τιβερίου Θ., καθηγήτρια Αρχαιολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης, Τιβέριος Μ., καθηγητής Αρχαιολογίας Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Θεοδώρα Καράγιωργα, επίτιμη έφορος αρχαιοτήτων, Τουλούπα Ε., επίτ. έφορος Αρχαιοτήτων, Τριάντη Ι., ομότ. καθηγήτρια Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Χανιώτης Α., καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας Πανεπιστημίου Princeton ΗΠΑ, Walter-Καρύδη Ε., ομότ. καθηγήτρια Αρχαιολογίας Πανεπιστημίου Saarbrcken.
Πηγή:http://www.skai.gr

Εκθεση του Χάρη Σαββίδη στη Καπλάνων 5


14 Σεπτεμβρίου - 2 Οκτωβρίου 2011 * Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 14 Σεπτεμβρίου 2011, 20:00.

Η παρουσίαση της δουλειάς αυτής, που τιτλοφορείται 'Χορός και Ψυχή - Οι Μονοκοντυλιές του autocad' και ολοκληρώθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, έχει ως στόχο να ανιχνεύσει τη στιγμιαία σύλληψη του ανθρώπινου σώματος εν κινήσει και την αναπαράστασή της με γραμμές।

Η έκθεση αποτελείται από 15 έργα σε επιφάνειες Plexiglas με επικολλημένες έγχρωμες ταινίες ελάχιστου πάχους. Τα σχέδια, στιγμιότυπα χορού, είναι επεξεργασμένα στο autocad ένα πρόγραμμα που χρησιμοποιείται – κατά κύριο λόγο ως σήμερα - ως σήμερα για την εκπόνηση τεχνικών σχεδίων.

Ο Χάρης Σαββίδης ασχοληθηκε από πολύ μικρός με διάφορες εκδοχές της ανθρώπινης δημιουργικότητας। Η μουσική ως έναρξη διεργασιών σημαδεύει ακόμα τη ζωή του. Και ύστερα η φωτογραφία, μέσο αποτύπωσης που χρησιμοποιεί από 7 χρονών σχεδόν καθημερινά. Ακολούθησε η αρχιτεκτονική με το γραμμικό σχέδιο, τα όργανα, τα εξαρτήματα, τα computer. Ο σκοτεινός θάλαμος υπήρξε μια αλλιώτικη διεργασία, μια τέχνη από μόνος του. Η ζωγραφική ως ένα μέσο αποτύπωσης αισθήσεων. Μετά η χαρακτική ως ένας σκοτεινός θάλαμος της ζωγραφικής. Και τώρα οι μονοκονδυλιές του autocad. Όλα λειτούργησαν και έχουν αξία ως μέσο αποτύπωσης της αίσθησης της στιγμής, της sequence που άφησε ένα στίγμα.

Αίθουσα Τέχνης Καπλανών 5, Καπλανών 5 και Μασσαλίας, Αθήνα * Τηλέφωνο: 2103390946
Πηγή:http://www.enet.gr

Η Ουνέσκο καλεί συναγερμό για κλοπιμαία από τη Λιβύη


Το πολιστικό τμήμα των Ηνωμένων Εθνών προειδοποιεί τους εμπόρους έργων τέχνης και τα μουσεία διεθνώς για αντικείμενα τέχνης που ενδεχομένως βγούν παράνομα από τη Λιβύη κλεμμένα μέσα στο χάος των ενόπλων συγκρούσεων।
Η εκπρόσωπος της Ουνέσκο Ιρίνα Μπόκοβα προειδοποίησε ιδιαίτερα τους εμπόρους έργων τέχνης και κάλεσε τους Λίβυους να προστατεύσουν τα μουσεία και αρχαιολογικά μνημεία τους, καθώς προσπάθειες να κλαπούν κομμάτια συλλογών συχνά καταστρέφουν ευρήματα αλλά και ολόκληρους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ τόνισε ότι οι αδίστακτοι ντίλερς έργων τέχνης στην ουσία επιτείνουν την λεηλασία.

Η Ιρίνα Μπόκοβα δεσμεύτηκε πως η Ουνέσκο θα προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια στη φύλαξη και συντήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς μόλις οι συνθήκες στη Λιβύη το επιτρέψουν.

Οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή έχουν προκαλέσει τα τελευταία χρόνια μια “αιμορραγία” αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, με πρώτη και μαζικότερη αυτή στο Ιράκ, όπου τα μεγαλύτερα μουσεία του καταστράφηκαν, αλλά και αργότερα κατά την διάρκεια των πρόσφατων ταραχών στην Αίγυπτο όπου το μουσείο του Καΐρου έγινε στόχος ληστών που πήραν 18 κομμάτια μεταξύ των οποίων και ένα ξύλινο επίχρυσο άγαλμα του Τουταγχαμόν.

Πηγή:http://www.enet.gr

3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης


Με την προσοχή της στραμμένη στη Μεσόγειο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της, η 3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, ετοιμάζεται να υποδεχτεί το κοινό από τις 18 Σεπτεμβρίου και για τρεις μήνες, με τον τίτλο "Παλιές Διασταυρώσεις - Make it new".

Το κεντρικό και παράλληλο πρόγραμμά της περιλαμβάνουν εκθέσεις, διεθνές εργαστήριo νέων καλλιτεχνών, φεστιβάλ performance, φιλοξενούμενες δράσεις και ένα συμπόσιο, ενώ διοργανώνεται κατά κύριο λόγο από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, μέσα από την "Κίνηση των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης" - 5Μ (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών του ΑΠΘ).

Το κεντρικό πρόγραμμα περιλαμβάνει την έκθεση "Ο γκρεμός και το ρέμα", η οποία είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, καθώς στους δύο ορόφους της Μονής Λαζαριστών έργα της συλλογής Κωστάκη του ΚΜΣΤ συνδιαλέγονται έμμεσα, θεματικά και αισθητικά με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών.

Στο παράλληλο πρόγραμμα, στο Αρχαιολογικό Μουσείο θα παρουσιαστεί η έκθεση "Οι Εβραίοι στη Θεσσαλονίκη. Ανεξίτηλα σημάδια στον χώρο", η οποία φιλοξενεί αντικείμενα, πλούσιο εποπτικό και οπτικοακουστικό υλικό, ανέκδοτα κείμενα, φωτογραφίες, χάρτες, αφηγήσεις και ηχητικά ντοκουμέντα.
3η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού παρουσιάζεται η έκθεση "Βυζάντιο & Άραβες", με πάνω από 100 έργα, όπως εικόνες, χειρόγραφα, κοσμήματα, νομίσματα, κεραμικά και γλυπτά από τις συλλογές του Μουσείου και επιλεγμένα αντικείμενα από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.

Στη Μονή Λαζαριστών, που είναι η έδρα της Συλλογής Κωστάκη, παρουσιάζονται έργα της Ρωσικής Πρωτοπορίας, που αναπτύσσονται σε θεματικές ενότητες, ενώ στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ένα νομαδικό φόρουμ με τον τίτλο "Roaming Images. Διασταυρώσεις του ελληνικού και αραβικού πολιτισμού, μέσα από το βλέμμα σύγχρονων καλλιτεχνών", επιχειρεί να φέρει σε επαφή την Ανατολή με τη Δύση, μέσα αhttp://www.blogger.com/img/blank.gifπό δράσεις (site specific projects, δημόσιες παρεμβάσεις, διαλέξεις, εργαστήρια, κ.ά.), σε πόλεις-σταθμούς από το Μουσκάτ του Ομάν έως τη Θεσσαλονίκη.

Στο περιθώριο της 3ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης θα γίνει επίσης το 3ο Διεθνές Εργαστήριο Νέων Καλλιτεχνών, αλλά και το Φεστιβάλ Performance με τιμώμενο πρόσωπο τη Γαλλίδα πρωτοπόρο καλλιτέχνιδα Ορλάν.
Πηγή:http://www.e-go.gr

Μοντάρισμα ξεχασμένων... φωνών


Το Εpisodio 3 της Λουκίας Αλαβάνου παρουσιάζεται από τις 2 έως τις 30 Σεπτεμβρίου στο Πολιτιστικό Κέντρο Ελευσίνας Λ.Κανελλόπουλος στο πλαίσιο των φετινών Αισχυλείων.

