Πέμπτη, 14 Ιουλίου 2011

Εκθεση της Λήδας Δοκουμετζίδη στο Bartesera


Η Λήδα Δοκουμετζίδη παρουσιάζει έκθεση μικτής τεχνικής με τίτλο 'Μετουσιώσεις ΙΙ'.
Η δουλειά αυτή ξεκίνησε πριν τρία χρόνια στην Αγγλία. Η εικαστικός ξεκίνησε να φτιάχνει διάφορες συνθέσεις χωρίς κανένα ιδιαίτερο σκεπτικό από πίσω. Για πρώτη φορά, αντί για ανάλυση κειμένων/χαρακτήρων/ιδεών, είχε μπροστά της ένα λευκό καμβά. Μοναδικός λόγος: πανέμορφα υφάσματα από παραστάσεις. Άρχισε λοιπόν μια σειρά έργων ως προσχέδια που θα περίμεναν την ολοκλήρωσή τους.
Bartesera, Κολοκοτρώνη 25 (στοά Πραξιτέλους), Αθήνα
4 - 27 Ιουλίου 2011 * Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα έως Σάββατο 10:00-22:00, Κυριακή 20:00-24:00
Πηγή:http://www.opencalendar.gr

Εκθεση ζωγραφικής του Βαγγέλη Τζερμιά


Το Φεστιβάλ Μεγάρου Γκύζη 2011 σηκώνει αυλαία με την ατομική έκθεση ζωγραφικής του Βαγγέλη Τζερμιά, στην οποία ο ζωγράφος παρουσιάζει τη νέα του δουλειά με τίτλο 'Θαλασσινές Περιπλανήσεις'.
Το μπλε της θάλασσας, η ένταση που αποπνέει η κίνηση των πλοίων στον αφρό και η μάχη των καταρτιών με τον άνεμο, αξιοποιούνται αλληγορικά και λειτουργούν με ποιητική διάθεση στα ζωγραφικά έργα του Βαγγέλη Τζερμιά, δίνοντας στο παραδοσιακό θέμα της θαλασσογραφίας νέα πνοή με έντονη εξπρεσιονιστική διάθεση. Την οργάνωση και επιμέλεια της έκθεσης έχει ο Γιάννης Παπακωνσταντίνου, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Γκύζη.
Μέγαρο Γκύζη, Φηρά, Σαντορίνη * Τηλέφωνο: 22860 23077
Είσοδος ελεύθερη
1 - 23 Αυγούστου 2011
Πηγή:http://www.enet.gr

Κορίτσια στη Μύκονο!


Για δυο εβδομάδες, το δεύτερο μισό του Ιουλίου, στη SCALA Gallery που βρίσκεται στο Ματογιάννι της Μυκόνου οργανώνεται έκθεση έργων ζωγραφικής της Σοφίας Γαϊτάνη με τίτλο: "Girls".

Ξέγνοιαστα, όμορφα, λαμπερά, κεφάτα, δυναμικά, στιλάτα, τα κορίτσια της Σοφίας εκτίθενται, ποζάρουν κάτω από τον ήλιο, ξαπλώνουν στις παραλίες και κάνουν βόλτα στα σοκάκια της πιο ωραίας γειτονιάς του κόσμου. Τα έργα κυρίως αντλούν την έμπνευσή τους από τη σύγχρονη καλοκαιρινή ζωή στη Μύκονο, ενώ παράλληλα υπάρχει αναφορά στην παράδοση και τον πολιτισμό του νησιού με τη ματιά και τον τρόπο που χαρακτηρίζει τη δουλειά της ζωγράφου.

Η καλλιτέχνης δούλεψε συγκεκριμένα με αφορμή τη ντοπιολαλιά και μέσα από το γλωσσάρι του νησιού συνέθεσε ένα ολότελα δικό της μυκονιάτικο εικαστικό αλφάβητο.

ΙΝFO:
Που: Scala Gallery, Ματογιάννι 48, Μύκονος

Τι: Έκθεση της Σοφίας Γαϊτάνη με τίτλο: "Girls"

Διάρκεια έκθεσης: 15 – 24 Ιουλίου 2011,
Εγκαίνια Σάββατο: 16 Ιουλίου 2011, ώρα 21.00

Ωράριο λειτουργίας: 10.00΄ – 24.00΄

Scala Gallery, Ματογιάννι 48, Μύκονος,
www.scalagallery.gr scala@otenet.gr
Πηγή:http://www.e-go.gr

Θάλασσα...ονειρική - ταξιδευμένη στη Σύρο


Τη θάλασσα σε όλες τις εκφάνσεις της που κυριαρχεί στο ελληνικό τοπίο και μας ταξιδεύει προσφέροντας μας αποδράσεις, έχει ως θέμα της η μεγάλη ομαδική έκθεση που εγκαινιάζεται στην Πινακοθήκη Κυκλάδων στην Ερμούπολη της Σύρου στις 30 Ιουλίου, με γενικό τίτλο "Θάλασσα…ονειρική - ταξιδευμένη".
Στην έκθεση που οργανώνεται στο πλαίσιο των Ερμουπολείων 2011, συμμετέχουν κορυφαίοι Έλληνες ζωγράφοι, οι οποίοι δημιούργησαν και παρουσιάζουν έργα εμπνευσμένα από το ελληνικό θαλασσινό τοπίο, τη γαλάζια ελληνική θάλασσα, που άλλοτε γαλήνια και άλλοτε φουρτουνιασμένη, γίνεται αγκαλιά και μας καλεί κοντά της. Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στο Γιώργο Αλτουβά, ενώ την επιμέλεια των κειμένων του καταλόγου, ο οποίος είναι δίγλωσσος, έχει η Ίρις Κρητικού.

Με την κορυφαία αυτή έκθεση η Σύρος πρωταγωνιστεί και αυτό το καλοκαίρι στα εικαστικά δρώμενα του τόπου μας.

Η έκθεση φιλοξενείται στην Πινακοθήκη Κυκλάδων, στις πέτρινες αποθήκες του 19ου αιώνα στην Ερμούπολη. Λαμβάνουν μέρος 25 διακεκριμένοι Έλληνες ζωγράφοι. Συγκεκριμένα οι: Παναγιώτης Τέτσης, Κώστας Τσόκλης, Παύλος, Χρίστος Καράς, Δημοσθένης Κοκκινίδης, Νίκος Στεφάνου, Δημήτρης Μυταράς, Κωνσταντίνος Πανιάρας, Αλέκος Φασιανός, Σωτήρης Σόρογκας, Βασίλης Σπεράντζας, Αχιλλέας Δρούγκας, Μιχάλης Μακρουλάκης, Θόδωρος Μανωλίδης, Θεόδωρος Πανταλέων, Δημήτρης Γέρος, Παύλος Σάμιος, Γιάννης Κόττης, Κωστής Γεωργίου, Κώστας Παπανικολάου, Τάσος Μαντζαβίνος, Χρύσα Βέργη, Μανόλης Χάρος, Μαρία Φιλοπούλου, Αλέξης Βερούκας.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 30 Ιουλίου, ώρα 8.30 μ.μ. και θα διαρκέσει μhttp://www.blogger.com/img/blank.gifέχρι τις 31 Αυγούστου 2011. Θα συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.

Οργάνωση: Oργανισμός Πολιτισμού – Αθλητισμού Σύρου
Επιμέλεια : Γιώργος Αλτουβάς
Επιμέλεια Κειμένων Καταλόγου: Ίρις Κρητικού
Τόπος : Πινακοθήκη Κυκλάδων

INFO:

Που: Πινακοθήκη Κυκλάδων
Διάρκεια: 30 Ιουλίου - 31 Αυγούστου 2011
Ωρες λειτουργίας: Καθημερινά 10.30-2.00 και 18.30-22.00 (εκτός Δευτέρας πρωί )
Πηγή:http://www.e-go.gr

Τρίτη, 12 Ιουλίου 2011

Αρχαιολογικός χώρος ολόκληρη η Σύμη Το πανέμορφο νησί διαθέτει 159 χαρακτηρισμένους χώρους


Αθήνα


Ολόκληρη η Σύμη αλλά και τα νησάκια που βρίσκονται γύρω από αυτήν κηρύχθηκαν αρχαιολογικοί χώροι από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο αφού περιλαμβάνουν 159 θέσεις _χώρους και μνημεία_ που καταγράφουν την ιστορία της περιοχής από την Προϊστορική εποχή ως τα νεώτερα χρόνια. Καρίκη, Μεταποντίς και Αίγλη είναι μερικά ακόμη από τα ονόματα με τα οποία αναφέρεται το νησί στις αρχαίες πηγές ενώ η ονομασία Σύμη προέρχεται από τη σύζυγο του Γλαύκου που θεωρούνταν ο πρώτος κάτοικός της.

Να σημειωθεί ότι οι οικισμοί του νησιού άλλωστε έχουν χαρακτηριστεί εδώ και χρόνια διατηρητέοι λόγω της ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής τους, παραδοσιακής και νεοκλασικής. Η νέα κήρυξη όμως περιλαμβάνει όλο το νησί καθώς κατάλοιπα διαφορετικών εποχών εντοπίζονται σχεδόν παντού. Επιπλέον, αρχαιολογικοί χώροι κηρύχθηκαν και http://www.blogger.com/img/blank.gifοι νησίδες Νίμος, Αγία Μαρίνα, Σεσκλί, Κουλουντρός, Αρτικονήσι, Τρούμπετο, Πήδημα και Μαρμαράς. Παρ΄ ότι υπήρξε πάντως σχετικό αίτημα, δεν κηρύχθηκε και η θαλάσσια περιοχή γύρω τους ως αρχαιολογική, αφού πρέπει να προηγηθεί έρευνα από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων ώστε να διαπιστωθεί το εύρος της κήρυξης.
Πηγή:http://www.tovima.gr


Ελληνικές μυθολογίες και Τοπία στην Μύκονο


Μνήμες αγαπημένες και συνυφασμένες με την ελληνική μυθολογία ανασύρει η καταξιωμένη ζωγράφος Σοφία Καλογεροπούλου στη νέα της έκθεση που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Kapopoulos Fine Arts στην Μύκονο στις 23 Ιουλίου.

Στο γνωστό δικό της ύφος που στηρίζεται στην παράδοση, αλλά και τη μυθολογία, η Σοφία Καλογεροπούλου κάνει ένα ταξίδι στο χρόνο. Συνεπιβάτες της σ αυτό το ταξίδι οι φιλότεχνοι κάτοικοι και επισκέπτες της Μυκόνου που θα έχουν την ευκαιρία να θαυμάσουν και άλλα έργα της εμπνευσμένα από χαρακτηριστικά τοπία της χώρας μας, καθώς και από κοσμαγάπητες όπερες, όπως η Αϊντα, η Τραβιάτα και η Σαλώμη. Ο Βόσπορος, οι περιστεριώνες, οι εταίρες και πολλά ακόμα θέματα ζωγραφισμένα μοναδικά από τη Σοφία Καλογεροπούλου που βουτάει στα χρώματα της τις αισθήσεις μας. Τα σπίτια της ξεχειλίζουν θαλπωρή, ενώ τα πορτραίτα της μας ζεσταίνουν το βλέμμα.