Το Εpisodio 3 απαρτίζεται από μια σειρά πρόσφατων βίντεο εγκαταστάσεων της Λουκίας Αλαβάνου βασισμένων στη “φωνή”. Η καλλιτέχνις μοντάρει ξεχασμένες φωνές παρμένες από μεταγλωττισμένη σαπουνόπερα, ραδιοφωνικές εκπομπές του Ηοllywood της δεκαετίας του '30 και τη “σιωπή” της Maria Callas στη Μήδεια του Pier Paolo Pasolini. Στα αποσπάσματα, παρμένα από γνωστές και μη κινηματογραφικές ταινίες, η Λουκία Αλαβάνου έχει ενσωματώσει υλικό που βιντεοσκόπησε η ίδια στο Ελαιουργείο Ελευσίνας.

“Η πρακτική της Αλαβάνου εμπεριέχει το εικαστικό και ηχητικό κολλάζ. Η καλλιτέχνις αντλεί στοιχεία από ως επί το πλείστον γνωστές και εμβληματικές ταινίες, τα οποία συνδυάζει με στατικές εικόνες από προσωπικές και κοινωνικές πηγές, για να τα υποβάλλει σε μια δραματική χορογραφία. Παράδοξες παρεισφρήσεις διαστίζουν το εικαστικό και το ηχητικό νήμα, σηματοδοτώντας μια πραγματικότητα η οποία βρίσκεται πολύ πιο κοντά στον εαυτό μας από τα προϊόντα της μαζικής κουλτούρας που είναι σχεδιασμένα για να μας προστατεύουν από αυτόν”.

Στο έργο "My My My", ο αρχικός διάλογος ανάμεσα στον ήχο και την εικόνα διατηρείται ολοένα και πιο δύσκολα: ο ήχος γίνεται τραχύς και αποσπασματικός, και αρνείται να ακολουθήσει την αλληλουχία των οπτικών εικόνων ή να υποταχθεί σε αυτήν. Η άβυσσος που υποδεικνύει τα συγκεκριμένο έργο είναι κάτι περισσότερο από το απλό ζήτημα της ματαιότητας των επιθυμιών ή της προσφιλούς στη θρησκευτική τέχνη θνητότητας. Αντίθετα, είναι κάτι περισσότερο δομικό, μια βασική τομή ανάμεσα στην τονικότητα του ήχου και της εικόνας, σαν αυτές οι δύο τονικότητες να μην μπορούν ποτέ να συνενωθούν, ή ακόμα και να επικαλύψει η μία την άλλη ομοιόμορφα.” (Darian Leader)


Η εμμονική χρήση του μοντάζ στα έργα της Αλαβάνου γίνεται μια μεταφορά για το 'θάνατο' ως διαγραφή του υποκειμένου. “Τα κοψίματα (του μοντάζ) μας απομακρύνουν απότομα από τις "ιστορίες" και η βία τους κάνει τους ήρωες να συσπώνται σαν μαριονέτες. Στο "Eruption of the Father" (2011), οι κινήσεις μιας γυναικείας φιγούρας μοιάζουν να υπαγορεύονται όχι μόνο από τη διαδικασία της επεξεργασίας αλλά και από τον ήχο ενός παρωχημένου προβολέα: αντιλαμβανόμαστε ότι αυτό που μας μεταφέρει, εμάς τους θεατές, από τη μια σκηνή στην άλλη δεν είναι η αφήγηση αλλά η ηχητική επένδυση, η οποία ασκεί άμεση επίδραση στην ηρωίδα. Ο τραχύς ήχος του προβολέα είναι σαν το νήμα που την κινεί, αδιαφορώντας για τη βούληση ή την υποκειμενικότητά της” (DL)

Η Λουκία Αλαβάνου ζει στο Λονδίνο και την Αθήνα και σπούδασε στο Royal college of art. Κάποιες απ τις πρόσφατες συμμετοχές της ήταν στη Viaffarini στο Μιλάνο, Rodeo, Κωνσταντινούπολη και Fioruchi art Trust, Ιταλία. Το 2007 κέρδισε το βραβείο ΔΕΣΤΕ. Την έκθεση θα συνοδεύει κατάλογος με κείμενα του Darian Leader και Αντώνιου Μπογαδάκη.

ΙΝFO:

Πότε: 2 έως τις 30 Σεπτεμβρίου

Που; Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ελευσίναςhttp://www.blogger.com/img/blank.gif
"Λ. ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ"
Δραγούμη 37
Παραλία Ελευσίνας
Πληροφορίες: Καλή Μίληση 210 55 47 381
www.aisxylia.gr


Πηγή:http://www.e-go.gr