Μια ζωγραφική γνήσια ναϊφ, άδολα λαϊκή, στην οποία η αρμονική συνύπαρξη ανθρώπου – φύσης έχει τον πρώτο λόγο. Μια ζωγραφική άμεση, απαλλαγμένη από στείρους κανόνες, που μιλά κατευθείαν στην ψυχή μας. Η Σοφία Καλογεροπούλου με το δικό της τρόπο αγωνιά να περιγράψει αυτά που κινδυνεύουν να χαθούν: παραδόσεις, φύση, ιστορία. Και με αυτό τον τρόπο καταφέρνει τελικά να τα διασώσει. Χρησιμοποιώντας το όχημα του χρόνου η Σοφία Καλογεροπούλου μας οδηγεί από το χθες, στο σήμερα και το αύριο, ανοίγοντας νέους δρόμους, τόσο στην τέχνη όσο και στο πολιτισμικό τοπίο της χώρας μας.

INFO:

Τι: Ατομική έκθεση στην Kapopoulos- Fine Arts στην Μυκόνο

Εγκαίνια έκθεσης: 23 Ιουλίου. Διάρκεια έκθεσης ως τις 2 Αυγούστου.

Γκαλερί Kapopoulos Fine Arts: Ζουγανέλη Φλώρου 13 Χώρα Μυκόνου
τηλ. 22890 27 005 - fax 22890 27 005
Πηγή:http://www.e-go.gr

«Ζουμ» σε τραγικές ιστορίες

Κάθε καρέ και μια τραγική ιστορία. Κάθε πλάνο και μια μαρτυρία. O φωτογραφικός φακός του Ισπανού φωτορεπόρτερ και ντοκιμαντερίστα Χουάν Κάρλος Τομάσι εστιάζει σε μερικές από τις πιο αιματοβαμμένες και απομονωμένες γωνιές του πλανήτη.

Οι φωτογραφίες του είναι ντοκουμέντα της φρίκης αλλά και του έργου των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, τους οποίους ο φωτογράφος συνοδεύει από το 1996, καταγράφοντας όλους τους "ξεχασμένους" πολέμους, εκείνους που δεν βρίσκονται στο καθημερινό δελτίο ειδήσεων.

Γι' αυτό και η σειρά αυτών των φωτογραφιών, όπως και η έκδοση ενός λευκώματος, έχουν τον τίτλο "Μάρτυρες της λήθης".

Μέρος της σειράς, με 15 φωτογραφίες, μεγάλου μεγέθους, παρουσιάζονται από την Πέμπτη 7 Ιουλίου(εγκαίνια στις 8 μ.μ.) έως τις 10 Οκτωβρίου, στο Ινστιτούτο Θερβάντες, Μητροπόλεως 23.

Την έκθεση συνοδεύει ένα λεύκωμα, με φωτογραφίες και αποσπάσματα από βιωματικά βιβλία οκτώ ισπανόφωνων κυρίως συγγραφέων, οι οποίοι υπήρξαν μάρτυρες του έργου των Γιατρών Χωρίς Σύνορα και αφηγούνται σε πρώτο πρόσωπο τις ανθρωπιστικές κρίσεις που συνάντησαν.

Πηγή:http://www.e-go.gr

Ομαδική Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης «Ψίθυροι»


Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων, παρουσιάζει, από 12 Ιουλίου έως 24 Αυγούστου στο Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας, την ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Ψίθυροι» με χρήση πολυμέσων.

Στην έκθεση συμμετέχουν: Μιχάλης Αρφαράς, Χαρά Βαρσαμίδου, Μπάμπης Βενετόπουλος, Μιχάλης Κατζουράκης, Βασίλης Μπούζας, Ιωάννα Μύρκα, Αντρέας Σιτορέγκο, Κωνσταντίνος Τηλιγάδης.

Θεματικός κορμός της έκθεσης είναι το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη «Ο τόπος μας είναι κλειστός». Αυτό το ιδιαίτερο και φορτισμένο εντάσεις και κοινωνικά μηνύματα καλοκαίρι, ο Λόγος του Σεφέρη για τον τόπο και τους ανθρώπους του, στάθηκε οδηγός για την επιλογή των έργων, τα οποία έχουν δημιουργηθεί μέσα στην τελευταία πενταετία. Μερικά, μοιάζουν προφητικά. Οι διάλογοι και οι μονόλογοι από το καθένα, ακούγονται ψιθυριστά στην έκθεση, όπως οι κουβέντες σ' ένα δημόσιο χώρο. Πρέπει να πλησιάσεις την κάθε προβολή χωριστά για ν' αφουγκραστείς τα λόγια. Μια σχεδόν παιδική διασκευή της Διεθνούς εκπέμπεται από το μοναδικό έγχρωμο έργο που είναι κινούμενα σχέδια. Όλοι οι καλλιτέχνες, συμφώνησαν με την ιδέα και δέχτηκαν να μετατρέψουν σε ασπρόμαυρα τα έγχρωμα έργα τους. Η δε ιδέα, είναι να αναγνωστούν τα έργα όχι μόνο το καθένα ξεχωριστά, αλλά και ως σύνολο, διαλεγόμενα, κάτω από τις παρούσες ιστορικές συγκυρίες, με γνώμονα το ποίημα:

Ὁ τόπος μας εἶναι κλειστός
«Ὁ τόπος μας εἶναι κλειστός, ὅλο βουνὰ ποὺ ἔχουν σκεπὴ τὸ χαμηλὸ οὐρανὸ μέρα καὶ νύχτα. Δὲν ἔχουμε ποτάμια δὲν ἔχουμε πηγάδια δὲν ἔχουμε πηγὲς μονάχα λίγες στέρνες, ἄδειες κι᾿ αὐτές, ποὺ ἠχοῦν καὶ ποὺ τὶς προσκυνοῦμε. Ἦχος στεκάμενος κούφιος, ἴδιος με τὴ μοναξιά μας ἴδιος με τὴν ἀγάπη μας, ἴδιος με τὰ σώματά μας. Μᾶς φαίνεται παράξενο ποὺ κάποτε μπορέσαμε νὰ χτίσουμε τὰ σπίτια τὰ καλύβια καὶ τὶς στάνες μας. Κι᾿ οἱ γάμοι μας, τὰ δροσερὰ στεφάνια καὶ τὰ δάχτυλα γίνουνται αἰνίγματα ἀνεξήγητα γιὰ τὴ ψυχή μας. Πῶς γεννήθηκαν πῶς δυναμώσανε τὰ παιδιά μας;
Ὁ τόπος μας εἶναι κλειστός. Τὸν κλείνουν οἱ δυὸ μαῦρες Συμπληγάδες. Στὰ λιμάνια τὴν Κυριακὴ σὰν κατεβοῦμε ν᾿ ἀνασάνουμε βλέπουμε νὰ φωτίζουνται στὸ ἡλιόγερμα σπασμένα ξύλα ἀπὸ ταξίδια ποὺ δὲν τέλειωσαν σώματα ποὺ δὲν ξέρουν πιὰ πῶς ν᾿ ἀγαπήσουν».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ / Συλλογή Μυθιστόρημα Ι, Ποιήματα Γιώργος Σεφέρης, εκδ Ικαρος Σεπτ 2007 22η εκδ.

Εγκαίνια: Τρίτη 12 Ιουλίου, ώρα 20.30
Διάρκεια: 12 Ιουλίου - 24 Αυγούστου 2011
Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων:
Βασ. Σοφίας, Πάρκο Ελευθερίας, τηλ.: 210 72 24 028. Στάση ΜΕΤΡΟ: Μέγαρο Μουσικής
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Σάββατο: 10.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00, Κυριακή 10.00 - 14.00
εκτός Δευτέρας και απογεύματος Κυριακής

Πηγή:http://athenscityculture.gr

Παρασκευή, 8 Ιουλίου 2011

Έκθεση υποβρύχιας φωτογραφίας


Την έκθεση υποβρύχιας φωτογραφίας «Ναυάγια», του Μπάμπη Ξερικού φιλοξενεί το Βartesera, από τη Δευτέρα 25 Ιουλίου μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου. Σκόρπια φόρτια, τσακισμένες λαμαρίνες, κοπάδια ψαριών, κοράλλια και ανεμώνες συμπληρώνουν όμορφα το μυστήριο που ο φωτογράφος αποτυπώνει μέσα από τον φακό του.

Τη στιγμή που ένα καράβι γίνεται ναυάγιο και περνάει από τον κόσμο της επιφάνειας στον κόσμο του βυθού, παύει να αποτελεί ένα χρηστικό αντικείμενο για τον άνθρωπο. Μαγικά, μετατρέπεται σε σκουπίδι, ένα ακόμα απομεινάρι του ανθρώπινου πολιτισμού. Η μετάβαση από τη μια κατάσταση στην άλλη σπάνια είναι προγραμματισμένη, και συχνά περιέχει ανθρώπινο πόνο και απώλεια.

Κάθε ναυάγιο έχει τη δική του ιστορία, γνωστή ή άγνωστη, και προέρχεται από ένα μοναδικό σύνολο περιστάσεων. Όταν βρεθεί στο βυθό (ολόκληρο ή σε τμήματα), ανάλογα με το μέγεθος του, διαμορφώνει για πάντα το τοπίο. Ο χρόνος εκεί μετράει αλλιώς και το αρχικά ξένο αντικείμενο ενσωματώνεται σταδιακά στο καινούργιο του περιβάλλον.

Μια πιο κοντινή ματιά αποκαλύπτει οργανισμούς που εκμεταλλεύονται και τα πιο απίθανα σημεία. Από την οξείδωση του μεταλλικού σκελετού μέχρι μια καλή θέση σε μια σκοτεινή τρυπά, το ναυάγιο φιλοξένει μια εξαιρετική ποικιλία καταστάσεων. Συμβίωση και παρασιτισμός, κρυψώνες και κοιτώνες, ενέδρες και θηράματα. Σαν ένας νέος ύφαλος προσελκύει όλο και μεγαλύτερο αριθμό θαλάσσιων οργανισμών, δημιουργώντας ένα αβέβαιο καταφύγιο για τους μόνιμους και ένα ενδιαφέρον σημείο για τους περαστικούς.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν τη Δευτέρα 25 Ιουλίου στις 20.30.

Πληροφορίες

Διάρκεια έκθεσης από τις 25 Ιουλίου μέχρι τις 10 Σεπτεμβρίου

Βartesera, Κολοκοτρώνη 25, Αθήνα

Πηγή:http://www.naftemporiki.gr

Συρτάρι ΧΧΙΙ στην Νάξο


"Συρτάρι ΧΧΙΙ". Μια έκθεση με φωτογραφίες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα εκτίθονταν ποτέ: εικόνες που παρά την ακρίβεια της φωτογραφικής περιγραφής έχουν χάσει το αφηγηματικό τους περιεχόμενο. Αυτές οι εικόνες συγκεντρώθηκαν και θα εκτεθούν στον Πύργο Μπαζαίου στη Νάξο από τις 23 Ιουλίου ως τις 2 Σεπτεμβρίου.

Φέτος, οι διοργανωτές ανατρέχουν στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη και μαζί με τους επιμελητές του ανασύρουν ένα πρωτότυπο όσο και αξιοπρόσεχτο υλικό.

Σε μία φωτογραφική αρχειακή συλλογή, η αναίρεση του αφηγηματικού περιεχομένου εκφράζεται μέσα από τη μερική ή ολοκληρωτική καταστροφή του πρωτότυπου υλικού της. Οι φθορές του υλικού αυτού οφείλονται κυρίως στην αναπόφευκτη χημική αλλοίωση του υποστρώματός του, η οποία ενισχύθηκε από τις ακατάλληλες περιβαλλοντικές συνθήκες που είχε βρεθεί πριν από την ένταξή του στις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη. Το έναυσμα για την πραγματοποίηση της έκθεσης αυτής έδωσε το περιεχόμενο του συρταριού νούμερο ΧΧΙΙ, τμήμα μιας μεταλλικής συρταροθήκης που βρίσκεται τοποθετημένη στο χώρο όπου φυλάσσεται το πρωτότυπο φωτογραφικό υλικό του Αρχείου.

Το περιεχόμενο του "Συρταριού ΧΧΙΙ" αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των αρχείων γνωστών φωτογράφων όπως του Νικόλαου Τομπάζη, του Δημήτρη Χαρισιάδη, του Περικλή Παπαχατζιδάκη και της Nelly's και παρά την εκτεταμένη χημική φθορά της υπόστασής του, έχει φυλαχτεί. Είναι αυτονόητο ότι οι εικόνες αυτές δεν αντιπροσωπεύουν το έργο των παραπάνω φωτογράφων ούτε φυλάσσονται με σκοπό την παρουσίασή τους.

Η "ομορφιά" της φθοράς απετέλεσε την πηγή έμπνευσης για τον φωτογράφο του Μουσείου Μπενάκη, Λεωνίδα Κουργιαντάκη. Τα "κατεστραμμένα" αρνητικά προσεγγίζονται εκ νέου και αποτυπώνονται σε εικόνες με έντονο αισθητικό ενδιαφέρον.

Στην παρουσίασή τους στη Νάξο, έρχονται να συνδιαλαγούν με τη φθορά του χρόνου που είναι διάχυτη και ταυτόσημη με τον πύργο του 17ου αιώνα, όπου φιλοξενούνται. Σ' ένα τέτοιο περιβάλλον ο θεατής καλείται να δει πέρα από τις φθορές και να δώσει τη δική του ερμηνεία, να προχωρήσει σε μια προσωπική ανάγνωση, να ανακαλύψει την "ομορφιά" τους… να ανακαλύψει το ουσιαστικό μέσα στο εναπομείναν ελάχιστο.

Επιμέλεια: Λεωνίδας Κουργιαντάκης, Αλίκη Τσίργιαλου
(Μουσείο Μπενάκη)
Οργάνωση: Μάριος Βαζαίος (ΑΙΩΝ)


Διάρκεια: 23 Ιουλίου ως 2 Σεπτεμβρίου 2011 / Καθημερινά: 10:00–17:00
Εγκαίνια: Σάββατο 23 Ιουλίου, ώρα 20:30
Πηγή:http://www.e-go.gr

Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011

Ο Ελύτης στη Λέσβο


ΤΑ 100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΤΗ ΘΑ ΓΙΟΡΤΑΣΤΟΥΝ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΤΟΥ
Το «Ελαιοτριβείο - Μουσείο Βρανά» αποτελεί ένα σπάνιο αρχιτεκτονικό μνημείο και ένα ζωντανό τεκμήριο της μεγάλης βιομηχανικής ανάπτυξης της Λέσβου το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα।
Είναι όμως ταυτόχρονα και ένας συμβολικός χώρος, καθώς συνδέεται άμεσα με τον Οδυσσέα Ελύτη. Αποτελεί δημιούργημα του παππού του και ένα από τα λίγα ζωντανά τεκμήρια της λεσβιακής καταγωγής του νομπελίστα.

Οι εκδηλώσεις

Για το λόγο αυτό, η «Εταιρεία Αρχιπέλαγος», με τη φροντίδα της οποίας αναστηλώθηκε και μετατράπηκε σε μουσείο το ελαιοτριβείο, συμμετέχει φέτος στις εκδηλώσεις για την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή, συνεργαζόμενη με τη σύντροφο και θεματοφύλακα του έργου του, ποιήτρια Ιουλίτα Ηλιοπούλου.

Οι εκδηλώσεις αυτές περιλαμβάνουν:

* Την έκθεση «Η Λέσβος του Ελύτη», η οποία συγκεντρώνει και αναδεικνύει τα τεκμήρια της λεσβιακής καταγωγής του και επιχειρεί να φωτίσει τα φυσικά στοιχεία και τις πνευματικές φυσιογνωμίες του νησιού (Σαπφώ, Κριναγόρας, Θεόφιλος) που επηρέασαν την τέχνη του. Η έκθεση, που θα λειτουργήσει μόνιμα στο «Ελαιοτριβείο - Μουσείο Βρανά», θα στεγαστεί στον υποβλητικό χώρο μιας από τις αποθήκες λαδιού, η οποία διασκευάστηκε ειδικά για να τη φιλοξενήσει. Τα εγκαίνια θα γίνουν το βράδυ της 29ης Ιουλίου και θα αποκαλυφθεί στην είσοδο του μουσείου ένα μικρό ανάγλυφο με τη μορφή του ποιητή -έργο του γλύπτη Θόδωρου Παπαγιάννη.

* Την παγκόσμια πρώτη εκτέλεση μουσικού έργου, βασισμένου στο ποίημα του Ελύτη «Της Σελήνης της Μυτιλήνης», το οποίο συνέθεσε ειδικά ο Γιώργος Κουρουπός. Η συναυλία θα γίνει στη μικρή αυλή του Ελαιοτριβείου (χωρητικότητας 230 θέσεων) στις 29 Ιουλίου, αμέσως μετά τα εγκαίνια της έκθεσης, μόνο με προσκλήσεις. Το επόμενο βράδυ θα γίνει με ελεύθερη είσοδο. Παίρνουν μέρος οι Σπύρος Σακκάς και Δάφνη Πανουργιά, ενώ η Ιουλίτα Ηλιοπούλου θα διαβάσει κείμενα του Οδυσσέα Ελύτη.

* Μια συναυλία, με ελεύθερη είσοδο, στις 31 Ιουλίου, στη μεγάλη αυλή του Ελαιοτριβείου (χωρητικότητας 2.000 θέσεων). Η Αλκηστις Πρωτοψάλτη, με τη συνοδεία του Στέφανου Κορκολή στο πιάνο, θα ερμηνεύσει τους «Προσανατολισμούς» του Ηλία Ανδριόπουλου. Ο συνθέτης θα ερμηνεύσει δύο ανέκδοτα νεανικά του τραγούδια από τον ίδιο κύκλο.


Πηγή:http://www.enet.gr

Έκθεση για το Μηχανισμό των Αντικυθήρων στην Πάφο


Στην αναπαλαιωμένη «Οικία του Επάρχου», στην Πάφο, όπου στεγάζεται το Ερευνητικό Κέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Αρχαιολογία (ΕΚΕΤΑ), φιλοξενείται η θεματική έκθεση για τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων μέχρι τις 15 Αυγούστου.

Η έκθεση παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, γιατί παρουσιάζει για πρώτη φορά το πιο πρόσφατο λειτουργικό αντίγραφο του περίφημου Μηχανισμού, η κατασκευή του οποίου αποτελεί την εφαρμογή και το επιστέγασμα των μελετών της επιστημονικής ομάδας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Τα τελευταία χρόνια, η χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και της διεπιστημονικής μεθοδολογίας ανανέωσε τη μελέτη αυτού του υπολογιστικού οργάνου της αρχαιότητας. Καινοτόμες τεχνικές εφαρμογές επέτρεψαν την ανάγνωση επιγραφών στις επιφάνειες των θραυσμάτων του Μηχανισμού καθώς και τη λεπτομερή εξέταση της εσωτερικής δομής τους. Η ανάλυση αυτών των στοιχείων, που παρέμεναν άγνωστα πάνω από 2100 χρόνια, επέτρεψε την σχεδόν ολοκληρωμένη κατανόηση της λειτουργίας και της χρήσης του μοναδικού αρχαιολογικού ευρήματος.

Επιπλέον η έκθεση παρουσιάζει και το σημαντικότερο ομοίωμά του πριν τη χρήση της νέας τεχνολογίας, το οποίο βασίζεται στα πορίσματα της έρευνας του Derek J. de Solla Price, και ανήκει στις συλλογές του Κέντρου Διάδοσης Επιστημών & Μουσείου Τεχνολογίας Νόησις στη Θεσσαλονίκη.

Τα δύο εκθέματα, πλαισιώνονται από πληροφοριακό και φωτογραφικό υλικό και την ψηφιακή τρισδιάστατη προσομοίωση της λειτουργίας του Μηχανισμού.

Η έκθεση, οργανώνεται από το Ινστιτούτο Κύπρου σε συνεργασία με τη διεπιστημονική «Ομάδα Μελέτης του Μηχανισμού των Αντικυθήρων» του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και στηρίζεται από τους Δήμους Πάφου και Γεροσκήπου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πηγή:http://www.naftemporiki.gr

Οταν η ψυχανάλυση προσεγγίζει την τέχνη


Μια ενδιαφέρουσα ομιλία απόψε στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη στο πλαίσιο της έκθεσης «Εγγύτητα»

Αθήνα

Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Αγγελος Θεοδωρόπουλος, Αριστείδης Βαρούχας, Γιάννη Τσαρούχης, Γιώργος Μπουζιάνης, Κώστας Σπυρόπουλος, Φρέντ Μπουασονάς, Σερίν Νεσάτ, Διαμαντής Διαμαντόπουλος, Φίλιππος Μαργαρίτης, Οθωνας Περβολαράκης, Ορέστης Κανέλλης, Γιώργος Ιακωβίδης, Χέλμουτ Νιούτον, Ανρί- Καρτιέ Μπρεσόν, Δημήτρης Γαλάνης, Φώτης Κόντογλου, Τζόζεφ Μπόυς, Κατερίνα Αθανασίου.

Και έπειτα, οι Κλωντ Βιγιάρ και Πιερ Μπονάρ μέσα από σπάνιες φωτογραφίες τους, ο Πιερ Πάολο Παζολίνι διαμέσου ταινιών του, παρόντες και οι Λούτβιχ Βίττγκενστάιν και Μάρτιν Χάιντεγκερ μέσα από αρχειακό υλικό.

Μια συνάντηση μεγάλων ονομάτων της τέχνης πραγματοποιείται αυτή την εποχή στην πινακοθήκη Γρηγοριάδη. Πράγματι ένα σπάνιο καλλιτεχνικό ραντεβού που επιδιώκει όχι μόνο να παρουσιάσει αλλά και να αναλύσει σε βάθος την εγγύτητα και τον ιντιμισμό (intimisme).

«Εγγύτητα: σχέσεις ανάμεσα στο δημόσιο και ιδιωτικό χώρο» είναι επομένως και ο τίτλος της ενδιαφέρουσας έκθεσης που εγκαινιάστηκε στις 15 Ιουνίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Οκτωβρίου.

Μια πρωτότυπη παρουσίαση που δεν περιορίζεται στην εικαστική δημιουργία αλλά πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα καθώς η έκθεση πλαισιώνεται με μουσική, θεωρητικά κείμενα, λογοτεχνία, διαφάνειες ιστορικές φωτογραφίες, φιλμ και video art.

Τη Δευτέρα 4 Ιουλίου ωστόσο, στις 7.30 μ.μ., μία ακόμη σημαντική εκδήλωση πλαισιώνει το καλλιτεχνικό γεγονός. Θέλοντας να εμβαθύνει ακόμη περισσότερο επομένως στη σχέση της εγγύτητας με τον ιντιμισμό και την ψυχανάλυση ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης Παναγιώτης Παπαδόπουλος
προσκαλεί τον ψυχίατρο και ψυχαναλυτή Νίκο Χρηστίδη ο οποίος θα επιδιώξει να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα όπως:

Ποιο είναι το περιεχόμενο του εσωτερικού μονολόγου;
Που βρίσκεται το θεραπευτικό περιεχόμενό του;
Ποιες είναι οι κοινές αφετηρίες ανάμεσα στον Φρόιντ, τον Τζόυς και τον Μπονάρ;
Οσοι απόψε λοιπόν παρευρεθούν στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη(Μαρίνου Αντύπα 18, Ν। Ηράκλειο, τηλ: 210 2719744), θα έχουν την ευκαιρία όχι μόνο να απολαύσουν τα έργα σπουδαίων καλλιτεχνών αλλά και να παρακολουθήσουν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση. Ωρα έναρξης 7.30 μ.μ.

Σημειώνεται, ότι η έκθεση λειτουργεί Δευτέρα μέχρι Παρασκευή από τις 9 π.μ - 10 μμ
Πηγή:http://www.tovima.gr

Έκθεση φωτογραφίας στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 200 χρόνια από την Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας της Βενεζουέλας


Ο Πολιτισμικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων και η Πρεσβεία της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας, στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 200 χρόνια από την Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας της Βενεζουέλας, παρουσιάζουν, από 5 έως 10 Ιουλίου στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, την έκθεση φωτογραφίας τοπίου της Βενεζουέλας και έκθεση αφίσας του Φρανσίσκο Ντε Μιράντα.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Τρίτη 5 Ιουλίου 2011 (Ημέρα Ανεξαρτησίας Βενεζουέλας, 5 Ιουλίου 1811) στο Πνευματικό Κέντρο.

Πρόγραμμα εγκαινίων:
• Αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» ώρα: 19.30
Συναυλία Λατινοαμερικάνικης μουσικής με ερμηνείες του Τάσου Μιχάλη - Έλληνας Βαρύτονος που ερμηνεύει τον Σιμόν Ντίαζ.
Πατριωτικά & Επαναστατικά τραγούδια από χώρες της Λατινικής Αμερικής
με ερμηνείες από τον Άλκη Κόλλια & Αλεχάντρο Ντίαζ και προβολή video.
• Αίθουσα «Κόντογλου» ώρα: 21.00
Ερμηνεία από τον Πέδρο Σαντάνα με το συγκρότημά του, σε λάτιν ρυθμούς.

Στις 5 Ιουλίου 1811, η Εθνική Συνέλευση των Ηνωμένων Επαρχιών της Βενεζουέλας στο Καράκας, οι βουλευτές των επαρχιών του Καράκας, Κουμανά, Μπαρίνας, Μαργαρίτα, Μέριδα, Τρουχίγιο και Μπαρσελόνα, ανακήρυξαν την Απόλυτη Ανεξαρτησία της Βενεζουέλας.

Με την πράξη αυτή, οι Βενεζουελάνοι υπό την αρχηγία του Φρανσίσκο ντε Μιράντα, τον Ελευθερωτή των Ελευθερωτών, αποφάσισαν να αντιτεθούν στην ισπανική κυριαρχία και να προχωρήσουν στο σχηματισμό ενός νέου έθνους, διατυπώνοντας πρωτοποριακές πολιτικές, πολιτιστικές και κοινωνικές αρχές για την εποχή, σε αντίθεση με αυτές που τους είχαν επιβληθεί για τριακόσια χρόνια. Επίσης, αποφάσισαν να καταργήσουν το Θεσμό του Βασιλιά της Ισπανίας που ως τότε ταυτιζόταν με την ανώτερη εξουσιαστική δύναμη και να τον αντικαταστήσουν με τον υπέρτατο Θεσμό της ελεύθερης Δημοκρατίας επιτυγχάνοντας έτσι την «ΥΠΕΡΤΑΤΗ ΕΥΤΥΧΙΑ», όπως είχε διατυπωθεί στους διαλόγους του Σωκράτη που έγραψε ο Πλάτωνας πριν από περισσότερα από 2000 χρόνια.

Το 1821, η Βενεζουέλα ανακηρύχτηκε πλήρως ανεξάρτητο κράτος με απόλυτη αυτοδιάθεση και δημοκρατική διακυβέρνηση, μπαίνοντας στην «μοντέρνα εποχή» των Εθνικών Πολιτειών. Η ημερομηνία 5 Ιουλίου 1811, αποτελεί βάση στην ιστορία χαράσσοντας το μέλλον της χώρας μας.

Σήμερα, στη Μπολιβαριανή Δημοκρατία της Βενεζουέλας, είναι σε ισχύ το νέο Σύνταγμα που εγκρίθηκε το 1999 μετά από δημοψήφισμα. Αυτή η Μάγκνα Κάρτα επαναβεβαιώνει την ιστορική δέσμευση του λαού της Βενεζουέλας με τις αρχές και τις αξίες που είχε θέσει ο Φρανσίσκο ντε Μιράντα. Ο Πρόδρομος της ανεξαρτησίας των λαών της Ισπανικής Αμερικής που καταδυναστεύτηκαν από το ισπανικό στέμμα, εισήγαγε ως Σύστημα διακυβέρνησης τη Δημοκρατία και τις Αξίες της ηθικής, της δικαιοσύνης, της ισότητας, της αλληλεγγύης, της αδελφοσύνης, της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της αρμονικής συνύρπαξης και του σεβασμού στην ελεύθερη αυτοδιάθεση των λαών.

Με την Κήρυξη της Ανεξαρτησίας στις 5 Ιουλίου 1811, οι Βενεζουελάνοι δήλωναν ότι «ΕΠΙΘΥΜΟΥΝ ΝΑ ΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ».

Διάρκεια έκθεσης: 5 - 10 Ιουλίου 2011
Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων:
Ακαδημίας 50, στάση Μετρό Πανεπιστήμιο, τηλ. 210 3630706
Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 10.00-14.00 & 17.00 - 21.00, εκτός Δευτέρας & απογεύματος Κυριακής

Πηγή:http://athenscityculture.gr

Ένα μήνυμα με αφανέρωτους... παραλήπτες


Η έκθεση "Undisclosed Recipients" θα παρουσιαστεί στο TAF από την Πέμπτη 21 Ιουλίου έως τις 31 Αυγούστου 2011।
Ο όρος "Undisclosed Recipients" χρησιμοποιείται στην σύγχρονη επικοινωνία, συνήθως στην περίπτωση που κάποιος θέλει να στείλει ένα μήνυμα μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε πολλούς, αφανέρωτους παραλήπτες. Με αφορμή αυτή την πρακτική, η έκθεση εξερευνά την σχέση καλλιτέχνη-έργου-θεατή και εξετάζει το έργο ως μέσο επικοινωνίας, ως "ενδιάμεσο" ανάμεσα στον καλλιτέχνη και τον θεατή.

Στην ιστορία και θεωρία της τέχνης έχουν διατυπωθεί ερωτήματα σχετικά με το ρόλο του θεατή και την αναγκαιότητά του ώστε να δικαιολογηθεί ή να ολοκληρωθεί ένα έργο τέχνης καθώς και θέσεις σύμφωνα με τις οποίες το έργο είναι επαρκές και αυτόνομο χωρίς την ανάγκη θέασής του από το ευρύ κοινό.

Αν όμως ο θεατής είναι απαραίτητος ως τελικός αποδέκτης μίας δημιουργικής διαδικασίας, πως αυτός με την σειρά του εκλαμβάνει το έργο; Πως το διαβάζει και με ποιον τρόπο το οικειοποιείται;

Ένα μήνυμα με αφανέρωτους... παραλήπτες
Παράλληλα, εγείρονται ερωτήματα που αφορούν στη σχέση του καλλιτέχνη με το έργο του. Ο καλλιτέχνης την ώρα της παραγωγικής διαδικασίας λαμβάνει υπ' όψη του τον θεατή; Υπάρχουν κάποιοι "άγνωστοι - μυστικοί παραλήπτες" για τους οποίους προορίζεται το όποιο μήνυμα θέλει να περάσει; Ή ακόμα, μήπως υποσυνείδητα την ώρα της "καλλιτεχνικής πράξης", ο καλλιτέχνης ανοίγει έναν διάλογο με τον θεατή που κρύβεται μέσα του;

Στην έκθεση συμμετέχουν 23 νέοι εικαστικοί που αν και τα μορφολογικά και πλαστικά στοιχεία των έργων τους φαίνονται σχεδόν ετερόκλητα, ο καθένας με τα δικά του μέσα και με τον δικό του εννοιολογικό κώδικα επικοινωνεί μια κοινή δομική ανάγκη, να φτάσει το μήνυμά του στον παραλήπτη.

Συμμετέχουν:
Ιάνθη Αγγελίογλου, Απόλλωνας Γλύκας, Ελένη Δημητροπούλου, Πωλίνα Ζιώγα, Ανδρέας Καμπάς, Μπάμπης Καραλής, Μαρία Λιανού, Ηλιοδώρα Μαργέλλου, Κωνσταντίνος Μακρόπουλος, Ειρήνη Μπαζάρα, Καμίλο Νόλλας, Μάριος Ντεπαντουάνης, Φανή Πανταζίδου, Κωνσταντίνος Πάτσιος, Μάρθα Πετράκη, Αθηνά Ρομπιέ, Νίκος Σεπετζόγλου, Πάνος Σκουλούδης, Έρη Σκυργιάννη, Αλεξάνδρα Στραβοράβδη, Σοφία Τούμπουρα, Παύλος Τσάκωνας, Νίκος Χατζηκωνσταντής

Επιμέλεια: Πάνος Σκουλούδης

ΙΝFO:

Εγκαίνια: Πέμπτη 21.07.11, 20.30
Ώρες Λειτουργίας: Δεύτερα-Σάββατο 13.00-00.00
Κυριακή 14.00-00.००
Πηγή:http://www.e-go.gr